Lång Kaje

Ron Nordström
Vieras

/ #16 Skulptur i figur eller enbart skulptur? / Näköispatsas vai veistos?

14.01.2011 14:44

Skulptur i figur eller enbart skulptur?

Jag öskar att projektet inte orsakar negativa ambitioner för eller emot. Utgångspunkten är att ordna en öppen tävling bland regionens professionella bildkonstnärer. Även juryn bör representera hög nivå inom konst. Därför har jag föreslagit att staden samarbetar med Pro Artibus. Tanken är att Pro Artibus tillsammans med staden bildar både arbets- och bedömningsgrupp.
Många av oss har säkert redan bildat sig en vision av konstverket. Låt oss dock först ge de professionella konstnärerna arbetsro. Knappast någon av oss vill upprepa misstagen som Jari Litmanens och Andy McCoys statyer. Vi vill knappast inte få en skulptur som inte tål tid och som de flesta skrattar åt. Enligt min åsikt som skulptör, orsakar en dålig figur mera ont än gott. Ett dåligt verk slits av tiden och mister sin mening.
Kom ihåg att en skulptur eller ett minnesmärke bör hedra personen och inte publiken.
En dikt är oftast bättre än ett dåligt fotografi. 

Näköispatsas vai veistos?

Toivon todellakin, että projekti ei synnytä riitaisia intohimoja suuntaan tai toiseen. Lähtökohtana on järjestää avoin kilpailu alueen ammattitaiteilijoiden kesken. Myös juryn pitää edustaa taiteen huippuosaamista. Tämän vuoksi olen ehdottanut, että kaupunki tekee yhteistyötä Pro Artibuksen kanssa. Tarkoituksena on, että Pro Artibus kaupungin kanssa perustavat sekä työ- että arviointiryhmän.
Monella meillä on jo varmaankin muodostunut kuva siitä, miltä veistos voisi näyttää. Annetaan kuitenkin ensin taideammattilaisten tehdä työnsä. Tuskin kukaan meistä haluaa toistaa esim. naurunalaisiksi joutuneiden Jari Litmasen tai Andy McCoyn näköisveistoksia. Oman kuvanveistäjän näkemykseni mukaan, huonosti tehty näköisveistos tekee esikuvalleen enemmän hallaa kuin hyvää. Huono veistos ei kestä aikaa.
Pitää muistaa, että veistoksen lähtökohtana on ensisijaisesti kunnioittaa kohdehenkilöä, ei yleisöä.
Runo on yleensä parempi vaihtoehto kuin huono valokuva.