naimalakko
Kommentoitu viesti
v ronski Vieras |
#191 sannavain,03.04.2011 22:13#186: sannavain - Re: Dear sannavain, Kun homoille vaaditaan jotain oikeutta, se tehdään jollakin perusteella P. Tällöin - johdonmukaisuuden pakottamana - vaade automaattisesti yleistyy koskemaan kaikkia niitä tapauksia, joihin peruste P soveltuu; tämä on validia kaltevalla pinnalla argumentointia. Tässä valossa seuraava kommenttisi on älylle vieras. |
Vastaukset
sannavain Vieras |
#192 Re: sannavain,2011-04-04 01:24:07”Kaikki ymmärrämme, että luonnottomuus ja epänormaalius eivät ole mustavalkoisia käsitteitä. Heterous on homoutta normaalimpaa, homous ilmeisestikin insestimielisyyttä normaalimpaa, mikä edelleen monia muita ominaisuuksia normaalimpaa. Sille ei voi mitään, jos joistakin tosiasioiden mainitseminen tuntuu pahalta - sitä pahaa ei liene tarpeen vältellä. Motiivien pohtiminen on epäoleellista - faktat, loogisuus ja niiden päälle liimatut makuasiat sen sijaan ovat oleellisia. ” Näin on asianlaita muidenkin tilastollisesti epänormaalien ryhmien, kuten yksinhuoltajien kohdalla. Loogisesta yhteiskunnallisesta keskustelusta innostuneena kannustankin kaikkia tosiasioiden mainitsemiseen mieltyneitä suuntaamaan kulkunsa esimerkiksi avioeroperheiden ja yksinhuoltajaisien keskustelupalstoille. Tarkoituksena on hakea mikä tahansa näiden ihmisten asiaa käsittelevä viestiketju ja huomauttaa (ehkä jopa hokea) sen jälkeen heidän epänormaaliudestaan. Faktat puhuvat myös sen puolesta, että isät syyllistyvät äitiä useammin pedofiliaan, joten lapsiinsekaantumishuolet on hyvä pontevasti ilmaista. Muistakaa, että faktat ovat oleellisia. Koska isät usein raiskaavat lapsiaan, on loogista muistuttaa heitä tästä seikasta kaikenlaisten keskustelujen yhteydessä. Motiivien pohtiminen on epäoleellista. Yhden vanhemman perheiden valistamisen jälkeen askeleet vievät Munuais- ja maksaliiton sivuille, josta voi noukkia tiedot elinsiirtopotilaiden yhteisistä tapaamisista. Toisen ihmisen elävän elimen siirto kuolevaan ihmiseen on päivänselvästi luonnonvastaista. Kun kaikki ymmärrämme, että luonnottomuus ei ole mustavalkoinen käsite, saadaan mandaatti puhutella esimerkiksi siirteen saanutta lasta epänormaalina luonnonoikkuna. Kontekstilla ei ole väliä. Sille ei voi mitään, jos joistakin tosiasioiden mainitseminen tuntuu pahalta – sitä pahaa ei liene tarpeen vältellä. Kannattaa tuoda luonnottomuus-argumenttia esille mahdollisimman monessa eri tilanteessa. Motiivien pohtiminen on epäoleellista. Faktat sen sijaan ovat oleellisia.
|
sannavain Vieras |
#193 Re: sannavain,2011-04-04 02:01:10Kommentoisin alkuun seksin ja avioliiton sekoittamista keskenään. Pidät tätä argumentaatiovirheenä, koska ”seksiä koskevat säännöt ovat siviilisäädystä riippumattomia.” Ymmärrän, mitä ajat takaa, mutta selvennän. Kun puhutaan sisarusten välisestä avioliitosta, ensimmäinen reaktio on kanssakeskustelijan läpi menevä puistatus: keskustelija ajattelee, että avioliitossa tavanomaisesti harjoitetaan seksuaalista kanssakäymistä, ja että tilanne on sama sisarusten välisessä avioliitossa. Hyvin harvalle tulee sisaruusavioliitosta ensimmäisenä mieleen esimerkiksi Ranskassa kaavailtu siviililiittomalli, jossa esimerkiksi leskeksi jäänyt veli olisi voinut solmia avioliiton sisarensa kanssa, jotta omaisuus olisi saatu turvattua ja ihmisten yksinäisyyttä vähennettyä (tällaisia perusteluja on siis esitetty). On niin, että totunnaisesti seksi ja avioliitto kietoutuvat toisiinsa olennaisella tavalla. Tämä seikka tulee esille muun muassa tietyissä osavaltiolainsäädännöissä Yhdysvalloissa, joissa kihlaparilta on edellytetty todistusta sukupuolitaudittomuudesta. Kotoisassa avioliittolaissamme aviopuolisoiden välisen seksin ottaminen annettuna näkyy muun muassa isyysolettaman muodossa. Myös uskonnoissa seksin ja avioliiton yhteys on selvä (esimerkiksi kristinuskossa katsotaan, että ”haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä. Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan - -”.) Kirjoitat myös itse, että ” [e]ikö ole perusteltua, että yhteiskunta ottaa erityissuojelukseensa parit, jotka (oletettavasti/toivottavasti) tuottavat ja kasvattavat yhteisiä biologisia jälkeläisiä?”. Seksuaalista kanssakäymistä voidaan aivan hyvin harjoittaa avioliiton ulkopuolella, ja vastaavasti avioliitossa ei välttämättä harjoiteta seksiä lainkaan. Nämä kaksi asiaa eivät siis elimellisesti (pun intended) ole sataprosenttisessa kohtalonyhteydessä toisiinsa, mutta yleisellä tasolla tarkastellen näiden kahden yhtäaikaisen esiintymisen olettaminen ei mielestäni ole kummoinen argumentaatiovirhe. On kuitenkin niin, että jos sisarusavioliitossa ei koskaan katsota harjoitettavan seksuaalista kanssakäymistä, esittämäni reunaehto jomman kumman osapuolen sterilisoinnista on vailla merkitystä. Tällöin minun ei tarvitse rustata sen kummempia lisäedellytyksiä sisaren ja veljen väliselle avioliitolle, vaan voin vapaasti soveltaa esimerkiksi sisaren ja sisaren välistä avioliittoa koskevia perusteluita. ”Kun homoille vaaditaan jotain oikeutta, se tehdään jollakin perusteella P. Tällöin - johdonmukaisuuden pakottamana - vaade automaattisesti yleistyy koskemaan kaikkia niitä tapauksia, joihin peruste P soveltuu” Kun homoille vaaditaan jotain oikeutta, se tehdään sillä perusteella, että sama oikeus on heteroseksuaalisen identiteetin omaavalla ihmisellä. Kaltevalla pinnalla jää jatkuvasti näkymättömiin tämä ensimmäinen etappi, vaikka kovasti rummuttamasi johdonmukaisuus vaatisikin, että kaikkia asialuokkia kohdellaan täsmälleen samalla tavalla sen vuoksi, että jokin peruste, joka alunperinkin perustelee ensimmäisen etapin, soveltuu myös ensimmäisestä etapista poikkeaviin asioihin. Kirjoitat, ettet ole väittänyt, että ”toisilleen etäistä sukua olevalle heteroparille pitäisi antaa oikeus avioliittoon (kuten nykyinen laki tekee)” ja ihmettelet, miksi siis erikseen perustelisit sellaista. Silti argumentoit jatkuvasti heteroseksuaalisesta avioliitosta käsin ottaen sen annettuna instituutiona ja jonka muihinkin kuin heteroihin soveltuvia perusperiaatteita et tunnu näkevän tai hyväksyvän. Et tietenkään kirjoita, että vaadit toisilleen etäistä sukua olevalle heteroparille oikeutta avioliittoon, koska tällaisilla ihmisillä tämä oikeus jo on. Jos oikeasti haluat operoida kaltevalla pinnalla, sinun tulisi kampanjoida heteroliittojen kieltämisen puolesta: ilman heteroliittojen laintasoista suojaa nais- ja miesparit eivät vaatisi samoja oikeuksia. Muuten kiistät ohittamattoman loogisen yhteyden: vaatimalla avioitumisoikeutta heteropareille vaadit samaa samalla de dacto homoille, lesboille ja sisaruksille, erityisesti veljeksille tai siskoksille. ”Koska ei ole ajateltavissa perustelua, joka ei heti soveltuisi myös sisaruksiin.” (Paitsi sukurutsasta johtuvat terveysongelmat, jos sisarusavioliitossa harrastetaan keskenään seksiä.) ”Selvennän vielä analogialla: Vaadit kaikkia M-kirjaimella alkavia automerkkejä, kuten Mazda ja Mersu, verolle pantavaksi, mutta kehotat pontevasti ja mielestäsi johdonmukaisesti kaikkia Fiateja ja Fordeja verolle pantavaksi vaativaa laatimaan oman addressinsa ja käymään omat keskustelunsa, vaikka peruste on faktuaalisesti sama alkukirjaimesta riippumatta.” Unohdat, että tällaisessa maailmassa A-kirjaimella alkavia autoja, kuten Audia ja Alfa Romeota verotetaan jo. On siis olemassa autosegmentti, jonka verokohtelu on jo erilainen. Sinun mielestäsi tällainen verotus ei ole mitenkään kummallista, eikä sen perusteita ole tarpeen pohtia, vaikka samalla tavalla autoveroa voitaisiin kantaa muistakin autoista. Vrt. esimerkiksi kommenttiisi ”Rooma-esimerkkisi ratkeaa sen mukaan, mikä esitetään perusteeksi etuoikeuksien ulottamiselle naisille ja miten se soveltuu muihin ihmisryhmiin. Jos mitään perusteita ei esitetä, niin status quossa pysytään.”, jossa status quon oikeuttavia perusteita ei koskaan esitetä, vaan ne otetaan annettuina. Hieman kömpelössä esimerkkimaailmassasi pyöräilyliitto vetoaa sen puolesta, että veropohjaa voitaisiin laajentaa esimerkiksi Mazdoihin ja Mersuihin, koska heidän maailmassaan juuri nämä autot näkyvät ja kuuluvat kaduilla. Pyöräilyliitossa ei ole tultu edes ajattelleeksi F-kirjaimella alkavia autoja, sillä yksijään toimitsijoista ei ole törmätty yhteenkään Fiatiin ja Fordiin, eikä näiden verotusta siten sisällytetä veroadressiin. Jos sitten naapurikaupungissa Fiatit ja Fordit yhtäkkiä tekevätkin näyttävän sisääntulon, jonka seurauksena pyöräilijät havahtuvat myös näiden merkkien olemassaoloon ja verotuspotentiaaliin, on mahdollista, että liitosta annetaan myöhemmin uusi adressi tai sisällytetään uudet automerkit osaksi entistä vetoomusta.
|
sannavain Vieras |
#194 Re: sannavain,2011-04-04 02:03:26”Vastustan ainoastaan ehdollisesti: ehto on se, minkä johdonmukaisuus vaatii, eli jos homoille, niin silloin myös sisaruksille.” Adressit-sivustoa selaillessa löysin muun muassa vetoomuksen, jossa vastustettiin viisikerroksisten kerrostalojen rakentamista Lietoon sillä perusteella, etteivät ne sovi paikkakunnan maalaiskaupunkilaiseen ilmeeseen, eivätkä ne ole sopusoinnussa lähialueen matalan rakennuskannan kanssa. Kieltäydyin kirjoittamasta adressia, koska siinä ei mainittu mitään viisikerroksisten kerrostalojen rakennuskiellosta Turun puutaloalueille, eikä siinä myöskään vaadittu tällaisen rakennustoiminnan kieltämistä Porvoon vanhankaupungin ranta-alueella. Johdonmukaisuuden vuoksi adressi olisi pitänyt ulottaa koskemaan kaikkia sellaisia rakennettuja ympäristöjä, joiden maalaiskaupunkilaiseen ilmeeseen tällaiset tornitalot eivät soveltuisi. En todellakaan lähde tukemaan vain Liedon alueen matalan rakennuskannan säilyttämistä harmonisena, vaikkeivät viisikerroksiset kerrostalot todennäköisesti sovikaan sinne pätkän vertaa. Entäs jos unohdetaan kerrostalot ja kuvitellaan omakotitalon tulipalosta selvityneet mies ja poika. Talon omistava mies on hankaloittanut pojan elämää laittamalla tämän nukkumaan kellariin, josta pojan onnistuu päästä ulos juuri ja juuri hengissä, muttei mitään omaisuutta mukanaan kantaen – hädässä hänen ei ole onnistunut kiskoa päälleen edes vaatteita. Tapauksen jälkeen ompeluseuran kahvittelupäivänä järjestetään pienimuotoinen keräys, jonka tarkoituksena on ostaa pojalle edes lämmin villapaita. Ompeluseuran voimahahmot kieltäytyvät kuitenkin jyrkästi keräyksestä, sillä kolehti voitaisiin aivan samalla perusteella kerätä myös kenkien, sukkien, lakin, housujen, takin ja kintaiden hankkimista varten. Johdonmukaisuuden ansiosta poika jää siten vaille mitään vaatteita. ”Kerrot, että mielestäsi vaihtoehto C on looginen. Osaatko kertoa, mikä on se peruste, joka käy sukupuoliesteen poistamineen mutta ei sovellu sukulaisuusesteen poistamiseen (ja näin välttämättä korvaa C:n B:llä)?” Kirjoitin, että mielestäni kummatkin vaihtoehdot ovat loogisia. Ehkä on tarvetta avata tämän ajattelun taustalla olevaa logiikkaa. Avioliitto on nykyään juridisessa mielessä varallisuusoikeudellinen oikeustoimi kuuden kuukauden irtisanomisajalla. Se on julkisen vallan tunnustama tapa järjestää omaisuus sekä sukulaisuussuhteet (esim. isyysolettama). Kirjoittamallasi avioliiton historiallisella taustalla (yhteiskunta ottaa erityissuojelukseensa parit, jotka (oletettavasti/toivottavasti) tuottavat ja kasvattavat yhteisiä biologia jälkeläisiä) ei ole merkitystä, kun avioliittoa tarkastellaan nykymuodossaan. Kysyt, ”[m]illä perusteella pidät avioliittotapauksessa vaihtoehtoa A epäloogisena?” Suomessa on nykyisellään voimassa kaksi rinnakkaista instituutiota eli rekisteröity parisuhde sekä heteroille avioliittolaki, jonka säännöksiä pitkälti sovelletaan jo nyt nais- ja miespareihin. Johdonmukaisesti ajatellen ainakin minun on vaikea nähdä, miksi tällaisen varallisuusoikeudellisen oikeustoimen sopijaosapuolien sääntely on tarpeellista. Sekä miehen että naisen kanssa seurusteleva lapseton nainen elää samanlaista elämää kummankin seurustelukumppaninsa kanssa. Kun nainen menee naimisiin miehen kanssa, asia on muitta mutkitta selvä. Avioeron jälkeen nainen löytää kumppanikseen naisen, jonka kanssa haluaisi mennä naimisiin, mutta silloin toimituksen nimi onkin parisuhteen rekisteröiminen ja siihen on kasattu kaikenlaista pikkukiusaa esimerkiksi maksullisen sukunimen muodossa. Päälinjoiltaan kumpikin instituutio on kuitenkin identtinen. Miksei identtisyyttä voida saman tien viedä loppuun saakka? Eihän kaukasialaisten ja aasialaisten välisiin avioliittoihinkaan sovelleta erilaista lainsäädäntöä. Samaa voidaan halutessa kysyä myös sisarusavioliitojen kohdalta. Sisaravioliiton vaatiminen nais- ja miesparien avioitumisoikeuden yhteydessä tietäisi väistämättä sitä, että koko hanke kaatuisi raivokkaaseen vastustukseen. Kun parisuhdelakia koskeva esitys aikoinaan tuotiin valtiopäiville, siitä jätettiin tarkoituksella adoptio-oikeus pois, koska tiedettiin, että kokonaista pakettia ei tultaisi saamaan läpi. Lakia on sittemmin paikkailtu esimerkiksi sisäisen adoption mahdollistamisella. Samoin tehtiin aiemmassa viestissäni mainitsemani muutoksen kohdalla, jossa naimattomat naiset saivat täysivaltaisuuden. 1860-luvulla tehty muutos ei todennäköisesti olisi ollut mahdollinen, jos naistenkin arvon tunnustava alkulainsäädäntö olisi jo silloin antanut naisille äänioikeuden tai sisältänyt kiellot raiskata ja pahoinpidellä puolisoaan avioliitossa. Nämä asiat on käyty yksitellen läpi – kyllä vain – niitä koskevassa kansalaiskeskustelussa. Samalla tavalla avioliiton tasa-arvoistamisen kanssa nähdäkseni tullaan toimimaan. Omasta puolestani voin tosin rehellisesti sanoa, etten ihan oikeasti ajatellut adressia allekirjoittaessani sisarusavioliittoja saati niiden tarpeellisuutta, mutta kuten nähtyä, olen kuitenkin näyttänyt niille varovaisesti vihreää valoa – en tosin tämän adressin puitteissa (koska tässä adressissa kiinnitettiin huomiota juuri rekisteröidyn parisuhteen epäloogisuuksiin suhteessa avioliittolakiin, ja adressin tekstiä tuskin lähdetään lennossa muuttamaan kattamaan myös sisaravioliittojen vaatimisen). Taas palataan kunkin askeleen kohdalla käytävään kansalaiskeskusteluun: jos suomalainen yhteiskunta haluaa joskus sallia veljen ja siskon avioitumisen, niin silloin se sallitaan. Nais- ja miesparien avioliiton sallimisesta ei kuitenkaan automaattisesti seuraa, että jonkin toisen ihmisryhmän avioitumisaikeet siunattaisiin yhteiskunnan tasolta.
|
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu - ja kylä!
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Adressi Ylöjärven Karhen Ympäristökoulun säilyttämisen puolesta ja ehdotus yhteistyöhön
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
44677 Luotu: 27.09.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
3407 Luotu: 02.11.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
2672 Luotu: 07.10.2024
Pelastetaan Vuorenmäen koulu – ja Artjärvi!
846 Luotu: 05.11.2024
ADRESSI LAPINJÄRVEN TERVEYSASEMAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
315 Luotu: 07.11.2024
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
274 Luotu: 13.11.2024
Vetoomus Launeen lähikirjaston säilyttämisen puolesta
181 Luotu: 05.11.2024
Yrttisuonperhepuistoa ei tule lakkauttaa!
126 Luotu: 07.11.2024
Helsinkiin tulee perustaa kansallinen kaupunkipuisto
811 Luotu: 15.05.2023
Lykynlammen majan säilyttämisen puolesta
1024 Luotu: 08.10.2024
Vaadimme Puistolanraitin koulun lapsille ja henkilöstölle turvalliset ja terveet koulutilat
264 Luotu: 01.11.2024
Kehitysvammaisten lasten oppimateriaaleille on turvattava riittävä rahoitus
28382 Luotu: 08.10.2024
Wileniuksen perinnetelakan tulevaisuuden ja porvoolaisen monisatavuotisen puuvenekulttuurin puolesta
3083 Luotu: 13.01.2023
Kolhon Metsomäen tuulivoimapuistolle edelleen EI
586 Luotu: 15.10.2024
En avveckling av hälsovården i Kristinestad kan inte accepteras. Terveydenhuollon alasajo Kristiinankaupungissa ei ole hyväksyttävää.
622 Luotu: 01.11.2024
Termit äiti ja isä säilytettävä lainsäädännössä, palveluissa ja yhteiskunnassa
18047 Luotu: 01.03.2023
Palaute Murronväljän aurinkovoimalan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan (OAS) sekä kaavan valmisteluvaiheen aineistoon
56 Luotu: 10.11.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
14930 Luotu: 15.07.2023
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
1588 Luotu: 25.10.2024
Lohikosken lähikirjasto tulee säilyttää
286 Luotu: 05.11.2024