Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#34817 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: MOT

07.05.2014 18:01

#34813: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: MOT

 

Se on Morjens! Ver....   eks ni?  Sen tuntoo tuast yhest sanast:" juurikin" :)    Mitäs kuuluu,  kukkuluuruu?

Vastaukset


Vieras

#34821 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: MOT

2014-05-07 20:21:38

#34817: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: MOT

Morjens sinnekin... ja 'juurikin' meni hiukka sivuun, mutta nyt on kohdallansa Ve.....

Tuosta esivallasta olis sanottava, että Suomessakin puolustusvoimat ovat esivallan (valtiovallan) alaisia, kuten useimmissa maissa. Esivalta eri maissa voi olla hyvää tai huonoa ja näiden erilaisten hallintotapojen välille niitä  konflikteja sitten syntyy. Hyvän esivallan alaisena on hyvä elää.... rauhallista ja turvallista elämää.

SLEY:n sivuilla on hyvä kirjoitus esivallasta.... parempi mitä meikäläinen saapi aikaseksi joten osa siitä tässä.....


Roomalaiskirje
Luku 13

Esivallan merkitys 13:1-7

Paavalin sanat 13. luvun alussa ovat ehdottomat ja selkeät. Ne ovat säädelleet kristittyjen suhtautumista esivaltaan kahden tuhannen vuoden ajan. Esivalta on Jumalan palvelija ja hänen asettamansa. Jokainen joka tahtoo pysyä väleissä esivallan kanssa, tehköön sitä mikä on oikein ja hyvää. Joka tekee pahaa, pelätköön, sillä Jumala on antanut tälle palvelijalleen oikeuden kantaa myös miekkaa eli rankaista lain rikkojaa. Näin pysyy voimassa hyvän Jumalan järjestys maailmassa. Kristittyjen on nähtävä esivalta Jumalan kädeksi. Sille ollaan alamaisia koska se on Jumalan tahto, ei vain siksi että muuten voi saada rikosrekisterin.

Tämä raamatunkohta oli Lutherille hyvin tärkeä. Hän korostaa tunnetusti voimakkaasti sitä, miten maallinen esivalta on Jumalan säätämys. Paavalin tavoin Lutherkin näki selvästi, mikä olisi seurauksena esivallan puuttumisesta. Siitä seuraisi täydellinen epäjärjestys, jossa kukaan ei enää voisi olla varma omasta tai omaistensa turvallisuudesta. Me saamme tästä kaikesta hyvän käsityksen lukiessamme lehdestä, mitä kaikkea tapahtuu New Yorkissa sähkökatkoksen aikana. Valtavat ihmisjoukot murtautuvat jalokiviliikkeisiin, joiden hälyyttimet eivät toimi. Autoja varastetaan, ihmisiä ryöstetään ja pahoinpidellään, tulipaloja sytytetään viranomaisten toiminnan vaikeuttamiseksi. On kuin yhtäkkiä helvetti olisi irti maan päällä. Vastaavanlainen tilanne on arkipäivää Papualla, jossa esivalta ei kykene esim. pitämään öisiä tietä vapaana maantierosvoista. Pelkäämme sitä, että Venäjällä esivalta menettää kertakaikkiaan otteensa tapahtumiin ja kaaos pääsee irti. Joka pohtii tällaista, tajuaa, millainen Jumalan lahja on hyvä järjestys ja turvallinen valtiovalta. Ne kuuluvat Jumalan suurimpiin ajallisiin lahjoihin. Ne vain tulevat näkyviin vasta silloin kun ne puuttuvat.

Entä huono esivalta?

Esivalta ei ole ollenkaan aina hyvä isäntä. Voiko Paavali olla tosiaan näin sokea? Eikö hän tiennyt, että valtiovallalla on usein tapana sulkea toisinajattelijat vankilaan, tuomita heidät väärin perustein ja kiduttaa vielä julmasti? Eikö hän tajunnut, että jumalaton esivalta ei tulisi sallimaan edes kristillisen uskon julistamista, vaan tulisi surmaamaan eri puolilla maailmaa ja eri aikoina suunnattoman joukon Kristuksen seuraajia?

Entä me suomalaiset?

Omassa maassamme emme joudu ylitsepääsemättömien ongelmien eteen ollessamme kuuliaisia valtiovallalle. Tiedämme kuitenkin, että tällaisiakin maita on olemassa. Jossakin kuten Albaniassa oli vielä vastikään kuolemanrangaistuksen uhalla kiellettyä kastaa lapsia tai antaa heille kristillistä kasvatusta. Toisaalla esivalta harjoittaa veristä tyranniaa ja vainoja. Kiinassa vaaditaan sikiödiagnostiikan avulla estämään vammaisten lasten syntymä. Emme tiedä, mitä näiden ongelmien kanssa tulisi tehdä. Joka tapauksessa me rukoilemme rauhaa ja turvallisia oloja koko maailmaan. Tiedämme myös, että jumalaton esivalta vetää päälleen Jumalan vihan: ei hän salli palvelijoidensa tehdä vääryyttä iankaikkisesti. Kristitty miettii kuitenkin moneen kertaan ennen kuin tarttuu aseeseen. Jumalan sanan varoitus on selvä.

Entä sitten armeija?

Yhden ongelman eteen joudumme Koti-Suomessakin: Saako kristitty ihminen mennä armeijaan tai osallistua sotaan? Monet loukkaantuvat siihen, että "kirkko siunaa aseet" ja katsovat sen loukkaavan Jumalan tahtoa. Moni nuori kristitty hakeutuu siviilipalvelukseen kunnioittaakseen kaikissa tilanteissa käskyä "Älä tapa".

Käsiteltävä raamatunkohta on luterilaiselle kirkolle ollut tämän kysymyksen kohdalla merkittävä. Me pidämme Jumalan säätämyksenä, että esivallalla on oikeus "kantaa miekkaa". Kristitty ei siis tee tämän raamatunkohdan mukaan väärin ryhtyessään joko poliisiksi tai sotilaaksi. Hän toimii esivallan ja Jumalan palvelijana. Me emme saa yksityisinä kristittyinä pidättää tai pamputtaa ketään tai uhata ketään aseella. Sen sijaan esivallan edustajina meillä on tähän valtuudet. Näin Jumala on tahtonut, jotta helvetti ei pääsisi irralleen maan päällä. Siksi poikamme tekevät aivan oikein suorittaessaan asepalveluksen. Jokainen seuratkoon omaatuntoaan, mutta pyrkiköön myös sitomaan tuntonsa Jumalan sanaan. Se on varmaa, ettei kristitty saa koskaan toivoa sotaa, vaan hänen tulee rukoilla rauhaa.

http://sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Room/13EK.htm





Vieras

#34852 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: MOT

2014-05-09 12:49:36

#34817: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: MOT

Se on moro. Arvaus meni vähän hatelikkoon, en ole very... vaan tämä kolomas. Tosin tuo "juurikin näin" on toisilta opittua ja siksi harhauttaa. Vasta äsken luin tuon kirjoituksesi. Eilen totesin, että nettiyhteys ei toimi. Tänään on taas laajakaista-asiat yms. kunnossa ja homma toimii. En ole vieläkään oppinut käyttämään nimimerkkiä ja ajattelin jatkaa entiseen malliin.

Mukavaa tämä yhteydenpito pitkinpoikin kotimaata tässä muodossa.