Muutos lapsenhuoltolakiin: Lapsen päätösvalta tapaamisista vasta 16- tai 18-vuotiaana

12-vuotias eroperheen lapsi saa päättää tapaako etävanhempaansa. Tämä ei ole oikein, koska 12-vuotias on manipuloitavissa ja vieraannutettavissa toisen vanhemman puolelta ja monissa muissa maissa ikä, jolloin lapsi saa päättää itse tapaamisista on vanhempana, esimerkiksi 16- tai 18- vuotiaana. Tilanteissa, joissa on oikeita ongelmia, lastensuojelu voi puuttua tilanteessa ja päättää tapaamisista. Esimerkiksi väkivaltatilanteessa tapaamisia ei tietenkään pidä olla.

Suomen lakia pitäisi siis muuttaa niin, että lapsi saa päättää itse etävanhempansa tapaamisista ja asumisestaan vasta 16- tai 18- vuotiaana.

Tämä lakimuutos pitäisi saada mahdollisimman pian, koska vieraannutettuja lapsia tulee koko ajan lisää ja vieraannuttaminen/manipulointi voi johtaa esimerkiksi psyykkisiin ongelmiin aikuisena. Lapset ja nuoret ovat Suomen tulevaisuus, joten heistä pitäisi kasvattaa mahdollisimman tasapainoisia. Tämä muutos myös todennäköisesti vähentää valtion kuluja, koska ei tarvitse hoitaa vieraannutettuja tai manipuloituja lapsia aikuisena psyykkisesti ja erovanhemmat eivät käytä niin paljon käräjäoikeutta huoltajuuskiistoihin.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Lennart Takanen näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 1000 ihmiselle.

Lisätietoja…