Lakimuutos löytöeläinten käyttämisestä koe-eläiminä pysäytettävä
Kommentoitu viesti
Sakari |
#341 Mitä lakiehdotuksessa itse asiassa sanotaan?24.04.2013 07:11Tämä adressi perustuu tietämättömyyteen tai direktiivin ja lakiehdotuksen tahalliseen väärinymmärtämiseen. Alla lakiehdotuksen teksti kyseisestä asiasta: 4 luku Eläimet 16 § Eläinten alkuperä ja tavoitekasvatusvaatimus Hankkeessa on aina pyrittävä käyttämään eläimiä, jotka on kasvatettu käytettäväksi tieteellisiin tarkoituksiin tai opetustarkoituksiin (tavoitekasvatettu eläin). Valtioneuvoston asetuksella säädetään niistä eläinlajeista, joiden on oltava tavoitekasvatettuja. Irrallaan tavattuja tai villiintyneitä kotieläinlajeihin kuuluvia eläimiä ei saa käyttää hankkeessa.Hankkeessa ei saa käyttää luonnosta pyydystettyjä eläimiä. Perustelu lakiehdotustekstille: 4 luku. Eläimet 16 §. Eläinten alkuperä ja tavoitekasvatusvaatimus. Pykälän 1 momentin mukaan hankkeissa olisi aina pyrittävä käyttämään eläimiä, jotka on kasvatettu käytettäväksi tieteellisiin tai opetustarkoituksiin (tavoitekasvatettuja eläimiä). Tavoitekasvatusvaatimuksesta on säädetty vastaavalla tavalla voimassa olevan lain 11 §:n 1 momentissa. Valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin direktiivin 10 artiklan ja liitteen I mukaisesti niistä eläinlajeista, joihin kuuluvien eläinten on oltava tavoitekasvatettuja. Direktiivin liitteen I mukaan tällaisia eläinlajeja olisivat hiiret, rotat, marsut, kultahamsterit, kiinankääpiöhamsterit, gerbiilit, kaniinit, koirat, kissat, kaikki apinalajit, sammakot ja seeprakalat. Lakiehdotuksen 26 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan hankeluvassa voitaisiin tieteellisin perustein myöntää poikkeus tavoitekasvatusvaatimuksesta. Säännöksellä pantaisiin täytäntöön direktiivin 10 artiklan 3 kohta. Tällainen poikkeus olisi tarpeen esimerkiksi silloin, kun hankkeessa tutkitaan lemmikkikoirien geeniperimää tai kilpailevien rekikoirien fysiologiassa tapahtuvia muutoksia. Voimassa olevan lain mukaan Etelä-Suomen aluehallintovirasto voi erityisestä syystä myöntää poikkeuksen tavoitekasvatusvaatimuksesta, jos eläinkokeen tavoitteen saavuttamiseksi vaadittavaa tavoitekasvatettua koe-eläintä ei ole saatavissa. Tieteellisin perustein myönnettävä poikkeus tavoitekasvatusvaatimuksesta on kuitenkin tarkoituksenmukaisempaa siirtää hankelupalautakunnan ratkaistavaksi samassa yhteydessä hankkeen lupaharkinnan kanssa. Pykälän 2 momentissa säädettäisiin direktiivin 11 artiklan 1 kohdan mukaisesti, että irrallaan tavattuja tai villiintyneitä kotieläinlajeihin kuuluvia eläimiä ei saisi käyttää hankkeessa. Kielto on tarpeen, koska näiden eläinten taustaa ei yleensä tunneta ja koska eläinten kiinniottaminen ja käsittely aiheuttaa niille usein kärsimystä. Ehdotetun lain 26 §:n 3 momentin 2 kohdan mukaan hankeluvassa voitaisiin kuitenkin myöntää poikkeus edellä mainitusta vaatimuksesta, jos on olemassa erityisen tärkeä tarve eläinten terveyttä ja hyvinvointia taikka ympäristön tai ihmisten ja eläinten terveyden vakavia uhkia koskeville tutkimuksille, ja voidaan tieteellisesti perustella, että hankkeen tarkoitus voidaan saavuttaa vain käyttämällä irrallaan tavattua tai villiintynyttä eläintä. Säännöksellä pantaisiin täytäntöön direktiivin 11 artiklan 2 kohta. Voimassa olevassa laissa ei ole säädetty vastaavaa poikkeusmahdollisuutta irrallaan tavattujen, kotieläinlajeihin kuuluvien eläinten käyttämiseksi eläinkokeissa. Esimerkiksi eläimiin tai ihmisiin leviävien vaarallisten tartuntatautien leviämisen ehkäisemiskeinojen tutkimiseksi saattaisi kuitenkin olla tarpeellista pyydystää ja tutkia esimerkiksi villiintyneitä kissoja sen selvittämiseksi, miten eri torjuntastrategiat tehoavat taudinaiheuttajan rajoittamiseen tai hävittämiseen. Villiintyneiden eläinyksilöiden tutkimus voisi olla tarpeen myös esimerkiksi selvitettäessä villiintymisen vaikutuksia eläimen hyvinvointiin. Pykälän 3 momentissa säädettäisiin direktiivin 9 artiklan 1 kohdan mukaisesti, että hankkeessa ei saisi käyttää luonnosta pyydystettyjä eläimiä. Ehdotetun lain 26 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan hankeluvassa voitaisiin kuitenkin myöntää poikkeus edellä mainitusta vaatimuksesta, jos voidaan tieteellisesti perustella, että hankkeen tarkoitusta ei voida saavuttaa käyttämällä tavoitekasvatettua eläintä. Säännös vastaisi direktiivin 9 artiklan 2 kohtaa. Voimassa olevan lain 12 §:n 1 momentin mukaan luonnosta pyydystettyä eläintä saa käyttää eläinkokeeseen vain, jos se on ehdottoman välttämätöntä kokeen tarkoituksen saavuttamiseksi. Käytännössä hankelupalautakunta harkitsisi lupahakemuksen käsittelyn yhteydessä, onko luonnosta pyydystetyn eläimen käyttö hankkeessa perusteltua. |
Vastaukset
Ihmettelevä |
#344 Re: Mitä lakiehdotuksessa itse asiassa sanotaan?2013-04-24 07:29:21#341: Sakari - Mitä lakiehdotuksessa itse asiassa sanotaan? Tämä on luettu jo moneen kertaa, ei tuota jaksa lukea kun on nonstop, jakamaton kirjoitus.
Mä edelleen ihmettelen sitä miksi Englanti ei hyväksynyt lakia tuollaisenaan ja miten he sen saivat muokattua? Ottakaa nyt kantaa siihen, miten englantilaiset lemmikit eroaa suomalaisista lemmikeistä?? |
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu - ja kylä!
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Adressi Ylöjärven Karhen Ympäristökoulun säilyttämisen puolesta ja ehdotus yhteistyöhön
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
44671 Luotu: 27.09.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
3407 Luotu: 02.11.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
2671 Luotu: 07.10.2024
Pelastetaan Vuorenmäen koulu – ja Artjärvi!
846 Luotu: 05.11.2024
ADRESSI LAPINJÄRVEN TERVEYSASEMAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
315 Luotu: 07.11.2024
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
270 Luotu: 13.11.2024
Vetoomus Launeen lähikirjaston säilyttämisen puolesta
181 Luotu: 05.11.2024
Yrttisuonperhepuistoa ei tule lakkauttaa!
126 Luotu: 07.11.2024
Helsinkiin tulee perustaa kansallinen kaupunkipuisto
811 Luotu: 15.05.2023
Lykynlammen majan säilyttämisen puolesta
1024 Luotu: 08.10.2024
Vaadimme Puistolanraitin koulun lapsille ja henkilöstölle turvalliset ja terveet koulutilat
264 Luotu: 01.11.2024
Kehitysvammaisten lasten oppimateriaaleille on turvattava riittävä rahoitus
28382 Luotu: 08.10.2024
Wileniuksen perinnetelakan tulevaisuuden ja porvoolaisen monisatavuotisen puuvenekulttuurin puolesta
3083 Luotu: 13.01.2023
Kolhon Metsomäen tuulivoimapuistolle edelleen EI
586 Luotu: 15.10.2024
En avveckling av hälsovården i Kristinestad kan inte accepteras. Terveydenhuollon alasajo Kristiinankaupungissa ei ole hyväksyttävää.
622 Luotu: 01.11.2024
Termit äiti ja isä säilytettävä lainsäädännössä, palveluissa ja yhteiskunnassa
18047 Luotu: 01.03.2023
Palaute Murronväljän aurinkovoimalan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan (OAS) sekä kaavan valmisteluvaiheen aineistoon
56 Luotu: 10.11.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
14930 Luotu: 15.07.2023
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
1588 Luotu: 25.10.2024
Lohikosken lähikirjasto tulee säilyttää
286 Luotu: 05.11.2024