Lapsiperheiden puolesta - Lapsilisät verottomana!

SS

/ #472 Uskomatonta!!!

26.03.2014 21:44

Nyt ei oikeasti ole röyhkeydellä enää mitään rajoja. Miksi, oi miksi aina leikataan heikoimmassa asemassa olevilta? Eikö juuri lapsiin tulisi panostaa? Tämä on todella lyhytnäköistä politiikkaa ja tulee kyllä kostautumaan myöhemmin.
Itse 90-luvun laman ajan lapsena ja varhaisteininä eläneenä voin kertoa, että nyt ollaan vielä pahemmassa suossa, kuin silloin. Kun aletaan olla siinä pisteessä, että normaalin työssäkäyvän ihmisen tulot eivät kata enää edes välttämättömyyksiä, miten sitten niissä perheissä, joissa on työttömyyttä, sairauksia tai muita ongelmia.
Halutaanko oikeasti mennä kohta siihen, että vaikka tekisit kahta-kolmea työtä, käyt silti ruokajonoissa, kuten esim jenkeissä jo on?
Ja oikeasti, tänne on ihan turha tulla ulisemaan niiden havaintojen perusteella, että jollain vauvalla on adidaksen lenkkarit tai kaupassa nähty vanhempien ostavan kaljaa ym. Eivätköhän ne perheet ole suhteellisen marginaalia, eivätkä edusta kaikkia perheitä ympäri suomen ja pliis, voihan ne lenkkarit olla lahjaksi saatu ja olut esim. saunaoluiksi tarkoitettuja jne. Nämä havainnot eivät kerro mitään siitä, miten oikeasti tuhansissa ja taas tuhansissa perheissä joka päivä mietitään, mitä ihmettä sitä taikoisi ruoaksi muutaman euron päiväbudjetilla, jotta ruoka olisi vielä monipuolista saatika sitä olisi tarpeeksi. Ruoan hinta nousee koko ajan, mutta palkat ja tuet eivät nouse samaan tahtiin.
Monissa perheissä myös tuskaillaan, millä ihmeen rahalla sitä ostaisi lapsille kengät, vaatteet ja voiko tässä(kään) kuussa käydä esim. uimahallissa edes kerran. Sukulaisia ja ystäviä olisi toki mukavaa tavata useammin, mutta jos he eivät asu lähellä tai samassa kaupungissa on tästä turhaa haaveilla, sillä bensakulut tai junalippujen hinnat ovat vain yksinkertaisesti liian suuret vierailuhin. Kaikki ylimääräinen on karsittu ja kaikessa mahdollisessa säästetään jo. Leivät tehdään itse, lehtiä ei tilata, kaupasta ostetaan punaisten lappujen lihaa, kausivihanneksia ja hyödynnetään tarjoukset/kupongit sun muut. Kirppiksiltä hankitaan kaikki, mitä pystytään ja hyödynnetään alennusmyynnit. Omina harrastuksina lähinnä lenkkeily, kun ei maksa mitään.
Täällä on jonkin verran kommentoitu, että ei kai kenenkään talous kaadu 7-8€ leikkaukseen. Ei nyt varmaankaan kaadu, mutta näiden kommentoijien olisi syytä ymmärtää, että tuo raha on päivän ruokaraha, yli 7 litraa maitoa, vaippapaketti LIdlistä tai vaikkapa kevättakki kirppikseltä. Tuo raha on monelle iso raha ja vaikkei se olisi sitä sinulle, kaikilla ei ole yhtä hyvä tilanne. Ehkä kyse voikin olla siitä, että monet ovat kyllästyneet jo tingittyään ihan kaikesta tinkimään vielä vähän lisää. Itse en enää keksi, mistä tinkiä, paitsi ruoasta. Hernekeittoa (itsetehden) varmaan syödään sitten entistäkin enemmän.
Myös sen kommentoiminen, ettei lapsia tulisi tehdä, jollei ole varaa, on vain täysin käsittämätöntä, sillä KUKAAN meistä ei näe tulevaisuuteen ja vaikka sillä hetkellä kaikki olisi täydellistä taloudellisesti, kun lapsia toivotaan ja saadaan, se ei välttämättä päde tulevaisuudessa sillä tilanteet saattavat muuttua ja sairauksia esimerkiksi kukaan ei voi valita. Yt-neuvottelut saattavat sattua kenen tahansa kohdalle ja se, ettei töitä ole tarjolla on fakta! Sekä minä, että puolisoni olemme kokeneet monet yt:t ja työttömyyden ja voin ihan omasta kokemuksesta kertoa, ettei töitä ole tarjolla ja siitä ei ole ollut kyse, ettei oltaisi haettu tai oltu aktiivisia. Olemme sikäli onnekkaita, että töitä lopulta löytyi, mutta suhteiden kautta.
Myös ihmettelen suuresti asennetta, ettei lapsiin olisi oikeus, kuin paremmin toimeentulevilla. Herätkää suppeisiin asenteisiinne!!!
Miettikääpä hetki, ennen kuin kommentoitte tai tuomitsette tietämättä toisten elämäntilanteita.
Päättäjät voisivat itse OIKEASTI kokeilla elää pienillä tuloilla muutaman kuukaudenkin, jotta tajuaisivat mitä taistelua ja selviytymistä tavallisen kansalaisen elämä on päivästä toiseen.
Tuntuvat elävän jossain ihan toisessa maailmassa.
Huh, huh sanon minä!