Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#17526 Re:

20.07.2013 22:57

#17525: -


...jatkuu:  jalle ja köyhälle hän ei avannut kättään. 50 He kävivät yhä julkeammiksi ja ryhtyivät minua uhmaten yhä uusiin iljettävyyksiin, ja silloin minä pyyhkäisin heidät pois, kuten olet nähnyt.[11]

Jotkut teoreetikot ovat sitä mieltä, että Hesekielin kirjassa luetellut Sodoman synnit käsittäisivät myös homoseksuaalisuuden.[18][19] Tämä perustuu kirjan englanninkieliseen versioon ja sanaan "abomination" (Ezekiel 16:49-50, New American Standard Bible[20] ), josta suomenkielisessä raamatussa on käytetty käännöstä "iljettävyys".[11] Tämä yhteys sanan "abomation" ja homoseksuaalisuuden välillä on johdettu siitä, että samaa sanaa on käytetty myös Kolmannessa Mooseksen kirjassa 18:22 sekä 20:13 (ks. alla) englanninkielisen raamatun KJV-käännöksessä.[21] Sen sijaan NIV- ja NET -käännökset käyttävät Kolmannessa Mooseksen kirjassa sanaa "detestable".[22][23] "Abomination" - termin taustalla ovat alkuperäisessä hepreankielisessä raamatussa sanat shiqquwts ja sheqets, jotka juontuvat sanasta shâqats taikka sanat תֹּועֵבָה, tōʻēḇā tai to'e'va (substantiivi) tai ta'ev (verbi).[24] Kaikille näille sanoille on johdettu useampia merkityksiä ja niitä käytetään alkuperäisessä raamatussa monessa yhteydessä. Sanaa "abomination" on myös käytetty kuvaamaan monenlaisia syntejä.


Vastaukset


Vieras

#17527 Re: Re:

2013-07-20 23:03:31

#17526: - Re:

Otin nämä esille,  koska näistä osaa käytettiin täällä viimekeväänä ja on pitkin matkaa käytetty. Osa jäi ottamatta esiin.
Wikipedia artikkeli: Raamattu ja homoseksuaalisuus.  Kerronnassa on ollut liberaalisille suuntauksille painottuva henki.


Vielä:     Apostoli Paavali esitti, että kristittyjen on hyvä tuntea lakia, sillä se antaa esikuvan paremmasta, kuitenkin hän opetti myös Jeesuksen olevan lain loppu (Room.10:4). Jeesus tiivisti lain käskyksi rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään (Matt. 22:35-40).[11][17]

Kuula (2005) esittää, että kristittyjen keskuudessa on käyty jo ensimmäisinä vuosisatoina kiistoja siitä, mitkä Vanhan testamentin säädökset koskevat kristittyjä. Puhtaussäädöksistä luovuttiin muuten, mutta makaamiskiellon katsottiin olevan voimassa.

 

Ja LOPULTA tullaan siihen asiaan:

Toiset tutkijat ovat huomauttaneet, että tekstissä ei varsinaisesti viitata suoraan homoseksuaalisuuteen syntinä, vaan ennemminkin synnin palkkana: Jumala on jättänyt ihmiset kirjoituksessa mainittuun tilaan jonkin suuremman synnin takia.

Laitinen (2006) tulkitsee, että rangaistuksena Jumalan hylkäämisestä ihminen on hylätty tahtonsa mukaisesti mielihalujensa valtaan, jossa hän häpäisee saastaisilla teoilla oman ruumiinsa ts. Jumala on sallinut ihmisten häpeällisten himojen kontrolloida heidän elämäänsä.[45] 

Löytyipä sieltä Wikin lähteistä yhtenä  myös  Gagnonkin!
↑ Gagnon, Robert A.: The Bible and Homosexual Practice: Texts and Hermeneutics 2010. Abingdon Press. Viitattu 28/03/2013. englanti