BUSSILINJOJEN 16 JA 18 LIIKENNÖINTI

Kommentoitu viesti


Vieras

#101

16.01.2012 10:07

16:n ja 18:n reittimuutoksia perustellaan mm ruuhkaisilla reiteillä ja epäluotettavuudella. Ja mikä on korjaus, lopetetaan kulkeminen. Helppoa. Sekö on tulevaisuudessa 55:nkin kohtalo, kun sen reitti muutetaan pois joukkoliikennekaistoilta ruuhkaisiin katuosuuksiin ja risteyksiin ja muka korvaamaan aivan erilaiset reitit tarjonneet 16 ja 18 Kruunuhaassa? Melkoisen käyttäjäjoukon liikkuminen vaikeutuu ja hidastuu? Näinkö vähennetään yksityiatoilua keskustassa ja sen ympäristössä? On tainnut liikennenöintisuunnittelun perusajatukset päästä unohtumaan, vai eikö ole lainkaan siirtyneet nuoremmalle suunnittelijapolvelle.

Vastaukset

Matti Pyhtilä, Meilahti

#113 Bussi 18 kulku sujuvaksi ja houkuttelevaksi

2012-01-18 14:41:38

#101: -


Helsingin kaupungin suunnitelmissa on kehittää matkustamista joukkoliikenteellä ja sen
osuuden lisäämistä vähentämisen sijaan.

Lopettamisen perusteluna esitetty väite bussilinja 18 epäluotettavasta aikataulusta on
varmasti totta, mutta ei bussiliikenteen syytä. Kolme kertaa tunnissa Kaivokatua kulkeva
vuoro ei aiheuta liikenteen tukkeutumista kyseisessä kohdassa.  Esimerkiksi
raitiovaunukaistojen muuttamista myös bussien käyttöön Kaisaniemenkadulta Kaivokadulle on
tutkittava. Tai valo-ohjauksen säätämistä bussien suosimiseksi. Nämä keinot ovat oikea
Helsingin strategian mukainen suunta ongelman poistamiseksi sen sijaan, että lopetetaan
linja. Ehdotuksesta puuttuu esimerkiksi Jouko-tyyppisten pikkubussien asettaminen
korvaamaan tai lisäämään palvelua alueilla

Ehdotan, että bussi 18 kulkisi ratikkakiskoja pitkin  Kaisaniemenkatua (Kinopalatsin
edestä ja edelleen Kaivokatua, jos siinä on tilaa) Näin on tehty Simonkadun rinteessä ja
eräissä muissa paikoissa, esimerkiksi Ruoholahdessa. Kaupunki on täynnä paikkoja, joita
voidaan muuttaa paremmiksi. Kaikki kaupunkisuunnittelupäättäjät eivät ole nähneet näitä
paikkoja muuta kuin heille esitetyltä kartalta.