ISRAEL ELÄKÖÖN - ISRAEL MUST LIVE!

Livetsort

/ #617 Syyttömästä syyllinen

26.08.2011 21:42

EIKÖ JOTAIN OLE PIELESSÄ, KUN LOUKATTUA KEHOTETAAN PYYTÄMÄÄN ANTEEKSI

Tilanne ei ole vielä rauhoittunut viikko sitten Eilatin pohjoispuolelle tehdyn terrorihyökkäyksen jälkeen. Hyökkäyksessä kuoli kahdeksan israelilaista, joista kuusi oli siviilejä. Israel on vastannut hyökkäämällä terrorikohteisiin Gazassa, josta terrori oli peräisin. Hyökkäyksessä kuoli 15 terroristia, joiden joukossa oli PRC:n (Palestinian Resistance Committee) vanhimpia johtajia. Kyseinen järjestö oli vastuussa hyökkäyksestä. Myös Israelin hyökkäyksissä kuoli traagisesti kolme lähellä ollutta siviiliä, joista kaksi oli lapsia. Siviilien kuolemat aiheutuvat terroristien menetelmästä, jossa he ympäröivät itsensä siviileillä ja käyttävät heitä ihmiskilpinä.

Torstain jälkeen useat terrorijärjestöt Gazassa ovat kilpailleet Lounais-Israelin siviilikohteiden moukaroimisessa. Noin 140 rakettia ja kymmenittäin kranaatteja on ammuttu, ja ne ovat osuneet muun muassa kouluun ja synagogaan tappaen yhden ja haavoittaen kymmeniä israelilaisia. Yksi kranaateista sisälsi fosforia, ja niin on tapahtunut aikaisemminkin.

Raketti-iskujen seurauksena yli miljoona israelilaista, jotka asuvat kaupungeissa lähellä Gazaa, ovat juosseet pommisuojiin monta kertaa päivässä viime viikon aikana. Tämä siis koskee niitä onnekkaita, joilla on pommisuoja 15-30 sekunnin juoksuetäisyydellä. Toiset saavat heittäytyä maahan seinän, auton tai puun taakse ja toivoa parasta. Raketti-iskussa kuollut mies, 38-vuotias Jossi Shoshan, oli tunnettu henkilö ja jalkapallovalmentaja Ofakimin kaupungissa. Hyökkäyksistä varoittavan sireenin äänen kuullessaan hän oli huolissaan vaimostaan, joka on yhdeksännellä kuukaudella raskaana, ja kiirehti kotiin pitämään huolta hänestä. Hän ei koskaan saapunut kotiin.

Egyptin neuvotteleman tulitauon oli määrä alkaa sunnuntai-iltana, mutta sen jälkeen Gazasta on ammuttu noin 20 rakettia ja useita kranaatteja israelilaisiin siviilikohteisiin.

Poliittisella tasolla Egypti uhkasi vetää pois suurlähettiläänsä Israelista, mikäli Israel ei pyydä anteeksi viiden egyptiläisen turvahenkilön surmaa, jotka kuolivat terrorihyökkäyksen aikana. Heidän kuolemaa ympäröivät olosuhteet ovat yhä epäselvät, mutta Israel on ilmaissut pahoittelunsa heidän kuolemastaan. Samaan aikaan Israelin Kairon-suurlähetystöä on ympäröinyt usean päivän ajan joukko, joka on vaatinut Israelin suurlähettilään karkottamista ja rauhansopimuksen lopettamista Israelin kanssa. Sunnuntai-iltana 23-vuotias egyptiläinen Ahmed El-Shahat kiipesi 13-kerroksisen rakennuksen katolle ja korvasi Israelin lipun Egyptin lipulla – egyptiläisten turvallisuusjoukkojen seisoessa passiivisina ja jopa hurraten teolle.

Kommentti:
Egyptiläisen päivälehden Al-Masry Al-Yaoumin julkaisemassa raportissa, joka nojautuu Egyptin turvallisuusjoukkojen tekemään tutkimukseen, kerrottiin, että kaksitoista terroristia osallistui neljässä eri ryhmässä viime torstaina tehtyyn terrorihyökkäykseen. Kolme heistä oli Egyptin kansalaisia ja islamististen ryhmien jäseniä. Todistajat kertovat myös, että osalla terroristeista oli ruskeat armeijan univormut – kuten Egyptin armeijalla. Terroristit olivat varustautuneet moninaisilla aseilla ja pommeilla ja asiantuntijat uskovat heidän harjoitelleen Siinailla usean päivän ajan ennen hyökkäystä. Hyökkäys lähti Egyptin maaperältä egyptiläisten turvallisuushenkilöstön välittömästä läheisyydestä. Kansainvälisen lain mukaan valtio on vastuussa hyökkäyksistä, jotka saavat alkunsa sen suvereenilta alueelta – ja se on vastuussa myös niiden estämisestä. Hyökkäys on siksi Egyptiltä vakava rikkomus Israelin suvereeniutta kohtaan. Egypti ei ole täyttänyt laillisia velvoitteitaan tässä asiassa.

Israelin lipun poistaminen Kairon suurlähetystön katolta saattaa vaikuttaa viattomalta, ja Ahmed El-Shahatista on tullut egyptiläisten sankari “urotyönsä” takia, joka on katsotuimpia filmejä Youtubessa tällä hetkellä. Hän on saanut lempinimet Hämähäkkimies (Spiderman) ja Lippumies. Mutta Israelin suurlähetystö on Israelin aluetta, ja tunkeutumalla alueelle sekä poistamalla lipun loukataan selvästi Israelin suvereniteettia. Kaikki tämä tapahtui Egyptin armeijan ja turvallisuushenkilöstön katsellessa!

Kuten käy ilmi edellä, niin Israel on loukattu osapuoli näissä tapauksissa – ja Egypti on rikkoja. Siitä huolimatta Egyptillä on kanttia vaatia Israelilta anteeksipyyntöä! Sen sijaan, että näkisimme maailman asettuvan loukatun puolelle, YK:n turvallisuusneuvosto ei pysty tuottamaan edes sanallista tuomitsemista julmalle hyökkäykselle israelilaisia siviilejä kohtaan. Libanon, jonka hallitusta kontrolloi terroristijärjestö Hizbollah, esti tuomitsemisyrityksen.

Yksi syy maailman mykälle reaktiolle ja puolustusministeri Barakin valittelun ilmaisemiselle on se, että suhteellisen uusi ja heikko Egyptin hallitus on vahvoja islamistisia sympatioita omaavan julkisen paineen alaisena. On jo vaatimuksia Israelin kanssa tehdyn rauhansopimuksen mitätöimisestä, ja mikäli Egyptin sotilashallitsijat eivät ole tiukkoina “sionisteja” kohtaan, niin yleinen tyytymättömyys lisääntyy, ja saattaa tulla kontrolloimattomaksi – ja se ei ole hyvä asia, kun vaalit ovat ovella. Entistä presidenttiä Hosni Mubarakia pidettiin aivan liian lempeänä suhteissaan Israeliin, ja nykyinen hallitus yrittää välttää välittämästä sellaista vaikutelmaa.

Vaikka onkin mahdollista ymmärtää egyptiläisiä rauhoittavan politiikan logiikkaa suuremmassa poliittisessa mitassa – on tärkeää säilyttää rauhansopimus Egyptin kanssa – niin on olemassa raja, jonka jälkeen hyvää tarkoittavat kompromissit kääntyvät itseään vastaan. Lyhyellä tähtäimellä Israelin tekemä kompromissi saattaa auttaa, mutta se ei missään tapauksessa takaa rauhaa rajalle. Mutta mitkä ovat pitkän aikavälin kustannukset? Viesti, joka tavoittaa egyptiläiset, jotka ovat laajalti tietämättömiä Israelin motivaatioista, on että “sionistit” ovat heikkoja ja siksi taipuvat Egyptin painostukseen: Israelia voidaan pelotella.

Euroopassa pidetään kompromissia ja joskus jopa heikkoutta hyveenä. Vahvaa usein halveksitaan, koska oletetaan, että hän on vahva vain koska hän väärinkäyttää toisia. Mutta kulttuurit ovat erilaisia ja ihmiset arvostavat asioita eri tavalla. Lähi-idässä heikkoutta halveksitaan ja voimaa kunnioitetaan. Heikkous ei tee henkilöstä altavastaajaa, jota kohtaan tunnettaisiin myötätuntoa, vaan saaliin, joka voidaan tuhota. Tämä voi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on hyvin tunnettu tosiasia Lähi-idän tutkijoille.

Tässä tapauksessa ei ainoastaan Israel, vaan myös Egyptin hallitus viestittää heikkoudesta. Egyptin hallituksen on kiinnitettävä huomiota poliittisiin näkökohtiin ja kansainväliseen politiikkaan. Se ei esimerkiksi tahdo menettää USA:n taloudellista tukea, mikä todennäköisesti seuraisi, mikäli Egypti rikkoisi rauhansopimuksen Israelin kanssa. Egyptin yhteiskunnassa rehottaa kuitenkin yleisesti antisemitismi, ja hallitus tasapainoilee Obaman (tai paremminkin kongressin) miellyttämisen ja kansan tyytyväisenä pitämisen välillä. Mutta vahvojen Israelin-vastaisten ja antisemiittisten mielipiteiden tyydyttäminen vaatimalla myönnytyksiä Israelilta on hyvin vaarallista. On todennäköistä, että se johtaa uusiin vaatimuksiin ja kasvavaan vihaan ennemmin kuin rauhoittaa ilmapiiriä Egyptin kaduilla. Rauhansopimuksen säilyttäminen Israelin kanssa on sekä Egyptin että Israelin etu. Lyhyesti sanottuna, antisemitismillä lepyttäminen ei ole koskaan ollut ratkaisu – ja se saattaa olla opiksi sekä Egyptin että Israelin johdolle.

Suosittelemme, että katsot seuraavan videon: