Merikoski takaisin

Me allekirjoittaneet vaadimme Oulun Merikosken kuivan uoman ympärivuotisen vesittämisen selvittämistä. Vuonna 2020 tehdyssä valtuustoaloitteessa esitettiin Merikosken kuivan uoman vesittäminen ympärivuotisesti siten, että uomassa olisi vähintään riittävä virtaama. Vesittäminen parantaisi alueen käyttömahdollisuuksia kaupunkilaisille, matkailijoille ja kalastajille virkistyspaikkana. Aloite sai laajaa kannatusta eri valtuustoryhmissä.

Nyt, neljän vuoden jälkeen, on korkea aika ryhtyä toimenpiteisiin. Me allekirjoittaneet vaadimme, että Oulun kaupungin päättäjät ja viranomaiset ryhtyvät kiireellisiin toimiin asian eteenpäin viemiseksi. Erityisesti vaadimme perusteellisen selvityksen tekemistä vesittämisen vaikutuksista seuraaviin asioihin:

• Sähköntuotanto
  • Vaelluskalojen lisääntymispotentiaali
  • Vesipuitedirektiivin toteutuminen
  • Oulujoen suisto
  • Kaupungin matkailutulo
  • Merikosken alueen maankäyttö

Valtuustoaloitteessa uskottiin, että uusien energiainnovaatioiden kehittäminen voisi mahdollistaa ympäristövirtaaman ja vaelluskalojen palauttamisen yhteistyössä energiatalouden kanssa. Erityisesti ehdotettiin yhteistyötä Oulun Energian kanssa uudentyyppisen pienvoimalan rakentamiseksi säännöstelypatoon, mikä kompensoisi nykyisen voimalan sähköntuotannon mahdollista pienenemistä.

Tekniikkakin on kehittynyt neljässä vuodessa. Me allekirjoittaneet vaadimme, että Oulun kaupungin päättäjät ryhtyvät toimiin selvityksen tekemiseksi. On tärkeää, että vesittämisen vaikutukset arvioidaan huolellisesti, ja että vesittämisnen suunnitellaan niin, että se edistää alueen ekologista hyvinvointia, alueen kulttuuriperintöä kuin elinympäristön laatua.

Allekirjoituksellani tuen Merikosken uoman ympärivuotista vesittämistä.

Liity myös Facebook-ryhmään Merikoski takaisin! ja ole mukana tukemassa Merikosken kuivan uoman palauttamista elinvoimaiseksi virkistyspaikaksi!

Merikoski takaisin    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Merikoski takaisin näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…