Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#14217 Re: Re: Re: Re:

23.05.2013 19:37

#14212: rakastetaan itseämme ja muita - Re: Re: Re: Pakko sanoa...

Kristittyjen Jumala ei ole allah. Meillä on kolmiyhteinen Jumala. Isä, Poika ja Pyhä Henki

"Tulee kuitenkin aika jolloin sillekin nauretaan"

-Tästä tulee mieleen psalmi 2:4 Hän, joka taivaassa asuu, nauraa...

Vastaukset


Vieras

#14220 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-05-23 19:51:17

#14217: - Re: Re: Re: Re:

Ehkä sinunkin hevoläppäsi silmistä vielä joku päivä putoaa, toivottavasti. Kovin uskovainen tietenkin kaikessa innossaan vouhottaa tuota mantraa turvakseen, ymmärrettävää, ulkona pelottaa. Mutta täytyy kyllä todeta että hankalin ihmisryhmä vuorovaikutukseen on fanaattinen aivopesty uskova. Huh huh, onneksi maailmassa on muutakin kuin tuota ainaista uskotaistelua muutoin kuolis jo pelkkään tukehtumiseen. Ja onneksi vähemmistöt suurimmaksi osaksi elävät eikä murehdi tällaisista. Mitäs sitten jos kuitenkaan sitä taivaspaikkaa ei olekaan, kuinkas kummituksen suu sitten pannaan.

vieras

#14222 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-05-23 19:59:28

#14217: - Re: Re: Re: Re:

Onko kristinuskossa ja islamissa sama jumala?

Käsitys kolminaisuudesta

Kirkossamme opin sisältöjä arvioidaan kolmesta näkökulmasta. Ensimmäisenä tulee Raamattu, seuraavaksi yleiset ja kirkkokunnille yhteiset uskontunnustukset, ja kolmantena luterilaisen kirkon Tunnustuskirjat. Näitä arviointiperusteita käytettäessä Kuulan väittämät ovat käsittämättömiä.

Raamatun Jumala on kolmiyhteinen. Lähetyskäsky saattelee apostolit matkaan kastamaan kansoja pelastuksen yhteyteen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Pietarin helluntaipuheessa (Ap. t. 2) Isän herättämä Poika lähettää seurakunnalleen Pyhän Hengen, jonka voimassa evankeliumi lähtee kaikkeen maailmaan. Ja lopulta Paavali Roomalaiskirjeessä ilmaisee tekevänsä Isän valtuuttamana työtä Kristuksen evankeliumilla, jotta kansoista tulisi Pyhän Hengen pyhittämä “kiitosuhri” eli pelastuneiden joukko taivaan valtakuntaan (Room.). Jumalan valtakunnan leviäminen ja pelastuksen seurakunnan kasvu ovat kolmiyhteisen Jumalan työtä maailmassa.

Kirkon uskontunnustukset rakentuvat tämän lähtökohdan varaan. Ne muotoiltiin monia keskeisiä raamatunkohtia lainaten ja varhaisimpiin niistä kuuluu Rooman kastetunnustus. Sen pohjalle rakennetussa Apostolisessa uskontunnustuksessa ja sitä myöhemmin laajentavissa yleisissä tunnustuksissa (Nikea, Athanasios) kristillinen usko ilmaistaan uskona kolmiyhteiseen Jumalaan. Uskonpuhdistus, joka halusi palata kristinuskon juurille, sitoutui näihin tunnustuksiin ja rakensi näkemyksensä niiden varaan.

Olisi loukkaus islamilaisia kohtaan väittää, että näiden Jumala olisi kolmiyhteinen. Yksinkertaisimmankin uskontodialogin tulee kunnioittaa toisen näkemystä edes siinä, että antaa toisen itse määritellä oman uskonsa. Koraanin keskeinen sanoma on, että Jumala ei ole kolmiyhteinen ja että tuon uskonnon kaikkivaltiaalla ei ole poikaa. Koraanin suomenkielisessä versiossa, Uskovien suurassa sanotaan: “Ei Jumala ole valinnut itselleen lasta, eikä Hänen lisäkseen ole muita jumalia.” (23: 91).

http://www.teolinst.fi/index.php/uutisarkisto/166-onko-kristinuskossa-ja-islamissa-sama-jumala