Jokaisen vanhuksen oikeus hyvään hoitoon

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Jokaisen vanhuksen oikeus hyvään hoitoon.

VAKO07

#1 Vanhustyöhön lisää hoitajia

21.11.2012 23:52

Vanhustyössä resurssit tulisi mitoittaa niin, että hoitajia olisi oikea määrä asukkaita kohden. Ei ole oikein, että 2 iltahoitajaa hoitajaa 40 potilasta, joista 4-5 on vuoteeseen kahden hoidettavia ja loput sitten hoidetaan puoliksi. Siihen iltapalat, iltapesut ym. niin kiirettä pitää. Eikä tuolla asiakasmäärällä ole ihme, että vanhukset laitetaan yövaatteissa vuoteisiin jo klo 17, jotta jokainen yleensäkin saada vuoteeseen ennen vuoron loppumista.
Hoitajia pitäisi olla tarpeeksi. Sen lisäksi jokaisessa palvelutalossa ja vahustenhoitopaikassa tulisi olla 1-2 avustajaa, jotka sitten hoitaisivat tiskit, iltapalan siistimisen pois, sekä sellaisia tehtäviä, mitkä vievät aikaa hoitajilta heidän työstä. Täyttäisivät juomamukit yöksi, auttaisivat hyväkuntoisia iltapesuissa, ym, sellaissa tehtävissä, missä ei vaadita koulutusta.
Koska meidän päättäjät heräävät todellisuuteen siitä, mitä kulissien takana on??
Heidät voisi laittaa viikoksi makaamaan vuoteeseen, jotta he tietäisivät mitä on olla siellä makaamassa märkänä ja odottaa sitä, kun olet se, joka syötetään viimeiseksi. Ehkä viikko vanhuksen asemassa vuoteeseen sidottuna neljän hengen huoneessa avaisi silmät..

Vieras

21.11.2012 23:53

Meillä on vastuu tämän maan rakentajista - ei tuhoajista (lue: Kataisen hallitus)!
Vieras

#3 Totta,

22.11.2012 08:26

omistaan on pidettävä huolta ja tarjota parasta mahdollista hoitoa vanhuksillemme, jotka ovat taistelleet Suomen itsenäisyyden puolesta ja sitä on kunnioitettava. Mitä vähemmän tuemme maahanmuuttajia, niin rahaa varmasti riittää tarjota parasta mahdollista hoitoa vanhuksillemme ja maksaa palkkaa hoitajille. Minkä ihmeen vuoksi tuetaan maahanmuuttajia niin paljon, esim. Helsingissä, varsinkin Itä-Helsingissä, alkaa olla moskeijoita Islamin uskoisille joka nurkalla...Kysyn vaan, että kenen euroilla näitä moskeijoita ylläpidetään? Varmastikin niillä varoilla, joita kitketään pois vanhusten sekä lasten hoidosta!!!!
kalat65

#4 Epätietoisuutta(ko)???

22.11.2012 10:24

Onhan se kummaa että 'järki tärkeässä asiassa loppuu' eduskunnan rappusille?
vieras

#5 Ei se ole rahasta kiinni

22.11.2012 11:39

On järkyttävää sekä  ihottavaa
Saksan pankeille kyllä riittää rahaa ,
jotka menee kuin pohjattomaan kaivoon,
mutta omassa maassa on samaan aikaan
leikkaukset jatkuneet yli 20 vuotta.

Tulkaa myös kirjoittakaa alle Adressi :

Ympäristön puolesta Talvivaara Stop !
Kiitos !

ullamirjami

#6 myöhästä minulle

22.11.2012 12:21

Olen nyt 78v --Ja olin suunnitellut että vanhaksi tultuani tulen takasin Suomeen . Kun olen eläkeellekkin päässyt täällä 65vuotiaana. Ja Suomestakin lähdin 51vuotiaana tänne töihin, eläkettä keräämään.
Mutta koska uutisissa tulee huonoaja uutisia kuinka vanhuksia siellä kohdellaan , olen harkinnut jäädä tänne kuolemaan
Ei siittä vanhuuslaistakaan tule minun elinikänäni valmista.
Pajusaarenren koulua puolustanut kaupunginvaltuuttu

#7 Re: myöhästä minulle

22.11.2012 14:38

#6: ullamirjami - myöhästä minulle 

Tervetuloa kotimaahan!

Kannatan lämpimästi sitä, että vanhuspalvelulaki on sellainen, että  vastaa ikääntyneen väestön tarpeita.

Lakiin on kirjattava hoitajien määrä suhteessa hoidettaviin.

On huolehdittava hoitajien tietotaitotaso  kuntouttavan asenteen mahdiollistamiseksi.

Muista kulttuureista Suomeen muuttaneita ikääntyneitä on hoidettava.

Joissakin kulttuureissa naisten asema on heikompi ja yhteiskunnasta eristyksissä, joten heillä ei ole suomen kielen osaamista useiden vuosien asumisen jälkeenkään.

Ikääntyneet ovat jokainen omanlaisensa ja siksi hoitajien kiintiö on oltava enemmän kuin nyt ehdotettu.

Vieras

22.11.2012 22:59

Ehdottomasti vanhusten hoiva-asiat paremmalle tolalle,vanhusta kunnioittavaan tilaan!
Rikkailta / vaurailta palkasta osa vanhustyöhön. ja sama lapsiin ja nuoriin.

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

23.11.2012 06:01

tammityttö

#10 Re: Epätietoisuutta(ko)???

23.11.2012 12:43

#4: kalat65 - Epätietoisuutta(ko)???

Voiko sen osuvimmin ilmaista.

Sini Hirvonen

#11 Kuulin että esim. Seinäjoen strategiassa...

26.11.2012 09:27

tullaan hävittämään kaupunkin ylläpitämät, mutta asiakkaan maksamat palvelut ikäihmisten asuntotoiminta -järjestelmä, jossa henkilö asuu palvelutalossa, mutta on vielä sen verran hyväkuntoinen että selviää monista asioista omatoimisesti. Tarkoitus kuulemma että vanhus asuu kotonaan siihen saakka kunnes toiminnot ovat jo niin heikentyneet ettei selviä enää yksin mitenkään. Siis ennen elämän loppua vasta sijoitetaan laitokseen. Minä kutsun sitä sijoitusta kuoleman taloon muuttamiseksi ja moniko sellaiseen haluaa? Vaikeuksia tulee saada vanhus suostumaan muuttamiseen tällaisella tavalla ja omaisetkin kärsivät tilanteesta sekä huonosta omastatunnosta kun eivät jaksa olla 24 tuntia per vrk hoitajina.

Itse lähiomaisen asumiskokemuksesta käsin olen ehdottomasti tällaista järjestelmää vastaan. Moni haluaa ajoissa muuttaa sopeutuakseen palvelutaloon, jossa voi ostaa ne palvelut joita tarvitsee. Silloin hän voi sopeutua laitosasumiseen ajan kanssa. Kyseinen sukulainen ei ainakan ikinä olisi suostunut suoraan muuhun järjestelyyn ja omaiset eivät olisi jaksaneet häntä hoitaa kotona, eikä yhteiskunnassa ole, eikä tule olemaan sellaista kotipalvelua että itsenäinen asuminen on turvallista ja järkevää kun omat voimat ehtyvät. Tulevaisuudessa ja nytkään monella ei edes ole niitä omaisia. Tässä suuntauksessa ei ole mitään järkeä! Kuka hoitaa ja miten sinne kotiin!? Epäinhimillistä ja ihmisarvoa alentavaa suuntautumista vanhustenhoidossa!

Stella

#12 Vanhusten puolesta

27.11.2012 13:21

Hyvä että Tarja T. edes jaksaa pitää vanhusten epäkohdat esillä. Nyt vaan kamera mukaan ja kuvaamaan tuota järkyttävää tilannetta. Ei ole muuten asiat sen paremmin kotihoidon puolella.
näin Länsi-Suomen päässä

#13 Vanhuksilla oikeus hyvään hoitoon

28.11.2012 09:59

Olen nelisen vuotta toiminut kentällä lähihoitajana ja viikottain kuulen vanhusten suusta kuinka hoitajilla on kiire, he kaipaavat sosiaalista kanssakäymistä omaisten puuttuessa, he ansaitsevat hyvän hoidon! Eräs veteraani puhkesi kyyneliin kun keskustelin hänen kanssaan, sanoin että sinä ja te kaikki rintamalla olleet sekä muut ikäihmiset ansaitsette hyvää hoitoa, te olette meille sen itsenäisen maan antaneet ja minusta teille on annettava se arvo joka teille kuuluu.
Viikottain tulee myös vastaan asiakkaita, jotka odottavat pääsyä vanhainkoteihin ja palvelutaloihin, he itse kokevat etteivät pärjää kotona enää sairauksiensa ja yksinäisyytensä kanssa. Ei vaikka hoitajat neljästi päivässä kävisivät heidän luonaan.
Meillä palvelutaloja ajetaan alas, muutetaan "eläkeläistaloiksi" joissa käy kotihoito aivan kuin asuisi omassa kodissaan. Raskashoitoisia siirretään vuodeosastoille ja vuodeosastoilta vähennetään vuodepaikkoja.
Meillä hoitajia ei näiden muutosten vuoksi tarvita, koska olen nyt yksityisellä määräaikaisena, kysyin kiusallakin kunnalta tilannetta. "Sijaisia ei tarvita, koska työpaikat vähenevät! Meille riittää varahenkilöstömme kattamaan sijaistarpeet!" Vakituisia paikkoja laitetaan kyllä avoimeksi hakuun, mutta todellisuudessa nämä täytetään jo taloissa olevilla sijaisilla. Entiset työkaverini kunnalla eivät edes tiedä minne pääsevät töihin kun nykyinen paikka menee alta kunnan suuren "kotona mahdollisimman pitkään"-vision myötä... Eli hoitopaikkoja alas ja hoitajia sitä myöten tarvitaan vähemmän!
Olen ammattikoulutuksen saanut lähihoitaja, hain amk-tason koulutukseen koska selvästi on nähtävissä lähihoitajien työvoimatarpeen väheneminen omalla alueellani. Koulutuspaikkaa en saanut vielä. Olen nyt hakeutunut muun alan töihin ja toivon että työllistyn edes jonnekin, jos en rakastamaani vanhustyötä saa tehdä. Meitä koulutettuja hoitajia korvataan kouluttamattomilla rahan säästämiseksi! Miksi siis edes jatkaisin hoitoalalla, jos hoitajien ja vanhusten arvostus on tällaista sontaa mitä se nykyisellään on. Se palveluasuminen mitä kunnassamme on suurimmalta osalta jäljellä, on suunnattu dementoituneille, mutta kaikki eivät ole muistisairaita! Ja kuinka paljon se koskeekaan jättää pelkäävä, itkevä ja yksinäinen vanhus yöksi kotiinsa - joka ei edes apua saa jos sattuu vahinko! Häke ei hoida ripulivaippojen vaihtoa, joten siellä on vanhus, 10-15 tuntia yltä päältä kurassa, yksin. Hoitajien harteilla on se, mikä on yhteiskunnan ja kuntien vastuu. Päättäjät voisivat itse miettiä itsensä samaan tilaan, mutta harva siihen kykenee ja heidän eläkkeistään on varaa palkata henkilökohtaiset avustajat 24/7! Heitä ei kiinnosta, heitä kiinnostaa säästäminen ja typerät visiot - ei se mitä vanhukset, hoitajat haluaa! Yhtäkään Arkadianmäellä istuvaa junttia en suostu hoitamaan, edes raha ei houkuttaisi sitä tekemään. Hoitajat hoitavat ihmisiä, eivät mäen päällä istuvia hienopieruja joilla ei ole hajuakaan tavallisten ihmisten elämästä...
Keittää ehkä pikkusen!!! >:o
KESKUSTA

#14 TUKEE

08.12.2012 18:26

Meille keskustalaisille vanhusväestön elinolosuhteet ja palvelut ovat tärkeä asiakokonaisuus. VANHUSTA ei saa jättää! Kenellekään ei asia ole tullut, eikä tule yllätyksenä. Väestörakenteelliset kysymykset ovat kaikkien tiedossa ja siksi on hämmästyttävää, että hallitus tappuroi tällaisen asian kanssa päättämättömänä, epäselvässä valossa.
VANHUKSET tarvitsevat TUEN aamulla, päivällä ja vielä kun saapuu yö.

Vieras

#15 **huoh**

10.12.2012 11:14

Tuomarinkylän koiratoimintakeskuksella on jo yli 7000 allekirjoitusta ja Tampereen rullalautailusuunnitelmallakin yli 900...

Anonyymi

11.12.2012 09:03

Rakkaudesta vanhuksiin <3

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

11.12.2012 09:05

Surusilmä

#18 Eksote L:rannassa keskittyy hoitamaan talouttaan eikä vanhuksia.

20.12.2012 19:24

Tuetun palveluasunnon tarvitsijoita on jonossa n.120, joukossa äärimmäisen epäinhimillisiä tapauksia myös. Sanotaan että paikkoja ei ole, vaikka yksityisistä hoivakodeista niitä kyllä löytyisi.
Rahaa tässämaassa on kyllä hoitaa vanhukset, mutta kyse on siitä, mikä koetaan tärkeäksi. Kuulutan arvokeskustelua asiasta. Vanhukset eivä enää itse jaksa puolustaa itseään ja yhteiskunnan päättäjät käyttävät sitä töykeästi hyväkseen ohjaamalla rahat mielestään tärkeimpiin asioihin.

Vieras

03.04.2013 08:33

Tähän on PAKKO tulla joku muutos, inhimillisempään suuntaan.

Vieras

03.04.2013 12:26

Laissa pitäisi huomioida myös kotihoito puoli, siellä kun ei taida minimiä olla.

Vieras

03.04.2013 20:46

Suomen pitäisi olla hyvinvointi valtio, silti ihmiset kärsivät täällä kun eivät saa lääkäri-apua, tai muuta hoitoa kun sitä tarvitsevat. Minä olen monisairas vanhempi ihminen ja käteni olisi pitänyt leikata mutta lääkärit eivät välittäneet, kohta on vuosi mennyt eikä ole luutunut, vaan en saa mistään apua. Kun olisi rahaa menisin yksi-
tyiselle ja näin se on kaikilla vanhuksilla. Suoraan sanottuna välinpitämättömyyttä, kyllä hoito ja HYVÄ HOITO KUULUU KAIKILLE, iästä huolimatta. PÄÄTTÄJÄT MIETTIKÄÄ KETKÄ TEIDÄT SYNNYTTIVÄT, MUMMUJANNE JA VAAREJANNE HE OVAT VANHUKSIA JA HEILLE SIIS VANHUKSILLE KUULUU HYVÄ HOITO JA TURVALLINEN KOTI NIIN PITKÄÄN KUN HALUAVAT SIELLÄ ASUA. PITÄÄ PÄÄSTÄ TERVEYSKESKUKSEN HINNALLA YKSITYISELLE ESIM. SISÄTAUTILÄÄKÄRILLE, ORTOPEDILLE TMS. JOITA EI TERVEYSKESKUSLÄÄKÄRIT OSAA HOITAA. USEIN TERVEYSKESKUSMAKSUT, LÄÄKKEINEEN ON LIIKAA, APUA TARVITAAN PALJON MONELLE SUUNNALLE.
Family man

#22 Joku roti kokonaisysteemiin!

04.04.2013 09:03

Täällä valitetaan vanhusten hoito-ongelmista ja lasten päiväkodeista yms...
Oletteko koskaan ajatelleet, että nuo vanhukset ovat vanhempiamme ja lapset lapsiamme?

Tämä koko yhteiskuntajärjestelmä on päin honkia. Perheen pitäisi huolehtia lapsistaan ja vanhemmistaan jotka eivät pärjää ilman apua.

Meillä on aikaa, mutta kiinnostus on aivan jossain muualla kuin perheen ja suvun hyvinvoinnissa. Lapsiperheiden ongelmat johtuvat siitä, että te ette tunne omia lapsianne, koska näette niitä "pakosti" vain muutaman tunnin illassa. Te ette tunne vanhempianne, koska niitä käytte tervehtimässä vain siksi että muistaisivat lahjottaa teille perintönsä... mutta raha, status jne. ovat ne kaikkein tärkeimmät. Mutta huomenna te olette vanhuksia ja lapsenne, joita ette ole pitäneet lähellä lapsina, pistävät teidät vanhainkotiin, kun ette pärjää kotona... ja kierre jatkuu!

Haluaisin nähdä muitakin perheitä, jotka pitävät huolta toisistaan. Lapset ovat kotona eskariin asti ja yksin jääneet isovanhemmat muuttavat samaan talouteen lapsiensa kanssa. Mummo tai vaari pitää seuraa lapsille, kertoo tarinoita menneestä ja opettaa lastenlapsille elämää kun vanhemmat ovat kiireisiä... ja lapset auttavat mummoja ja vaareja.

Yhteisöllisyys hyvät ihmiset on tie onnellisuuteen. Ei uusi bemari parkkipaikalla, eikä iso luksuskämppä sellaisenaan ole nautinto... mutta jos siinä asunnossa on liuta lapsia, sekä mummo tai vaari, asiat ovat hyvällä mallilla. Silloin kotihoitajia voisi olla enemmän ja hallinnollisissa kuluissa voisi säästää.

Mutta itsepä olette tienne valinneet, joten odottakaa ihan rauhassa vuoteissanne märissä vaipoissa. Ehkäpä se on palkka siitä että ette ole pitäneet huolta omistanne.

Avopuoliso lähihoitajana

#23 0.8

09.07.2013 19:31

Mistä te näitä lukuja oikein revitte? 0.5 hoitajaa per potilas on jo mahdottomuus toteuttaa. 0.2 olisi ehkä jotenkin toteutettavissa. Mutta meidän kunnassa on pahimmallaan 14 vanhusta yhden hoitajan vastuulla siinä jää alle 30min potilaalle aikaa päivässsä.

Vieras

16.02.2015 09:49

Hoitajamitoitukseen ei pitäisi kuulua fysioterapeutti,toimintaterapeutti,laitoshuoltaja,osastonhoitaja,ym.,ym. oheishekilöt,jotka eivät aktiivisesti osallistu varsinaiseen hoitotyöhön 7-8 tuntia/vuoro.

Vieras

16.02.2015 22:54

Taataksemme hyvän hoidon,hoitajamitoitukset ovat oltava kohdillaan niin laitos-kuin kotihoidossakin.Näissä mitoituksissa on huomioitava asiakkaiden/asukkaiden fyysinen ja psyykkinen toimintakyky,ei vain hoitoa tarvitsevien lukumäärä.