Vastustamme Jokelan aseman lakkautusta

Kommentoitu viesti

Faktaa ei fantasiaa
Vieras

#176 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asiallista keskustelua toivotaan

06.01.2011 19:23

#175: Heikki Kaaranen - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asiallista keskustelua toivotaan 

"Jos auton käytön saa minimoitua (johon juuri mainio junaliikenne auttaisi), niin se olisi jo paljon."

Jokelassahan on mainio junaliikenne, mutta sitä ei käytetä, vaan kuljetaan työmatkatkin autoilla.

 

"Jokelassa pysähtyvät nyt R-, H- ja T-junat. Välillä Riihimäki-Kerava R-junat pysähtyvät Hyvinkäällä, Jokelassa ja Järvenpäässä. Kaikki nämä ovat asemia. H- ja T-junat pysähtyvät samalla välillä lisäksi seisakkeilla, joita ovat Nuppulinna, Purola, Saunakallio ja Kyrölä. Jos Jokelan asemasta tehdään seisake, se on samanlainen seisake kuin kaikki muutkin mainitut. Seisakkeiden kohdalla kukaan ei puhu enää matkustajamääristä ja tästä on hyvin lyhyt matka tehdä päätös, että R-junat eivät enää pysähdy Jokelassa, eli puolet tunnittaisista junavuoroista poistuu."

Sanoisin, että näin ei kuitenkaan Jokelan kokoisella paikkakunnalla tule käymään.

 

"Tuusulan kunta joutuu käynnistämään uudelleen kaavoitusprosessin. Todennäköisesti tontit eivät mene Jokelassa jatkossa kaupaksi, koska liikenneyhteydet huonontuvat."

 

Tästäkö se olikin huoli, eikä lipunmyynnin säilymisestä Jokelassa. Missähän ovat muuten hyvät kulkuyhteydet Tuusulan keskukseen Jokelalaisille. Ai niin Tuusulahan on suunniteltu autoilijoille.

Vastaukset

Heikki Kaaranen
Vieras

#177 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asiallista keskustelua toivotaan

2011-01-06 19:30:06

#176: Faktaa ei fantasiaa - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asiallista keskustelua toivotaan 

Varmaan osa kulkeekin, juna kun ei ihan kaikkiin tapauksiin valitettavasti auta. Työmatkalaisia ja koululaisia junankäyttäjiä Jokelan asemalla on noin 2000 päivittäin. Käyttäjämäärä kasvaa koko ajan, mitä enemmän kylälle muuttaa uusia asukkaita. Nykyinen asukasmäärä on 6000 ja kaavoituksellisesti on varauduttu 15000:een asukkaaseen.

 

Heikki Kaaranen
Vieras

#181 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asiallista keskustelua toivotaan

2011-01-06 19:59:57

#176: Faktaa ei fantasiaa - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Asiallista keskustelua toivotaan 

 

""Jokelassa pysähtyvät nyt R-, H- ja T-junat. Välillä Riihimäki-Kerava R-junat pysähtyvät Hyvinkäällä, Jokelassa ja Järvenpäässä. Kaikki nämä ovat asemia. H- ja T-junat pysähtyvät samalla välillä lisäksi seisakkeilla, joita ovat Nuppulinna, Purola, Saunakallio ja Kyrölä. Jos Jokelan asemasta tehdään seisake, se on samanlainen seisake kuin kaikki muutkin mainitut. Seisakkeiden kohdalla kukaan ei puhu enää matkustajamääristä ja tästä on hyvin lyhyt matka tehdä päätös, että R-junat eivät enää pysähdy Jokelassa, eli puolet tunnittaisista junavuoroista poistuu."

Sanoisin, että näin ei kuitenkaan Jokelan kokoisella paikkakunnalla tule käymään."

Niinhän sitä sanottiin, että asemaa ei olla lopettamassa, vaan mieli on muuttunut. Jos Jokela muuttuu seisakkeeksi, on hyvin todennäköistä, että junavuorot vähenevät. Tämä aavistus/ennustus/visio perustuu aiempiin kokemuksiin ja VR:n jo aiemmin keskustelussa esillä olleeseen mielenmuutokseen.

 

 

""Tuusulan kunta joutuu käynnistämään uudelleen kaavoitusprosessin. Todennäköisesti tontit eivät mene Jokelassa jatkossa kaupaksi, koska liikenneyhteydet huonontuvat."

 

Tästäkö se olikin huoli, eikä lipunmyynnin säilymisestä Jokelassa. Missähän ovat muuten hyvät kulkuyhteydet Tuusulan keskukseen Jokelalaisille. Ai niin Tuusulahan on suunniteltu autoilijoille."

Pysyhän nyt asiassa, olemme keskustelleet Jokelan aseman alasajosta ja sen yhteiskunnallisista vaikutuksista Pohjois-Tuusulan alueella. Lipunmyynti sekä odotustilat ovat kiistatta paikkansa ja tarpeellisuutensa Jokelan asemalla lunastaneet. Kaavoitusasioista, niiden muutoksista ja hinnoista sinun vaatimallasi täsmällisyydellä olisi Tuusulan kunta varmaan paras vastaaja.

Jokelalaisten julkiset kulkuyhteydet Tuusulan keskukseen Hyrylään ovat tosiaankin luvattoman heikot. Bussivuoroja ei juurikaan ole. Juna on kätevin: ensin Jokelasta Keravalle junalla ja sieltä bussilla Hyrylään.

Tuusulan taajamista Hyrylä ja Kellokoski ovat sellaisia, jotka on suunniteltu autoliikennettä silmällä pitäen, koska muitakaan vaihtoehtoja ei ole ollut. Jokelassa asutusta on keskitetty aseman läheisyyteen ja uudet, vastakaavoitetut ja rakentumassa olevat alueet ovat myös aseman läheisyydessä, noin kilometrin säteellä.