Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto
Kommentoitu viesti
Vieras |
#29175 Lähetekeskustelun taso21.02.2014 11:09Mika Niikko /ps: Arvoisa puhemies! Lupasin äsken jatkaa tätä edellistä puheenvuoroa, mutta kiusaus se on pienikin kiusaus kommentoida edustaja Tynkkysen puheenvuoroa. Avioliiton merkitys on yhä suuri heteroiden keskuudessa. Se, mitä äsken sanoitte, ei pidä paikkaansa: että 2010-luvulla sen merkitys olisi romuttunut tai vähentynyt voimakkaasti. (Oras Tynkkynen: Ette kuullut tai ymmärtänyt, mitä sanoin!) 1 009 000 avioliittoa kertoo siitä, että avioliittoa arvostetaan, mutta vastaavasti 2 900 rekisteröityä parisuhdetta puhuu taas toista kieltä. Ei ole osoitettu, että tähän avioliittoon olisi kauhean suuri pyrky seksuaalivähemmistöjen osalta. En toki sitä millään tavalla väheksy enkä millään tavalla sitä vaadikaan, mutta haluan korostaa tällä heteroavioliiton merkitystä. Suurin osa avioliitossa olevista henkilöistä on ollut yhden ihmisen kanssa naimisissa. Ihmiset arvostavat avioliittoa ja pitävät sen merkitystä arvokkaana. Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän arvokysymykseen, haluan nyt muutaman sanan puhua teologien näkökulmasta, sillä olen myös seurakuntatyöntekijäksi itseni lukenut joskus. Kristillisyys liittyy hyvin voimakkaasti meidän yhteiskuntaamme ja kulttuuriimme. Sieltä nousee myös meidän perustuslakimme. Kukaan ei tässäkään salissa kiistä kymmenen käskyn merkitystä, joka on tunnustettu jo vuosituhansien ajan. Tosin ehkä 7. käsky ei ole niinkään muodissa tänä päivänä, mutta kaikki muut käskyt taidetaan tunnustaa. Meillä myös valtiopäivät yleensä aloitetaan jumalanpalveluksella. Meillä itsenäisyyspäivät aloitetaan jumalanpalveluksessa, jonne me kansanedustajat menemme kunnioittamaan Jumalaa ja valtiota tällä valtiopäivätoiminnan avauksella. Joku voi sanoa, että tämä on pitkä perinne - minun mielestäni erinomainen perinne. Jokainen sen sovittakoon itseensä. Tällä haluan kuvata sitä, että kristillisyys on osa arkeamme meillä jokaisella, jokaisena päivänä. Emme me voi yhteiskunnasta sitä tosiasiaa muuttaa, että jos me muutamme tämän avioliittolain, se ei vaikuta mukamas arvoihin millään tavoin. Raamatusta nousee hyvin selkeästi, mitkä ovat Jumalan mielipiteet tässä lakialoitteessa. Tämän uskallan sanoa. Täällä edustaja Kiuru kysyi itse, että miten Jeesus suhtautuisi tähän asiaan, jos hän olisi täällä. Ja minäpä kerron - vaikka edustaja Kiuru ei ole täällä - miten hän suhtautuisi. Ja mistä minä tiedän sen? Tästä, Jumalan sanasta, Raamatusta. Matteuksessa, esimerkiksi, luvussa 19, Jeesus sanoo näin: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi. Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.'?" Tässä Jeesus vahvisti tämän Mooseksen aikaisen säädöksen. Minä pidän arvossa näitä asioita. Täällä ei vastaavasti puhuta tästä toisesta, vastakkaisten sukupuolten (Puhemies koputtaa) liittymisestä, muuta kuin huonossa merkityksessä. Siinä mielessä täällä on meille varmasti löydettävissä, mikä Jumalan tahto tässä on. No, tämä oli teologian näkökulmaa, mutta kuitenkin itse arvostan tätä eettistä teosta, jota Raamatuksi kutsutaan, ja en itse uskaltaisi kovin helpolla perusteella lähteä muuttamaan niitä iäisiä arvoja, jotka tänne on kirjoitettu. |
Vastaukset
Vieras |
#29187 Re: Lähetekeskustelun taso2014-02-21 12:39:47#29175: - Lähetekeskustelun taso
Kiitos perusteellisesta työstä! Mahottoman vaivan olet nähnyt. Oma oli niin nopea, että virheitä täynnä. Jälkikäteen sitten vähän korjailin. Nämä on tärkeät puheenvuorot. P. |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
16060 Luotu: 31.12.2012
Wanhojentanssit Mikkelin jäähallille
1794 Luotu: 27.12.2024
Sote-lähipalvelut turvattava Luvialla
384 Luotu: 31.12.2024
Kimaran päiväkodin lapsille väistötilaksi parakkiratkaisu Askistoon
193 Luotu: 03.01.2025
Tekojäärata Hyvinkäälle!
171 Luotu: 29.12.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15914 Luotu: 15.07.2023
Ei tuuli- tai aurinkovoimaa Häädetkeitaan luonnonpuiston ympäristöön!
96 Luotu: 31.12.2024
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
101554 Luotu: 27.09.2024
Vaadimme Seinäjoelle vähintään 2,5 km suojaetäisyyden tuulivoimaloille asutukseen nähden
249 Luotu: 11.12.2021
Kissojen vapaana pidon kieltolakia ei tule hyväksyä.
80 Luotu: 16.12.2024
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
433 Luotu: 13.12.2024
Pohjois-Valkealan lasten puolesta!
103 Luotu: 13.12.2024
Vetoomus seremonialistin tai vihkijän virallistamisesta ilman uskonnollista yhteisöä
172 Luotu: 18.10.2024
KEIJÄRVEN SUOJASTENLAHTI YLÖJÄRVELLÄ TULEE SUOJELLA, EI RAKENTAA
189 Luotu: 19.11.2024
Iisalmen sairaalan ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä
5305 Luotu: 03.02.2024
Vetoomus moottoripyöräkerhojen kieltämistä vastaan.
2731 Luotu: 01.12.2024
Vaadimme raudanpuutteen tunnustamista sekä tasa-arvoista hoitoa
15876 Luotu: 20.10.2022
Saksalan uimahallia ei tule lakkauttaa
500 Luotu: 18.09.2024
Vetoomus Karteroopin toiminnan jatkumiseksi
116 Luotu: 19.12.2024
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
6904 Luotu: 27.09.2024