Vastustamme Jokelan aseman lakkautusta

Kommentoitu viesti

Maarit Uusikumpu
Vieras

#132 Re: Ministeri läksyttää, tapahtuuko ja muuttuuko mitään?

03.01.2011 15:48

#131: Kalevi Kämäräinen - Ministeri läksyttää, tapahtuuko ja muuttuuko mitään? 

 Ministeri Vehviläinen reagoi hitaasti, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Eri asia, onko ulostulolla mitään vaikutusta. VR on osakeyhtiö ja sen mukaisesti hakee kannattavuutta kaikin keinoin. Valtionyhtiö voisi kuitenkin katsoa asioita muustakin kuin kannattavuusvinkkelistä.

Vastaukset

Heikki Kaaranen
Vieras

#134 Re: Re: Ministeri läksyttää, tapahtuuko ja muuttuuko mitään?

2011-01-03 18:03:55

#132: Maarit Uusikumpu - Re: Ministeri läksyttää, tapahtuuko ja muuttuuko mitään? 

"Valtionyhtiö voisi kuitenkin katsoa asioita muustakin kuin kannattavuusvinkkelistä."

Ja pikku huomautus. VR:n PITÄÄ katsoa asioita muustakin kuin kannattavuusvinkkelistä, sillä osakeyhtiölain lisäksi kyseisellä yhtiöllä on nk. julkisen palvelun velvoite. VR on siinä suhteessa vähän samalla saralla kuin Itella; palvelua kansalaisille on oltava ja tultava. Valtion harrastama yhtiöittäminen ja VR:n muuttaminen Oy:ksi on ainoastaan tapa saada lisää rahoittajia mukaan yhtiön toimintaan. Kohtuullinen voitto ja osinkokin on ok, mutta ne täytyy saavuttaa sellaisin keinoin, ettei omaa bisnestä tuhota. Juuri tätä oman bisneksensä tuhoamista VR parhaillaan tekee likaamalla brändinsä ja ylenkatsomalla asiakkaidensa tarpeita.

Jos VR:llä olisi kilpailijoita, niin asia olisi toinen. Varmaan niitäkin tulee, mutta juuri tässä ja nyt on kysymys siitä, että monopoliasemassa toimintaansa harjoittava nk. "osakeyhtiö" haluaa maksimoida voittonsa ja tekee sen olemalla piittaamaton asiakaspalvelunsa laadusta ja määrästä.

Suomi on jo menestyksekkäästi saatu itsepalveuyhteiskunnaksi. Sen aloittivat pankit automatisoimalla toimintansa. Sen jälkeen muut ovat seuranneet perässä. VR:n märkä uni on varmaankin se, että jokainen voisi olla yhteiskunnan maksamilla kiskoilla oman itsensä veturinkuljettaja. Junaa pääsisi ajamaan maksamalla automaattiin maksun ja saamalla vastalahjaksi poletin, jolla junan ovi aukeaa. Sitten ei enää tarvittaisi konduktöörejäkään.

Ministeri Vehviläisen ulostulosta ja sen ajankohdasta voidaan olla montaa mieltä, poliittiseen tarkoituksenmukaisuuteen en ota kantaa. Tosiasia kuitenkin on, että LVM on varmasti saanut runsaasti postia tuohtuneilta kansalaisilta ja toimenpiteitä edellytetään. Siinä mielessä on erinomaisen hyvä asia, että ministeri ottaa kantaa. Merkillistä sinänsä, että tämä juttu ei tunnu kiinnostavan kuin Keski-Uusimaa -lehteä. Helsingin Sanomat ei nähtävästi ole kelpuuttanut Mikael Arolle osoittamaani avointa kirjettä lukukelpoiseksi. Tiedä sitten mikä mahtaa olla syynä. Ehkä se, että en ole jaksanut lisätä kirjeeseen minkäänlaista titteliä, vaan olen esiintynyt vain omalla nimelläni.

Julkisuudessa on ollut kovasti vinoilua siitä, että ministeri Vehviläinen olisi itse syypää VR:n tilanteeseen. Tätä en oikein usko. Varmasti LVM on budjettiin rahaa esittänyt tarpeiden mukaan. Kaikilla on kuitenkin  tiedossa, että valtiovarainministeriössä kulloinkin hääräävällä kamreerilla on erinomaisen terävä punakynä, ja kaikki sellaiset menoerät, joille ei ole kunnollista poliittista tai lainvoimaista perustetta, ruksataan saman tien ylitse. Jos nyt syyllisiä halutaan välttämättä etsiä ja jälkiviisastella vuosia sitten tehtyjen poliittisten päätösten suhteen, niin aloittaisin tuolta Senaatintorin syrjästä etsinnät ihan ensimmäiseksi.

 

Kalevi Kämäräinen
Vieras

#136 Re: Re: Ministeri läksyttää, tapahtuuko ja muuttuuko mitään?

2011-01-03 18:12:09

#132: Maarit Uusikumpu - Re: Ministeri läksyttää, tapahtuuko ja muuttuuko mitään? 

Britanniassakin rautatieyhtiöt ovat osakeyhtiöitä, mutta niiden toimintaa voidaan kuitenkin säädellä. Meillä ei näytä liikenneministeriö kykenevän aloitteellisuuteen, minkä takia olisi paikallaan, että eduskunta ryhdistäytyisi pohtimaan, mikä nykyään on kiskoilla pielessä.  

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi