Poroäidit, naiset ja tyttäret porotalouden puolesta

Vieras

/ #71

15.05.2012 23:01

Olen seurannut adressia ja kommentteja ja ihmettelen miksei allekirjotuksia ole tuon enempää. Esim. fb:n poromies-ryhmässä on reilusti yli 500 ihmistä, miksi he eivät kirjoita? Varmaan syvällisemmät analyysit osaa joku muu tehdä, mutta tässä joitakin ajatuksia syistä. Onko adressi kohdennettu väärin, miksi sukupuolijaottelu on otettu käyttöön? Tämä rajaa miehet pois adressista toisaalta, eiän se estä allekirjoittamasta muttei suuremmin houkutakaan. Oletan että tosi monet karsastavat ajatusta porovaimoista ja lapsista, kyllähän tässä yksilöitä jokainen olemme, en halua itsekään tulla luokitelluksi jonkun vaimoksi, aivan kuin minä itse en muuta tekisikään kuin olisin vain vaimo. Siinä ehkä suurin haksahdus. Onko tämän tarkoitus olla kannanotto että poromiehillä on myös vaimot jotka jotakin osaavat ajatella porotaloudesta ja huutaa olemassaolostaan? En oikein ymmärrä. Kuka meistä naisista muka on sen heikompi kuin mies ja naisia on myös poromiehinä aivan samallalailla. Tämä ärsyttänee monia, minua mukaanlukien. Ja sitten jos huudellaan kuusamon paliskuntien tilanteesta ja heidän peto-ongelmista, kyllä petoja on muillakin ja ongelma on poromiesten yhteinen, ei vain Kuusamon. Ja yksi pointti myös, Kuusamo on varsin kaukana pohjoisesta, kuinka moni ajattelee ettei Kuusamo ole varsinaista poronhoitoaluetta, kuuluuko porotalous enemmänkin Lappiin? Eli olisiko enemmän nimiä saatu adressiin jos se olisi koko porotaloutta koskeva huoli, ei vain "Kuusamon vaimojen" asia? Oletan että kyllä. No, mielenkinnolla seuraillaan, ihan kannattaa tehdä syväluotaavaa analyysia jos tämä tälle tasolle jää, mikä meni pieleen?