TaiK ja Kauppis säilytettävä Helsingissä

Vieras

/ #29 Re: Otaniemessä ei ole synergiaa nytkään - mistä sitä yhtäkkiä loihdittaisiin?

03.02.2011 20:55

#26: Antti Ikonen - Otaniemessä ei ole synergiaa nytkään - mistä sitä yhtäkkiä loihdittaisiin?

Otaniemen rakennuskannan peruskorjaaminen alkaa jokatapauksessa, Aallon kampusratkaisuilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Peruskorjaaminen on osa täysin normaalia rakennusten kunnossapitoa, ei sillä ole mitään yhteyttä investointeihin, eli "rahan satsaamiseen".

Arkkitehtiopetus ei siirry Otaniemestä minnekään, rehtori Teeri pelkää arkkitehtuurin ja tekniikan yhteistyön puolesta jo siinäkin tapauksessa, että AAD sijoitetaan Otaniemeen. Tämä on yksi syy sille, miksi AAD-hanketta lykättiin puolella vuodella eteenpäin.

Ja tosiaan synergiaa voisi Otaniemessä olla enemmänkin, siinä olet oikeassa. Toisaalta synergiat TKK:n sisällä ovat monessa kohtaa varsin ohuita aivan perusmatematiikan, fysiikan ja kemian ulkopuolella.

Synergiat syntyvät usein konseptitasolla, kun taas insinööritieteet toimivat konseptitason alapuolella omilla kapeilla erikoisaloillaan. Nokia käyttää massiivisia määriä rahaa insinööritutkimukseen, mutta tulokseksi ei saada tajunnan räjäyttävää hyvin myyvää tuotetta; synergiaa ei synny. TaiK ja HSE pystyisivät tuomaan insinööritieteiden yläpuolelle sen konseptitason, jolla synergiat sitten syntyisivät. Yksi esimerkki konseptitasosta on Luukku-talo: arkkitehtuurin laitoksen konseptin ympärille löytyi synergioita hyvin monelta TKK:n laitokselta (ja TaiKista ja HSE:stä), ilman konseptia samoja synergioita tuskin olisi edes keksitty etsiä.