Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#37442

30.06.2014 16:02




On harmi, että homoidentiteetin tutukimus torpattiin 90-lla USA:ssa. Olis hyvä keskustella. Tai siitä vähästä, jota alueelta on suomeksi luettavana.

Nyt tosiaan ehdotan, että mennään vain sellaista pitkin, joka saadaan kaikkien luettavaksi, vaikka rauhallisempaan tahtiin, jos otetaan englantilaista, niin koitetaan sitten ainakin tärkeimmät kääntää.



Valtavirrasta poikkeavan ajattelumallin teoreetikko on brittiläinen tutkijaspsykologi   Elizabeth R. Moberly. Ja vaikka hän on keskeisesti liitetty ns. eheytysterapiaan, voidaan häntä aivan omana itsenäänkin tutkia,  tai jos nyt tutkittais hänen löytöjään mieluiten.

Uskon että häntäkin  kohtaan on valmiit kriittiset ajatusmallit jo olemassa,  mitä vikaa löytyykään.  No,  siitä huolimatta,  vaikka olisikin,  ei kai mitään menetä katsoa näitäkin asioita avarasti,  kenties löytyy jotain omaakin kokemusmaailmaa hipaisevaa,  saa nähdä!  Oman elämänikin kautta uskon jotain tuntumaa olevan näissä asioissa,  mutta ei ehkä aivan kaikkein yksinkertaisemman kaavan mukaan.



Moberly puhuu ”homoseksuaalisesta tilasta” (homosexual condition), mikä tarkoittaa hänen mukaansa samaan

sukupuoleen kohdistuvaa                  tunnetason ambivalenssia,  

joka oirehtii aikuisena samaa sukupuolta olevan vanhemman rakkauden etsimisenä homoseksuaalisista suhteista.


Hänen mukaansa homoseksuaalisuuden syyt ovat hyvin moninaiset. Biseksuaalisuuden, transsukupuolisuuden ja homoseksuaalisuuden syyt ovat Moberlyn mukaan samat. Hän esittää myös, että biseksuaalin tunnetarpeet ovat täyttyneet lapsena hieman paremmin kuin homoseksuaalin ja homoseksuaalin paremmin kuin transsukupuolisen, joka on puolustautunut irrottautumalla kokonaan samasta sukupuolesta.

Yksilö toisaalta kaipaa rakkautta saman sukupuolen taholta ja toisaalta kieltäytyy identifioitumasta täysin samaa sukupuolta olevaan vanhempaansa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_R._Moberly




Vastaukset


Vieras

#37443 Re:

2014-06-30 16:08:02

#37442: -

 

 

Toivon,  että toisinajattelijatkaan eivät paukahda toisinkin-ajattelun esiinnostamisesta.  Voihan sitä asioita pohtia,  jos jotain uutta aukenee,  niin hyvä on.  Tämä ei ole tarkoitettu uhitteluksi.  Voisi melkein sanoa, että  ota se mikä hyvää on,  ja jätä muu omaan arvoonsa,  näinhän armolahjojen tuomien asioiden sisältöä usein kehotetaan kohtaamaan.



"Sama kasvuympäristö ei vaikuta Moberlyn mukaan kaikkiin saman perheen lapsiin samalla tavalla, vaan joku lapsista voi saada tai kokea saavansa vanhemmiltaan jotain, mitä muut lapsista eivät saa. Lapsi on jostain syystä kokenut tulleensa vanhempansa hylkäämäksi."

Hylkääminen on voinut olla todellinen tai lapsi on kuvitellut tulleensa hylätyksi, vaikka hylkäämistä ei olisi todellisuudessa tapahtunutkaan. Hylkäämiskokemus on voinut johtua esimerkiksi siitä, että lapsi ja vanhempi ovat joutuneet joksikin aikaa eroon toisistaan vaikkapa jommankumman sairauden vuoksi jo vauvaiässä, lapsi–vanhempi-suhteessa on ollut jotain muita vaikeuksia, äiti on harkinnut aborttia alkuraskauden aikana tai ollut muuten epätasapainoisessa mielentilassa.


Moberlyn yksi tärkeimmistä väitteistä on se, että homoseksuaalisuuden sisältämä patologia on seurausta kohtaamatta jääneestä tarpeesta saada rakkautta samaa sukupuolta olevalta vanhemmalta. Moberly itse luonnehtii psykodynaamisen tulkintansa homoseksuaalisuuden synnystä perustuvan ”perinteisen psykoanalyyttisen position riippumattomalle uudelleen arvioinnille”.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_R._Moberly