ISRAEL ELÄKÖÖN - ISRAEL MUST LIVE!

Vieras

/ #694 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mietteitä

30.08.2011 17:57

#690: tosiasia - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mietteitä

Sodissa on aina myyttejä, molemmilla puolilla. Tosiasiat kannattaa tarkistaa dokumentoidusta historiasta. Myyttien varassa kiistely ei johda mihinkään.

Pakolaiskiistan myyttien synnyssä oli kysymys siitä, että Palestiinan alueen 1,3 miljoonasta arabiasukkaasta n. 700 000-750 000 pakeni tai karkotettiin kodeistaan (al-nakba, katastrofi). Kannattaa muistaa, että tämä muodostui tärkeäksi osaksi palestiinalaista identiteettiä, ja vaikuttaa yhä, kuten shoah (holokausti) vaikuttaa juutalaisen kansan identiteetissä.

Arabiyhteiskunta siis osittain tuhoutui Israelin itsenäisyyssodan takia, ja palestiinalaisväestöstä tuli "pakolaisongelma". Jos sinua itseäsi kohdeltaisiin "pakolaisongelmana", ilman toivoa tulevaisuudesta, kuinka reagoisit? Suostuisitko hiljaa osaasi, vai vaatisitko ihmisyyttä?

Välittömästi sodan jälkeen sekä juutalaiset että arabit aloittivat propagandataistelun, jossa esillä olevat tulkinnat sulkivat pois toisensa. Syntyi myyttien maasto. Mitä me teimme, mitä nuo toiset tekivät. Me teimme oikein, he tekivät väärin.

Arabitulkinta (ja siitä syntyneet myytit): Kaikki Palestiinan arabit KARKOTETTIIN sionistien alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Juutalaistulkinta(ja siitä syntyneet myytit): Palestiinalaiset lähtivät ITSE kodeistaan Palestiinan arabijohdon ja arabimaiden nimenomaisesta kehotuksesta. Näin arabit saivat oikeutuksen hyökkäykselle, ja samalla tilaa hyökkääville arabijoukoille.

Näin Israel  siis tulkitsi, loi myytin, jonka pohjalta se voi väittää olevansa täysin syytön asiassa ja syntyneessä pakolaistilanteessa.   (Juusola/ Israelin historia 2005)

Molemmin puolin on tietysti hyvin paljon muitakin myyttejä. Kannattaa käyttää järkeään tuollaisten selitysten suhteen. Kumpikin puoli on inhimillisiä ihmisiä heikkouksineen. Kumpikaan ei ole kaikessa viaton tai kaikessa syyllinen.

Ja ennen kaikkea: kannattaa tutustua myös vastapuolen näkemyksiin ja dokumentteihin. Ehkäpä se Jumalan luoma myötätunto ja sääli syntyisi sydämissämme sekä arabeja että juutalaisia kohtaan.

Toisen osapuolen, kumman tahansa, syyttely johtaa vain "sylttytehtäälle". Tai kuten Iso Kirja sanoo: hedelmistään puu tunnetaan. Syyttely ja tuomio on peräisin Veljien Syyttäjältä itseltään.

Jumalan Hengen hedelmä sen sijaan on ilmeinen:

Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.