ISRAEL ELÄKÖÖN - ISRAEL MUST LIVE!

El Reino

/ #827 Re: Re: Re: ISRAEL ELÄKÖÖN - ISRAEL MUST LIVE!

03.09.2011 16:25

#817: - Re: Re: ISRAEL ELÄKÖÖN - ISRAEL MUST LIVE!

Kiitos erittäin tärkeästä näkökulmasta!

Varmasti Israelin sodissa, kuten sodissa yleensäkin, on tapahtunut ihmisoikeusrikkomuksia, tahallisia ja tahattomia. Israel ei muodosta tässä poikkeusta. Sodissa tapahtuu paljon sellaista, jossa sotilaiden on ollut pakko reagoida nopeasti, ilman, että on ollut aikaa soittaa esimiehelle. Monesti uhreiksi ovat joutuneet viattomat siviilit.

On huomioitava, että Israeliin kohdistuu valtava määrä syytöksiä, joista osa on aitoja ja osa vääriä. Monissa tapauksissa näiden erottaminen toisistaan ei onnistu kuin vasta jälkikäteen, tutkimusten tultua julki. Joskus käy niinkin, että tutkimustenkin jälkeen tulee uutta tietoa, joka muuttaa asian. Esim. Gazan sodan jälkeen Israelia syytettiin mediassa isoin otsikoin rajuista sotarikoksista ja eteläafrikkalainen tuomari Goldstone nimitettiin tekemään puolueeton tutkimus Israelin väitetyistä sotarikoksista Gazan sodan aikana. Goldstonen julkistettua raporttinsa siinä todettiin Israelin syyllistyneen sotarikoksiin. Kuitenkin tuomari Goldstone veti itse myöhemmin raporttinsa takaisin muistaakseni Washington Postin haastattelussa, jossa hän myönsi, että jos hänellä olisi haastattelun hetkellä ollut käytettävissään se tieto, joka hänellä raportin laatimisen aikaan oli ollut, raportista olisi tullut täysin erilainen. Tämä tieto katsottiin Helsingin Sanomissa vain sivun reunalla olleen pikku-uutisen arvoiseksi.

Olen itse poikennut myös Länsirannan puolella ja ollut palestiinalaisten auton kyydissa, heidän esitellessään Israelin rakentamaa turvamuuria. Kun vastakkain ovat Israelin turvallisuus ja palestiinalaisten olot, on aivan selvää, kumpi painaa enemmän Israelin vaakakupissa. Olen itse lukenut mm. norjalaislääkäreiden Mads Gilbertin ja Erik Fossen teoksen Silminnäkijänä Gazassa. Heidän uhrautuva työnsä sodan uhreiksi joutuneiden siviilien auttamiseksi gazalaisessa sairaalassa taistelujen aikana on ollut hyvin kunnioitettavaa.

Olen kyllä itse sitä mieltä, että kristittyjen ei tarvitse suhtautua Israeliin samalla tavoin kuin aikoinaan vähemmistökommunistit suhtautuivat Neuvostoliittoon. Israel on nuori valtio ja siellä on tehty virheitä, vakaviakin. Silti uskovien tulee seistä sen rinnalla, koska ennen pitkää sillä ei muita ystäviä juuri ole.