Ei tuulivoimaloita Pirttikylän (Närpiö) ja Kurikan rajalle

Närpiön kaupunki on hyväksynyt Pirttikylän tuulivoimapuiston osayleiskaavan ja 19 tuulivoimalan rakennusluvat vuonna 2015. Alue sijaitsee Pirttikylän itäpuolella Kurikan rajan tuntumassa.

Tämän hetkinen hankealueen omistaja Pörtom Vind Ab/Oy (aikaisemmin; Eolus / Fortum / Vindin / Pörtom Vind (Alan Senkel) / Triventus / Smålands miljöenergi) on hakenut rakennuslupia 13 voimalalle, joilla olisi max korkeus 205 m, roottorin halkaisija 170 m ja teho 6,6 MW. Viidelle voimalalle tuulivoimatoimija hakee rakennuslupia mahdollisesti ympäristölupakäsittelyn jälkeen ja yhtä voimalaa he eivät aio rakentaa lainkaan.

Katsomme, että kyseinen alue ei nykytietämyksen mukaan sovellu tuulivoimaloille.

Me allekirjoittaneet vastustamme Pörtom Vind Ab/Oy:n rakennuslupien myöntämistä.

Kiitos, kun allekirjoitat!

Pirttikylä 2100 ry

Jaana Soinila

Marja Tikkala

Tämä adressi tullaan toimittamaan Närpiön kaupungin rakennusvalvontaan jo perjantaina 18.10.2024, huomautuksena Pörtom Vind Ab/Oy:n hakemiin rakennuslupiin.

Mitään positiivista ei tule seuraamaan tällaisista tuulivoimahankkeista, joita häikäilemättömästi yritetään runnoa liian lähelle asutusta ja myös naapurikuntien asutusta. Seurauksena on vain vuosikausia kestäviä ongelmia, valituksia, kärsimystä ja useita melumittauksia. Teetetään melumittauksia, jotka tehdään ns. hyvässä yhteistyössä melun aiheuttajan kanssa ja joiden tulosten jo laajasti tiedetään olevan varsin kyseenalaisia ja tarkoitushakuisia.

Päätöksen tekijät ja viranomaiset ovat vastuussa näistä tuulivoimapäätöksistä. Seurausta puutteellisin perustein tehdyistä päätöksistä ei voi siirtää vaikutusalueen asukkaille. Tiedossa on, että monien tuulivoimaloiden vaikutusalueilla asukkaat yrittävät nukkua televisiot ja radiot päällä peittääkseen tuulivoimaloiden poikkeuksellisen häiritsevää melua. Asukkailla ei ole keinoa suojautua tuulivoimaloiden aiheuttamia ongelmia, melua, välkettä, maaperän kautta tulevaa tärinää ym. vastaan. Pahimmillaan asukkaat ovat pakotettuja lähtemään kotoaan, kuten nyt jo on tapahtunut monien väärin perustein sijoitettujen tuulivoimaloiden vaikutusalueilla.

Nykyään on jo yleisessä tiedossa, että teollisuusluokan tuulivoimalat aiheuttavat ongelmia useiden kilometrien päähän tuulivoima-alueista. On olemassa luotettavaa tutkimustietoa, että tuulivoimaloiden aiheuttamat infrapaineaallot (ns. infraääni) ja rakenteiden läpi tunkeutuva, poikkeuksellinen matalataajuinen melu sairastuttaa ihmisiä ja eläimiä. Vuoden 2018 syksyllä on WHO ottanut tuulivoimamelun mukaan ympäristömelulähteeksi, joka aiheuttaa mm. uniongelmia, korvaoireita, päänsärkyä, verenpaine- ja sydänongelmia ja lisäksi keskenmenoja.

Päättäjät eivät voi enää olla tietämättömiä mitä ongelmia tuulivoimaloiden vaikutusalueilla asukkaille ja luonnolle on tuulivoimasta jo aiheutunut!

Eroosion vaikutuksesta teollisen kokoluokan tuulivoimalasta irtoaa sen elinkaaren aikana luontoon iso määrä ongelmajätettä. Voimaloiden lavoista laajalle alueelle leviävä mikromuovijäte saastuttaa luonnon, pohjavedet, vesistöt, viljelysmaat, sienet, marjat ja eläimet, päätyen lopulta ihmisiin. Tätä jäteongelmaa ei pystytä jälkikäteen korjaamaan. Tuulivoimaloiden lavoista laajalle alueelle leviävä mikromuovi sisältää mm. myrkyllisiä bisfenoli- yhdisteitä. Tämäkin seikka huomioiden, tuulivoimalat olisivat ehdottomasti liian lähellä tärkeää pohjavesialuetta ja sen muodostumisaluetta ja alueella sijaitsevia kaivoja.

Kuvakaappaus tuulivoimalan lavan vaihdosta videolta Vestas Offshore Blade and Georbox Replacement:Tuulivoimalan_lapa.png

Marja Tikkala, Pirttikylä 2100 ry    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Marja Tikkala, Pirttikylä 2100 ry näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…