Haukankallion erityiskoulun säilyttäminen – lasten tarpeet etusijalle

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Haukankallion erityiskoulun lakkauttamissuunnitelma perutaan ja erityisopetus säilytetään nykyisellään. Janakkalan kunnanvaltuuston vuonna 2018 tekemän päätöksen mukaan Haukankallion koulu on päätetty lakkauttaa ja siirtää siellä tarjottu erityisopetus Tervakosken ja Turengin koulukeskuksiin niiden valmistuttua. Nyt, kun opetus Turengin Välkyssä on alkanut keskeneräisessä koulussa ja Tervakoskella vasta alkamassa, on valmistelu Haukankallion erityiskoulun lakkauttamisesta aloitettu. Päätöksen perusteena on, että lapset olisivat näin omassa lähikoulussaan ja päätös on jo asiasta tehty. Mutta onko tämä todella lasten edun mukaista? Haukankallion koulu tarjoaa ainutlaatuisen ja räätälöidyn oppimisympäristön lapsille, joilla on erityistarpeita. Koulussa yhdistyvät erityispedagoginen osaaminen ja lasten oppimisen mahdollistava ympäristö. Pienten ryhmien lisäksi koulun maltillinen oppilasmäärä luo tutun ympäristön sekä erityislasten tarpeisiin nähden hallittavan määrän sosiaalisia kontakteja ja siedettävämpiä aistiärsykkeitä. Tämä yhtälö on mahdollistanut oppilaiden oppimisen edistymisen ja hyvinvoinnin. Monet oppilaat on jo siirretty isommista kouluista Haukankallion kouluun, koska lapsen erityistarpeiden lisäksi suuret tilat ja runsaat sosiaaliset kontaktit ovat olleet liikaa neuroepätyypillisille oppilaille. Siirtämällä erityisopetus takaisin isompiin koulukeskuksiin, vaarannamme näiden lasten mahdollisuuden saada yksilöllistä opetusta ja tukea. Yksilöllinen opetus ja tuki, joka käsittää myös aistiesteettömän oppimisyhteisön ja -ympäristön, ovat tärkeitä elementtejä myös lasten mielenterveyden tukemiseen. Tarvitsemmeko todella yhteiskunnassa lisää lasten ja nuorten mielenterveyttä heikentäviä rakenteita? Erityiskoulun lakkauttaminen vaikuttaa negatiivisesti myös perheisiin. Erityiskoulu on ollut korvaamaton tuki ja turva perheille ja vanhemmille ja auttanut selviytymään arjen haasteista. Suuret kouluyhteisöt voivat lisätä lasten ja perheiden stressiä ja vaikeuttaa arkea entisestään. On tärkeää muistaa, että peruskoulun tehtävä on tarjota kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuudet oppia ja kehittyä. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikkia kohdellaan samalla tavalla, vaan sitä, että lapset saavat yksilölliset tarpeensa huomioiduiksi. YK:n lapsen oikeuksien sopimus korostaa, että kaikilla lapsilla on oikeus saada koulutusta, joka tukee heidän yksilöllisiä tarpeitaan. Perusopetuslain 2 § ja sitten näytti olevan 29. artikla LOS:ta, jossa todetaan, että lapsen koulutuksen tulee pyrkiä a) lapsen persoonallisuuden, lahjojen sekä henkisten ja ruumillisten valmiuksien mahdollisimman täyteen kehittämiseen  Haukankallion erityiskoulun säilyttäminen on investointi tulevaisuuteen, joka maksaa itsensä takaisin lasten, nuorten ja myöhemmin aikuisten hyvinvointina. Vaadimme, että päättäjät harkitsevat uudelleen tätä suunnitelmaa ja asettavat lasten tarpeet etusijalle. Haukankallion koulu on korvaamaton osa yhteisöämme, ja sen säilyttäminen on meidän kaikkien vastuulla.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Juulia Utter näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Emme näytä puhelinnumeroasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…