Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#20517

14.09.2013 08:20



HUOMENTA! SIUNAUS SYDÄMEESI!

Katol.kirkolla on sivuillaan myös apologiaa, tässä mainintoja ilmeisesti Eteläisimmän Suomen taajamissa paljon näkyvillä olleesta Krsihna-liikkeestä, ja sen pohjana olevasta Veda-kirjallisuudesta:

"pikemminkin päinvastoin. Juutalaisten pyhissä kirjoituksissa on selvästi kyse historiasta, kun taas Veda-tekstit ovat ilmiselvää mytologiaa. Veda-tekstien vanhuuteen vetoaminen ei todista niiden totuudesta mitään, kyseessä on virhepäätelmä (argumentum ad antiquitatem). 

Toisin kuin kristinuskossa, jossa Jeesuksen ylösnousemus (ja sitä tukevat historialliset todisteet) vahvistaa Jeesuksen jumaluuden ja kristinuskon totuuden, Krishna-liike nojaa uskossaan omaan auktoriteettiinsa (jälleen virhepäätelmä, argumentum ad auctoritatem). Krishna-liike uskoo itseensä, omaan uudenlaiseen tulkintaansa vanhasta hinduperinteestä ja muinaisista kirjoituksista."
http://hyviauutisia.net/2007/07/15/hare-krishna/


Vastaukset


Vieras

#20518 Re:

2013-09-14 08:34:38

#20517: -

 

Hyviä uutisia- sivustolla (katol.)  on myös perusteellinen arvio Tapio Puolimatkan uudesta 1000-sivuisesta järkäleestä:  Viisauden  ja tiedon lähteet Kristuksessa:



Kristinusko – kehuja ja kritiikkiä

Puolimatka ei syyllisty täysin yksipuoliseen apologetiikkaan, jossa islam ja ateismi tuottaisivat pelkkää pahaa, kun taas kristinuskossa kaikki olisi hyvin. Kirja käsittelee kristinuskon omia kipukohtia kuten harhaoppisten teloituksia, juutalaisvihaa, noitavainoja, ristiretkiä, menestysteologista propagandaa yms. Joskus oikeutusta ei löydy, joskus taas historiasta löytyy positiivisia yllätyksiä. Puolimatka ansaitsee erityisen kiitoksen tasapuolisesta katolisuuden ja protestantismin kohtelusta.

Puolimatka pyrkii joka tapauksessa osoittamaan, että kristillinen maailmankatsomus voittaa ateismin ja islamin yhteiskunnallisissa hedelmissään. Kristinusko paransi merkittävästi esimerkiksi lasten asemaa kulttuureissa, joissa lapsiuhrit ja lasten heitteillejättö olivat arkipäivää. ...

Puolimatka esittelee  myös ateististen kirjoittajien kritiikkiä,  kuten  Dawkinsista:

Ateistifilosofi Michael Ruse kertoo, “että Dawkinsin kirja sai hänet häpeämään ateistien puolesta” (s. 456). Toinen ateistifilosofi Thomas Nagel toteaa, että mainittu Dawkinsin kirja (Jumalharha) “on hyvin epätasainen kokoelma Raamatun pilkkaa, amatöörifilosofiaa, historiallisia ja ajankohtaisia kauhukertomuksia, antropologisia arvauksia ja kosmologista tieteellistä argumentaatiota” (s. 457). Tästä tulee muuten vähän mieleen Kari Enqvistin Uskomaton matka uskovien maailmaan.



terv.p