Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Kaikkivaltiaan edessä...

#30081 Ministerin valakin

28.02.2014 20:10

velvoittaa toimimaan kansakunnan parhaaksi. Toimit kansakunnan parhaaksi, suosit perhearvoja perheitä. Miehen ja naisen välinen avioliitto on yhteiskunnan perussolu, lisääntymiskykyinen sellainen.
"Minä (nimi) lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä, että minä virassani noudatan perustuslakeja ja muita lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan parhaaksi."

Vastaukset

Vieras

#30085 Re: Ministerin valakin

2014-02-28 20:25:14

#30081: Kaikkivaltiaan edessä... - Ministerin valakin

Seuraavassa kursivoitu osa kuuluu vain valan kaavaan. Sulkeissa sen jäljessä oleva osa on vakuutuksen vastaava muotoilu.

Virkavala

"Minä N.N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä (vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta), että minä virassani noudatan perustuslakeja ja muita lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan parhaaksi."

"velvoittaa toimimaan kansakunnan parhaaksi. Toimit kansakunnan parhaaksi, suosit perhearvoja perheitä. Miehen ja naisen välinen avioliitto on yhteiskunnan perussolu, lisääntymiskykyinen sellainen."

Tällaista tekstiä EI löydy valasta! Ja kuten näet myöskään fraasi "vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä" EI ole pakollinen

Vieras

#30088 Re: Ministerin valakin

2014-02-28 20:55:12

#30081: Kaikkivaltiaan edessä... - Ministerin valakin

"Minä (nimi) lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä, että minä virassani noudatan perustuslakeja...."

Perustuslaissa taataan kaikille kansalaisille yhtäläiset perusoikeudet. Nykyisessä avioliittolainsäädännössä tämä ei toteudu. Näin olle ministerinvalan vannoneen on edistettävä tasa-arvoista avioliittolaikia.