Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Vieras

/ #934

29.06.2015 22:33

Allekirjoitin adressin, koska olen elänyt sairaana monia köyhiä vuosia ja seurannut läheltä muiden köyhien elämää. Se on nöyryyttävää, alistavaa, ei-ihmisarvoista. Kun on sairas ja köyhä, ei ole oikeutta edes yksityisyyteen. Toiset saavat päättää asioistasi mielivaltaisesti.

Kukaan ei rupea huvikseen sairaaksi, ei köyhäksi. Kukaan ei pysty terveydentilastaan itse päättämään, ei kehoaan hallitsemaan niin, etteikö se jonain päivänä pettäisi. Se muuttaa elämän radikaalisti ja köyhyys on edessä, jos on toiminut pienipalkkaisessa työssä siihen asti ja muutenkin jo joutunut kitkuttelemaan pienillä rahoilla.

Suomella ei ole vara kohdella kansalaisiaan näin huonosti. Vanhuudesta ja sairaudesta on tullut niin pelottavaa, että moni miettii itsemurhaa sen sijaan. Eikö tämä herätä päättäjiä?

Yli 2000e kuukaudessa ansaitseville tämä ei tuntuisi missään, mutta on lopullisen tuhon alku köyhille. Köyhä ei pysty noin vain "muuttamaan halvempaan asuntoon" tai "nipistämään vähän jostain ylimääräisestä", koska, yksinkertaisesti: hänellä ei ole missään rahaa, mistä nipistää, ehdotus on hänelle hyvin loukkaava, toisen perunanko hän jättää syömättä - tai millä maksaa muuttokuluja?

"Halvempia asuntoja" ei myöskään ole, eikä SAIRAS voi jaksaa muuttaa, ymmärrättekö tätä lainkaan? Ambulansseillako nämä kuljetettaisi uusiin halpoihin koteihin, ja missä ne olisivat??

Olen siitä onnekas köyhä, että minulla on vielä tietokone, jaksan vielä tämän kirjoittaa. Olen käynyt sosiaalihuollon luukulla itkemässä, että viimeinen euro meni raitiovaunumatkaan, ja pitäisi saada ruokaa. Odottaessa kuuluisia byrokraattisia päätöksiä siitä, myönnetäänkö minulle sairaana mitään perustoimeentuloturvaa ylipäätänsä. Tällainen ei ole ihmisen elämää.

Hyvätuloiset ryhdistäytykää, irrottakaa otteenne siitä ainaisesta ahneudesta. Pääministeri voisi katsoa peiliin, ja moni muu. Kysyy peilikuvasta, olisiko minulla vara antaa mitään omastani, tai otanko nyt viimeisen tältä köyhältä.

Vaatii käsittämätöntä röyhkeyttä ja itsekkyyttä ja kylmyyttä, voida edes suunnitella tällaisia päätöksiä, saatikka missään oloissa niitä hyväksyä.

Suomella on rahaa, mutta sen käytön kohdistus on pahasti vinksahtanut. Tällaisessa tilanteessa, jossa monen kärsimys on hirvittävä, tosi ja näistä suunnitelmista pahenee - kehdataan keskustella esim. guggenheimista!

Suhteellisuudentaju, tilannetaju ja asioiden tärkeysjärjestys on täysin kateissa. En tiedä mitään ihmisryhmää tässä maassa, jota kadehdittaisi enemmän kuin köyhää. Köyhälle ei suotaisi mitään.

Maan köyhät, sairaat ja työkyvyttömät pelastettaisi nopeimmiten laittamalla äkkiä perustulo kaikille. Ei alueellisia ajantuhlauskokeiluja, vaan kaikille alle 2000e tienaaville, ja heti. Tällä tavoin saataisi ehkä muutaman ihmisen jopa työkykykin vielä pelastettua ja edes osittain käyttöön, se kyky, mikä nyt menee murehtimiseen ja lisää sairastumiseen, kun ei pysty ostamaan ruokaa, ei lääkkeitä, puhumattakaan että menisi terveyskeskukseen.

Toimikaa nyt oikein, päättäjät!