Suomen huippuyksikkö lasten sairaanhoidossa toimii museossa

Kommentoitu viesti

en mamma
Vieras

#43

07.04.2011 11:06

Adressia todellakin tarvitaan! Olen miettinyt tätä asiaa (uusi lasten- & nuortensairaala tavoitteena) siitä lähtien kun luin Leijonaemon avointa kirjettä ja kyyneleet valuivat pitkin kasvoja.

Haluisin oikeasti tehdä jotain (paljon!) tämän asian hyväksi, ja luulen kyllä vahvasti että rahaa löytyisi sitten yksityisiltä henkilöiltä ja yrityksiltä jos ei kunnat&valtio ymmärrä asiasta tarpeeksi. Sillä tavalla tämä on "hyvä kohde" että se ei ole vain helsinkiläisten ongelma, vaan KOKO Suomen LAPSET tarvitsevat tätä sairaalaa, joten luulen ja toivon että saisi kunnat mukaan. Aktiviteettia/rahankeruuta joka ikisessä kunnassa olisi tavoite!

Totta kai tällaisessa asiassa tuntee itsensä (minä ainakin) aika naiviksi: haluan tehdä jotain!!! Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä?? Eli onko ainoa vaihtoehto että rakennetaan kokonaan uusi sairaala, ja Lastenklinikka jää sitten tyhjäksi tai museoviraston muistomerkiksi? Vai olisiko mahdollista siirtää joitakin osastoja uuteen sairaalaan? Onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä, varsinkin jos ajatellaan huippuosaamista ja lääkäreiden työtä käytännössä (pitäisikö niiden siirtyä uuden yksikön ja Lastenkliniikan välillä)? Ja millaisista summista puhutaan...? Ja pelkään että tämä on niin pitkä projekti (luvat, tontti, päätöksenteko kestää, suunnitelmat ja 1000 muuta asiaa) ja tahtoa pitää löytyä poliitikoilta (nyt pitäisi saada ne lupaukset ennen 17.4!)kuitenkin, koska jos ja kun sairaala on pystyssä niin ei voida enään luottaa "keräysrahaan", vaan sitten verorahojen pitää riittää, niin kuin pitäisi alusta asti niin että uusi sairaala saisi pystyyn!

Ja mistä lähdetään liikkeelle? Adressi on hyvä alku! Mutta sen jälkeen vaaditaan PALJON ja pitkäjänteistä työtä! Ja he jotka ovat laittaneet pyörät pöyrimään nyt, ovat ymmärtääkseni vanhempia vakavasti sairaille lapsille jotka ovat yksinkertaisesti kurkkua myöten täynnä sitä että tilat eivät vastaa tarpeita. Heidän aika ja jaksaminen ei välttämättä riitä tällaiseen projektiin, mutta se tieto mikä heillä on käytännön asioista sairaalassa: mikä ei toimi ja miten asian PITÄISI olla potilaan ja vanhemman näkökulmasta, se on kullanarvoista tietoa! Ja sellaista tietoa pitäisi aina käyttää kun mietitään uutta tai kun remontoidaan vanhaa.

Tälläistä minä mietin... (ja mietin nopeammin ja selkeämmin ruotsiksi, joten pyydän anteeksi jos teksi jonkun mielestä pahasti tökkii...;)

Vastaukset

Leijonaemon paluu
Vieras

#48 Re: Lastenklinikka ei kelpaisi edes Verovirastolle

2011-04-07 21:50:44

#43: en mamma -

Täällä ehdotettiin, että jos nykyistä sairaalakiinteistöä voitaisiin vielä käyttää, kun uusikin jo olisi. Tosiasia on vain se, että kiinteistöä ei kelpuutettaisi työympäristöksi edes Veroviraston henkilökunnalle ja asiakkaille... Mut siis sairaille lapsille se kyllä kelpaa.