VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Cityvihreä...?

/ #1361 Metsästäjälle #1357

17.01.2012 20:05

Minä ainakin olen "viherpiipertäjä", joka ei yritä ajaa koko metsästystä alas. Metsästäminen, kunhan se tehdään kestävän periaatteen mukaisesti, on ihan hyvä keino hankkia liharavintoa, varsinkin jos vertaa esimerkiksi tehotuotantoon.

Suden kanta on kuitenkin niin alhainen, ~140 yksilöä eli reilusti vähemmän kuin esimerkiksi saimaannorppia, merikotkia tai valkoselkätikkoja, että suden tappamisen tulisi olla se viimeinen keino. Venäjällä alettiin juuri maksaa tapporahaa susista, joten täydennyksen tuleminen rajan takaa tulevaisuudessa on kyseenalaista. Lisäksi Suomen sudet vaeltavat myös Ruotsiin ja tuovat sinne tarvittua uutta verta, olihan Ruotsin susikanta sukupuuttoon kuolemassa kannan pienennyttyä liikaa, jolloin sisäsiittoisuus oli tuomassa viimeistä naulaa Ruotsin susien arkkuun. Nykyinen populaatio on pitkälti tuosta samasta, muutaman yksilön suppeasta geenipoolista peräisin.

Jokainen populaatio on aivan yhtä tärkeä mm. populaatioiden toisistaan poikkeamana perimänä evoluution materiaalina sekä osana paikallisen luonnon ekologiaa, että on suorastaan typeryyttä sanoa Suomen susien olevan tapettavissa, koska Venäjällä niitä riittää. Väite siitä, että susi ei ole Suomessa uhanalainen laji siksi, että niitä on myös Venäjällä, on sekin perusteeton - samalla logiikalla ainoa Suomessa oikeasti uhanalainen (ala)laji on saimaannorppa, joka on endeeminen. Jokaisella maalla on kuitenkin ensisijaisesti vastuu omasta luonnostaan, eikä tietentahtoinen biodiversiteetin alentaminen mielestäni kuulu tähän velvollisuuteen.

Jos suden sijasta vouhottaisiin minkä tahansa muun eläimen vainoamisesta, salakaatamisesta ja jo nyt liian alhaisen kannan vielä pienentämisestä, ihan samalla tavalla minä sitä vastustaisin. Olkoon peto tai ei. En halua nimenomaan petoja lisää vain siksi että ovat petoja, mutta tämä järjettömältä tuntuva viha ja vaino ei iske oikeustajuuni tai ajatukseen luonnon monimuotoisuuden vaalimisesta.

Lopuksi vielä, ei, en asu kehäkolmosen sisäpuolella vaan Itä-Suomessa taajamassa, muutaman kymmenen kilometrin päässä rajalta. Ystäväni pihatiellä, ei kuitenkaan pihassa, olen nähnyt suden tassunjäljet. Maalla asuvien isovanhempieni pihalla lieassa pidetty koira hävisi jonnekin ja löytyi syötynä jonkin matkan päästä, liekö susi vai koira vai susikoira vai mikä muu, en osaa sanoa. Silti en missään nimessä vihaa susia tai koe niiden hävittämistä tarpeelliseksi. Tuonkin koiraonnettomuuden olisi saanut estettyä pitämällä koira aitauksessa tai sisällä.