Adressi Tasa-arvoista avioliittolakia vastaan!


Vieras

/ #380

13.03.2015 17:35

 

Keijo Rainerma on ollut pitkään erään seurakunta.aktiivinsa kiusaamisen kohteena. viisi valitus prosessia,  todettu kaikki aiheettomiksi,  piina vaan jatkuu,  KEIJO,  SIUNAUSTA ja RAUHAA  tämän kaiken keskellä.  Kyllä konstit on vähissä jos tuomiokapituli ei  tule tueksi.

 

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/5604/toistuvien_kante

Ja millainen mies siellä on kapitulissa on ruorissa,  jotain ymmärrystä tästä saa piispa Kallialan  kirjoituksesta jossa tuleekin näkyviin hänen teologinen esiymmärryksensä:

 

Raamatuntulkinnan lähtökohtia  ""Jo mainitussa kirjassa Heikki Räisänen ilmaisi loppuluvussa halunsa luopua ”ilmoitus” käsitteestä ja puhua mieluummin ”uskon todistuksesta”.   

Tämä "srk:n usko"  -käsite olikin lib.teologisen ajattelun kulmakiviä.   Se oli  "Uskon Kristus" oli oikeastaan aivan tyhjä käsite.  Se ei sisällä historiallista  persoonaa.

Siis Kallialankin iankaikkisuustoivo  näyttää lepäävän  täysin tyhjän päällä,  Voi voi. Tässä oikeastaan eka kertaa törmää täysimittaiseen liberaaliin Suomen piispojen joukossa.  Varmasti hänellä kavereitakin on.  Mutta siitä sitten josko myöhemmin. Kuva ei onneksi sovellu kaikkiin piispoihin läheskään. Itseasiassa,  heillä (R:tun ilmoituksen hylänneillä piispoilla) ei ole enää tunnustuksen mukaista Jumalaakaan. Se on vain se  hyvin kevyt,  oi, oi, ei  oikeastaan enää minkäänlainen,  kallio jalkojen alla. Vaan pieni liukas kivi,  jolla ei voi seistä:

 

 

 "Ja jos avaa vaikkapa Mooseksen kirjat koorahilaisten kapinasta kertovan luvun kohdalta (4. Moos. 16), niin lukija lienee jo ihan ymmällään. Miksi poloiset demokratia-aktivistit, jotka vetosivat Jumalan olevan läsnä kansan keskellään, tuli syöstä elävältä tuonelaan? Hurjaa kertomusta ei voi enää ymmärtää pelkästään vertaisopintoryhmän tuella vaan avuksi tarvitaan jo tutkimuksen tietoja: kyse ei ole oikeasta historian tapahtumasta vaan menneeseen historiaan projisoidusta kertomuksesta. Kyse lienee Israelin kansan sisäisestä johtotaistelusta, jota ei tule soveltaa missään tapauksessa esimerkiksi oman seurakunnan työhön. Omassa väitöskirjassani päädyin siihen, että kyse on vertauskuviin verhotusta pakkosiirtolaisuuden jälkeisestä valtataistelusta, jossa vallassa olevien johtajien kritiikki torjutaan tyystin."

 

Tämä on juuri sitä nojatuoliteologiaa,  jossa 3500vuotta noin myöhemmin tutkija kävelee ilmoituksen yli mahdottomana,  ja sensijaan kuvittelee laiskanlinnassaan jonkun köykäisen teorian selittämään  tekstin inhimillisesti ymmärrettäväksi.  Koorahilaisten kohtalo oli kyllä dramaattinen.  Mutta aikamoisen vastuun ottaa noilla teorioilla.  Sensijaa valloituskertomusten  selkeän syyn Raamattu selostaa itse,  mietin,  mitä jää sille tutkijallekkaan käteen  niinsanotusta luterilaisesta uskosta ja Jumalasta kun  on nuo kaikki  siirtänyt marginaaliin.