Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Kommentoitu viesti

hallituksen hyväksymä 28.9.2013
Vieras

#4362 Helluntailiikkeen Israel-teologisia näkemyksiä

06.01.2014 13:36

 

 

hallituksen hyväksymä 28.9.2013

Helluntailiikkeen Israel-teologisia näkemyksiä

Juutalaisella kansalla on erityinen merkitys koko ihmiskuntaa koskevassa Jumalan pelastussuunnitelmassa.

Israelin valinnan tarkoitus oli levittää tietoisuutta ainoasta oikeasta Jumalasta.

Juutalaiset kutsuttiin Jumalan palvelijaksi ja valkeudeksi kansoille.

 

1 Israelin valinta ei perustunut kansakunnan hengelliseen tai moraaliseen ansioon, vaan Jumalan omaehtoiseen

armovalintaan.

Juutalaisuuden ytimeen kuuluu liiton käsite: Jumala kutsui kansan elämään liittosuhteessa itsensä

kanssa.

 2 Mooseksen kirjojen eli tooran opetukset muodostavat liittodokumentin, joka 

välittää juutalaisille elämisen ja jumalanpalveluksen periaatteet ja ohjeellisen normiston. Niiden

määrittelemältä pohjalta Jumalan omaisuuskansan tuli elää todeksi liittosopimusta.

Yhtäältä tätä liittosopimusta ylläpitää Jumalan ehdoton uskollisuus, toisaalta juutalaisilta edellytetään

kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan, mikä tuo heille siunauksen ja kunniapaikan kansojen

keskuudessa. Vastaavasti uskottomuus johtaa liiton rikkomiseen ja siunauksen menettämiseen.

Raamatun historialliset kirjat ja profeetat osoittavat, että Israel ei pysynyt tehdyssä liittosopimuksessa.

Sen epäusko ja tottelemattomuus kansakuntana ei kuitenkaan mitätöinyt

Jumalan valintaa, eikä poistanut Israelin kutsumusta.

Juutalaisten kautta maailma on saanut sekä Jumalan Sanan että Jumalan lähettämän Messiaan,

Kristuksen Jeesuksen. Myös kristinuskon juuret ovat juutalaisuudessa. Paavalin mukaan

pakanakansoista kääntyneet kristityt liittyvät uskon kautta Jumalan perheeseen ja heidät

”oksastetaan Israelin jaloon öljypuuhun”. Niin juutalaisille kuin ei-juutalaisillekin usko Jeesukseen

on välttämätön edellytys ”tosi Israeliin” eli Jumalan kansaan kuulumiselle. Uusi testamentti

lupaa, että myös ”muihin kansoihin kuuluvilla on sama oikeus perintöön kuin juutalaisillakin,

he ovat saman ruumiin jäseniä ja heitä koskee nyt sama lupaus, kun evankeliumi

on johtanut heidät Kristuksen Jeesuksen yhteyteen”.

 

3 Näin Jumala on tehnyt nämä kaksi ihmisryhmää  yhdeksi Jeesuksessa Kristuksessa.4 Uuden testamentin valossa Jumalan kansa

muodostuu Messiaaseen uskovista ihmisistä, ensin juutalaisista ja sitten pakanoista.

 

5  Vanhassa testamentissa juutalaiseksi syntyminen ei automaattisesti taannut liittosopimuksen

 

 

 

tuomaa siunausta. Tämä tulee esille myös Uudessa testamentissa.

 

6 Enemmistö juutalaisista hylkäsi epäuskossaan Jeesuksen jääden siunauksesta osattomaksi. Siitä huolimatta Jumala

pysyi uskollisena kansalleen, jota armovalintaan perustuva jäännös edustaa.

 

7 Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen antamallaan lupauksella8 Jumala osoitti juutalaisille pysyväksi

perintömaaksi Kanaanin maan, jonka rajat hän myös itse määritteli.9 Asumiseen tässä

maassa liittyi kuuliaisuuden ehto: maa-alue säilyy Israelilla, mikäli annetut käskyt pidetään, ja

eskatologisissa tapahtumissa.

Perinteisesti on nähty, että maa-alue sijoittuu lopun ajan tapahtumiin ja toimii niiden tärkeänä

näyttämönä. Tämän tulkinnan mukaan Uusi testamentti viittaa useissa kohdin Vanhan testa mentin lupauksiin,

joilla on eskatologinen ja myös maa-alueisiin liittyvä merkitys kuten valtakunta

ja kansa. Osana tätä esimerkiksi viime vuosikymmenten aikana tapahtunut exodus

nähdään ainutlaatuisena todistuksena juutalaisen identiteetin säilymisestä ja samalla myös

osoituksena Jumalan uskollisuudesta omille lupauksilleen. Monet näkevät myös, että Jeesuksen

tulemuksessa Israel ottaa kansana vastaan Jeesuksen Messiaanaan. Tämän nähdään

olevan Aabrahamille ja profeetoille annettujen sekä maa-aluetta että hengellistä perintöä

koskevien lupausten täyttymys.

Toisen näkemyksen mukaan kansa- ja valtakunta-käsitteitä ei voida sitoa maa-alueeseen,

vaan ne koskevat maailmanlaajuista Jumalan kansaa. Tämä kansa koostuu evankeliumin

sanoman vastaanottaneista juutalaisista ja pakanoista.

Teologisista näkemyseroista huolimatta kristittyinä vastuullinen tehtävämme on pitää huolta

siitä, että emme yhdy vihamieliseen ja antisemitistiseen suhtautumiseen juutalaisia kohtaan.

Tarvittaessa nousemme yleistä yhteiskunnallista mielipidettä vastaan ja osoitamme tukemme

Israelille silloin, kun huomaamme antisemitismin nostavan päätään.

Samalla kun tunnustamme Israelin kansan erityisaseman ja roolin pelastushistoriassa, näemme

kristittyjen asenteissa ja käyttäytymisessä myös epäterveitä piirteitä suhteessa Israeliin.

Siksi on tärkeää kiinnittää huomiota muun muassa seuraaviin näkökohtiin:

– Israel on demokraattinen ja itsenäinen valtio. Kristittyjen tehtävä on ensisijaisesti edistää

kaikkien Israelissa asuvien hengellistä, sosiaalista ja aineellista hyvinvointia puuttumatta tarpeettomasti

maan poliittisiin asioihin.

– Kaikkien ihmisten tasavertainen kunnioitus kuuluu kristinuskon keskeisiin ydinarvoihin. Siksi

kristittyjen tulee tukea tasapuolisesti kaikkia avun tarpeessa olevia ihmisiä ja kansanryhmiä

asettamatta ketään erityisasemaan.

– Lähimmäisenrakkauden periaate merkitsee eettistä ja humanitaarista vastuuta sekä väkivallan

hylkäämistä. Epäeettisiä toimia ei tule hyväksyä ja oikeuttaa kansallisuuden perusteella

myöskään Israelin kohdalla. Väkivallan käyttö on kuitenkin aina erotettava oikeutetusta

maan ja kansan turvallisuuden puolustamisesta.

– Juutalaisella kansalla on oma rikas kulttuurinen ja uskonnollinen perinteensä. Eijuutalaisten

uskovien keskuudessa juutalaisen kulttuurin, rituaalien ja traditioiden omaksuminen

ja ihannoiminen voivat kuitenkin saada piirteitä, jotka ovat evankeliumin hengen ja Uuden

testamentin opetuksen vastaisia.

– Raamatun ilmoituksen valossa tehtävämme kristittyinä on siunata juutalaista kansaa ja rukoilla

Israelin puolesta, jotta Jumalan suunnitelma sen kohdalla voisi täydellisesti toteutua.

 

niiden rikkominen johtaa pakkosiirtolaisuuteen. Katumus ja kääntyminen antoi kansalle kuitenkin

mahdollisuuden palata jälleen luvattuun maahan.

 

1 Jes. 49:6; 2:2–4; 42:1; Miika 4:1–4

2. Ms. 20; 5. Ms. 7

Ef. 3:6

Ef. 2:14

1. Piet. 2:9

Room. 9:6–8

Room. 9:27; 11:1–6; Jes. 10:22–23

1. Ms. 12:1

1. Ms. 15:18; 4. Ms. 34

10 

5. Ms. 29:23–28; 30:1–5

 

 

Vastaukset

Bileamin Aasi

#4363 Re: Helluntailiikkeen Israel-teologisia näkemyksiä

2014-01-06 13:46:50

#4362: hallituksen hyväksymä 28.9.2013 - Helluntailiikkeen Israel-teologisia näkemyksiä 

 Tiedoksenne...



Shalom!

Aasi sai eräältä juutalaiselta henkilöltä huolestuneen viestin koskien Järjestöä EAPPI, (Ekumeeninen kumppanuusohjelma Palestiinassa ja Israelissa), joka on Suomen Kirkon ulkomaanavun yhteistyökumppani. Vieraillessaan järjestön nettisivuilla hän välittömästi kiinnitti huomiota järjestön logoon. Helluntailaisena siinä oli hänelle jotain tuttua.

Tuossa logossa on paljon yhteistä Suomen Helluntaikirkon logon kanssa.

Koska logot ovat lähes identtiset, voisi olettaa, että järjestöjen ideologiassakin löytyy yhteisiä suuntaviivoja. Ja niitähän löytyi.

Kun lukee virallista helluntaikirkon tiedotetta helluntailiikkeen Israel-teologiasta, niin siinä sanotaan, että helluntailiikkeessä ilmenee kaksi teologista käsitystä koskien Israelin maa-alueen merkitystä eskatologisissa tapahtumissa, perinteinen ja toinen näkemys, jonka mukaan kansa- ja valtakunta-käsitteitä ei voida sitoa maa-alueeseen, vaan ne koskevat maailmanlaajuista Jumalan kansaa.

On selvää, että tämä toinen näkemys tarkoittaa korvausteologiaa, jota ei mitenkään torjuta, vaan esitetään tasavertaisena perinteisen näkemyksen kanssa.

Nämä näkemykset ovat kuitenkin toistensa vastakohtia, mutta Helluntaikirkko, joka on mukana ekumeniassa, ei voi ottaa kantaa totuuden puolesta, vaan esittää vain ympäripyöreitä lausuntoja.

Kun on kysymyksessä tällainen virallinen tiedote, niin siitä tulisi käydä selvästi ilmi, mikä on helluntaikirkon kanta korvausteologiaan onko se myönteinen vai kielteinen. Nimittäin korvaustelogia on se oleellinen kysymys, joka määrittelee, kuka on Israelin ystävä ja kuka vihollinen, Sitä ei sanota tässä tiedotteessa ja Aasista on täysin selvää, mikä se kanta todellisuudessa on. Se on myönteinen ja helluntaikirkko asettuu toisten kirkkojen rinnalle Israelin vihollisten leiriin.

Israel-teologia ja eskatologia ovat kuin paita ja peppu ja Keravan pappi Esa Hyvönen esittää tämän kaikkien ekumeenisten kirkkojen eskatologian Netmissionin 44 sekunnin videossa. Katso tästä: http://www.uskonet.fi/ukk Se sopii hyvin yhteen kirkojen amillennialismin ja korvausteologian kanssa. Ei mitään salaista ylösottoa (seurakunnalle), 7-vuotista vihan aikaa (Israelille), tuhatvuotista valtakuntaa (Israelille). Jeesus tulee joskus kaukaisessa hämärässä tulevaisuudessa ja kaikki tapahtuu kertarysäyksellä.

Toisaalla Netmissionissa Loimaan pappi Seppo Paldanius tekee naurettavaksi perinteistä helluntailaista Herramme tulee-eskatologiaa (ja samalla myös perinteistä Israel-teologiaa) hutiloivalla esityksellään, josta selvästi paistaa, ettei hän oikein itsekään usko asiaansa.

Myös Juha Partasen artikkeli on Suomen helluntailaisten perinteisen Herramme Tulee-eskatologian (Hartonen/Viksten) vastainen.

On toivottavaa, että mahdollisimman moni lähettäisi näitä posteja eteenpäin totuuden edistämiseksi, koska näyttää, että suuri eksytys, apokalypsin ensimmäinen ratsumies, on jo suuressa määrin vallannut Suomenkin Siionin. Näitä posteja saa myös vapaasti julkaista missä tahansa.


Bileamin Aasi




Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…