Y-juna Karjaalle ja Inkooseen säilytettävä

Kommentoitu viesti

JunaJesse

#35

27.01.2014 21:15

Ennakkotieto Facebookissa kertoo VR Leaks sivuston tulevan ulos uudemman kerran tässä asiassa 29.1.2014 klo 10.00. Edelleen Facebookissa kerrotaan työnimenä jutulla olevan Y-junien osuus rantaradan täsmällisyysongelmista vain prosentin osia.

Myös toisaalla käydään asiantuntevaa keskustelua aiheesta: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,6751.msg48678.html#msg48678

Vastaukset

Resiinalehden keskusteluketju

#82 Re:

2014-02-02 05:33:20

#35: JunaJesse -

Kannattaa käväistä lukemassa myös JunaJessan mainitsemaa rautatieharrastajien keskusteluketjua www.resiinalehti.fi sivustolla, ja valita siellä "keskustelu" ja edelleen "uutiset" ja aiheena tietysti "Y-junien osittainen lakkauttaminen". Sivulta 3 alkaa keskustelu mm. VR:nliikennejohtaja Korhosen Helsingin Sanomissa julkaistun vastineen johdosta.

Todetaan mm että eihän mitään kaksoisraidetta ainakaan Turkuun saakka tarvita, kun Y-junakin kulkee vain Karjaalle. Todetaan että "vanha VR" itse poisti rataosalta Kirkkonummi-Karjaa kohtauspaikoista suurimman osan, ja tässä tilanteessa pelastaisi paljon, jos joitakin nyt  palautettaisiin. Keskustelussa viitataan tulevaan Hangon radan sähköistykseen ja Y-junan reitin jatkamisen mahdollisuuteen silloin Hankoon.

Kun VR:llä on tällä hetkellä sitova sopimus Y-junien ostoliikenteen hoitamisesta nykyisellään 31.12.2015, niin erittäin arvostettu rautatieguru Eljas Pölhö toteaa keskustelussa, että kun VR vastoin sitovaa voimassa olevaa ostosopimusta haluaa noin vain purkaa sopimuksen Y-junien osalta, niin tällainen menettelyhän tuo tulevaa junien kilpailutusta ajatellen aika jännät näkymät.

Y-junien myöhässä olemisen syitä on mietitty, ja todettu että jos Karjaalle menevän Y-junan edellä kulkeva E-juna on vähänkin myöhässä, niin perässä tuleva Y-juna joutuu heti hiljentämään vauhtiaan. On myös tuotu esille, että jospa voitaisiin kokeilla käyttää Y-junissa nopeampaa ja voimakkaampaa Sm4-kalustoa, siis edes kokeeksi näin talven aikana. On ehdotettu että jospa ohituspaikoille vaihdettaisiin "pitkiä vaihteita", niin lähevä juna saisi heti lähteä liikkeelle suurella nopeudella. On myös esitetty harkittavaksi, että liikennettä hoidettaisiin Karjaan ja Kirkkonummen välillä Karjaan kiskoautokalustolla, jollon Kirkkonummella olisi "nopea vaihto" säköjunaan.

Eli kannattaa käydä rautatieharrastajienkin palstalla ja aloittaa vaikkapa sivulta 3 ellei ehdi alkulehtiä lukea. Ja kun eduskunta aloittaa nyt vihdoin istuntonsa, niin nyt kansalaisten kannattaa ottaa yhteyttä omiin kansanedustajiinsa.