Hasis lailliseksi

Niina Kyllönen
Nurmijärvi

/ #16

15.02.2007 15:28

Eikö pitäisi kuitenkin olla ihmisellä oikeus päättää omista asioistaan. Itse pidän alkoholia paljon pahempana huumeena. Mm. koska se on laillinen ja se todistettavasti aiheuttaa mm.agressiivisuutta ja arviointikyvyn heikkenemistä(estojen poistumista).
Kannabiksenkin "vaarallisuus" tai haitallisuus riippuu myös määrästä, kuinka paljon sitä polttaa ja siitä että onko ihminen addiktoituvaa sorttia(eli osaako pistää pisteen vai pitääkö sitä kiskoa naama vihreänä) ja ennen kaikkea siitä, sopiiko se ko.ihmiselle. Itse en polta, koska on psykoositaipumusta enkä viitsi riskeerata, mutta muuten luultavasti tulisi silloin tällöin sauhuteltua, koska se rentouttaa mukavasti(ilman krapulaa).
Olen nähnyt vierestä miten se vaikuttaa kun ei tunne sanaa kohtuus, mutta olen myös vastapainona nähnyt, miten siitä voi olla todella merkittävää hyötyä ja apua esim. vahvempien huumeiden käytön lopettamisessa. Kannabis ei kuitenkaan tietääkseni aiheuta samanlaista "kusipäisyyttä" ja rikollisuutta kuin esim.heroiini.
Miettikää kummasta on enmmän haittaa, ihmisestä, joka KOTONAAN polttaa silloin tällöin omissa oloissaan savut ja kasvattaa ne itse(ei siis esiinny oheisrikollisuutta) vai se, kun ihminen vetää päivittäin vähintään 100euron arvosta heroiinia tai saman arvosta amfetamiinia ja rahoittaa sen varastelemalla esimerkiksi naapurin auton tai äitin kultakorut ja mummon pöytähopeat tai muilla rikoksilla. Ja ajatellaan että tämä herska-tyyppi pystyisi lopettamaan kaiken sauhuttelulla ja vähentämään senkin satunnaiseksi, mutta naapurille tämä savu-haitta on näköjään vakavempi juttu, meinaan kun sehän haisee...
Mutta asiasta taas aiheeseen, nimetkää ihmiset yksikin asia jolla ei olisi liiallisesti käytettynä mitään haittavaikutuksia. Purkkakin pierettää kun sitä syö paljon, puhumattakaan rasvaisesta ruoasta tai tupakasta, mitä ne aiheuttaa...
Itse pienen lapsen äitinä en pidä satunnaista pilven polttoa sen pahempana kuin sitä jos ottaa silloin tällöin oluen.
Kohtuus kaikessa ja järki päähän.
Ja muuten, suurin osa(tietääkseni kaikki) ihmiset jotka niin suureen ääneen mesoavat kannabiksen vaarallisuudesta eivät ole todellisuudessa edes perehtyneet kunnolla asiaan tai eivät ainakaan voi suostua myöntämään että siitä voisi olla jotain hyötyäkin(kohtuullisesti käytettynä), ja että se ei olekaan niin paha peikko, onhan se sentään huume.
Siis kannatan laillistamista.