Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Vieras

#18995 Pyhän Hengen rooli

14.08.2013 19:39

Kun luemme esimerkiksi Apostolien tekoja, niin huomaamme miten suuri rooli Pyhällä Hengellä oli kristittyjen elämässä. Siellä toistuu useasti ilmaisu ”Pyhä Henki sanoi…” (esimerkiksi Ap. t. 10:19, 13:2). Itse asiassa harvemmin siellä enää puhutaan ilmaisulla ”Jumala tai Herra sanoi”, vaan Jumalan puheet ja teot ovat selkeästi Pyhän Hengen puhetta ja tekoja (esimerkiksi Ap. t. 16:6). Profeetta Agabus sanoi: ”Näin sanoo Pyhä Henki”, eikä ”Näin sanoo Herra” (Ap. t. 21:11).
Ei sovi myöskään unohtaa monia ilmaisuja Uudessa testamentissa, jotka kuvastavat persoonallisuuteen kuuluvia ominaisuuksia. Hän esimerkiksi ajattelee ja tahtoo (Ap. t. 15:28, 1. Kor. 12:11), puhuu (Ap. t. 1:16, 10:19), johdattaa (Room. 8:14, Joh. 16:13), opettaa (Joh. 14:26) sekä suree (Ef. 4:30).

Pyhästä Hengestä käytetään myös persoonaan viittaavia nimityksiä, kuten esimerkiksi Puolustaja (Joh. 14:16,26).Kreikaksi se on paraklêtos ja merkitsee vierellä kulkijaa, puolustajaa, lohduttajaa ja rohkaisijaa. Sana on latinaksi advocatus. Siitä tulee meille sana puolustusasianajaja. Jeesus puhui Hengestä myös toisena (allos) Puolustajana, jolla hän viittasi samankaltaisuuteen itsensä kanssa (Joh. 14:16). Hänestä myös käytetään nimityksiä Kristuksen Henki, Jeesuksen Henki, Jumalan Henki ja Herran Henki.
Otteet ovat täältä..
http://www.teologinenopisto.fi/?x127373=164518

Vastaukset

Vieras

#19000 Re: Pyhän Hengen rooli

2013-08-14 20:41:24

#18995: - Pyhän Hengen rooli

"Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan. Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.... Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta”. Joh 16,12-14.

Uskis

#19001 Re: Pyhän Hengen rooli

2013-08-14 20:45:48

#18995: - Pyhän Hengen rooli

Tuo on niin totta jokainen sana!

Pyhää Henkeä voi ymmärtää vain se, joka on saanut Pyhän Hengen sinetin - armosta, lahjana.

Pyhä Henki on persoona - ystävä, auttaja, lohduttaja, rohkaisija, puolustaja - Kristuksen henki.

Herra on koko ajan läsnä - valvoo joka hetki vierellä. Se on hyvin ihmeellinen asia.  Sitä on niin kovin vaikea selittää muille ihmisille. Ystäväpiirissäni on monta ihmistä, jotka eivät usko Jumalan olemassaoloon.  Heillä puheeni Pyhästä Hengestä menevät yli hilseen - pitävät niitä outoina.

Itselleni Pyhän Hengen sinetti on tärkein asia elämässä ja olen ikionnellinen siitä, että olen sen saanut.

Silti en kuvittele olevani parempi ihminen kuin muut, mutta en ole myöskään huonompi kuin muut.

Jokainenhan sen voi saada , uskostahan se on kiinni.