IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Kommentoitu viesti

Vieras

#2120 Re: Re:

12.04.2013 07:46

#2119: - Re:

Ovatko kaikki turpeenkaivajat kuvailemasi mukaisia SUURyrittäjiä? Kyllähän se aika monella on vain se velkatraktori ja joku vanha imuvaunun reuhka - sitten paukutellaan henkseleitä pitkin toreja, että ollaan suuryrittäjiä (kun on se iso traktori ja paljon velkaa). Ja edelleen - moniko traktorimies omistaa itse sen suon jossa on hommissa? Säälittää suorastaa monet nuoret kaverit, jotka hairahtavat tekemään velkaa alalle, joka työllistää vain hetken aikaa vuodesta - jos ollenkaan sadekesinä.

Kerroppa oma näkemyksesi, että montako henkilötyövuotta itse suolla tapahtuva toiminta työllistää esim. 100 ha:n suolla - se on sitä todennäköisintä paikallista työllisyyttä - rekkakuskit/-firmat eivät useikaan ole välttämättä paikallisia.

Eiköhän se 'kunnioitus' lähde juuri noista perusasioista, että tehdään hommat pykälien mukaisesti (vesien suojelu, melu, pöly jne), eikä juuri tuolla asenteella kuten kuvailit, että ME olemme SUURyrittäjiä ja älä sinä tule siihen soittelemaan!

no - menipä taas melkolailla ohi tämän adressin aiheen ...

Vastaukset

Vieras

#2121 Re: Re: Re:

2013-04-12 09:51:41

#2120: - Re: Re:

Missä vaiheessa sanoin että kaikki olisivat niitä suuryrittäjiä. Siksi laitoinkin kysymykseeni mainintaa yrittäjästä, jolla todellakin on useita traktoreita, kaivinkoneita, metsäkoneita jne. Eli tarkoitin kysymyksessäni nimenomaan suuryrittäjiä, jotka usein myös omistavat turvetuotantoalueen. Nämä joilla on se mainitsemasi velkainen traktori ja imuvaunun reuhka ovat yleensä aliurakoitsijoita.

Monialayrittäjät toimivat yleensä monella sektorilla. Kesäisin tuotannossa turvealueella poutapäivisin ja sadepäivinä sitten toimitaan muualla urakoinnissa kaivinkonella, kuorma-autoilla jne. Talvisin ajetaan omilla autoilla turvetta, puutavaraa ym. ja metsätyöt työllistää talvisin metsäkoneita ja esim metsäojitukset ja soiden kunnostus työllistää kaivinkoneita. Puhuit paikallisesta työllisyydestä. Nämä kaikki läpi vuoden tapahtuvat urakoinnit nimenomaan ovat paikallista työllistämistä. Näiden omien koneiden lisänä tarvitaan usein vielä aliurakoitsijoitakin.

En tiedä ymmärrätkö kuinka pitkälle yritysmaailmaa, yrittäjyyttä ja yrittäjän arkea. Kommentistasi päätellen et ainakaan itse kuulu yrittäjiin. Mutta tervetuloa joukkoon!