Mopon viritys lailliseksi suomessa

Kommentoitu viesti

Johann Wolfgang Von Goethe
Grani

#9 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta

21.06.2007 12:00

Eiköhän se ole kaikkien asiaa tuntevien tiedossa, jotta ihminen ei ole neljässäkymmenessä vuodessa kovinkaan paljon kehittynyt aisteiltansa tai älykkyydeltänsä. 60- luvun mopo-ongelmat ja suuret kuolleisuudet on saatu alas juuri rajoituksilla ja säädöksillä.

Kuinka joku voi olettaa, että nykyajan nuori 15-vuotias ajaisi paremmin kuin 60-luvun nuori - verraten esim. koulumenestykseen. Nykyajan nuorilta jouduttiin poistamaan pakollinen ruotsin kielen opiskelukin vain sen vuoksi, että he pääsisivät peruskoulun läpi. Kuinka koulunpenkillä kiemurteleva ja kärsivä istuisi sen rauhallisemmin moponsa/skootterinsa penkillä?

Mietityttää, minkä vuoksi valmistajat eivät tee mopoistansa vakiotehoiltansa suurempia, jotta ne kulkisivat tuon 60-80km/h, jottei niitä tarvitsisi virittää? Koska maissa on olemassa nopeusrajoitukset. Koska valmistajat varmasti tietävät, mikä ero on mopolla ja moottoripyörällä. Koska valmistajat tietävät, mitä heidän suunnittelemansa ja valmistamansa kulkuvälineet kestävät. Sama pöhkö toimenpide kuin autojenkin "tuningissa": Kun ei ole ikää/varaa hankkia vakiotehoiltansa laadukasta kulkuvälinettä, ostetaan halvemmalla turboja/putkistoja/suodattimia/ahdistimia/jne., jotta väline sitten kulkisi lujempaa (tosin näyttäisi yhä edelleen ruostekasalta, jonka varustetaso on yhä edelleen surkea) samalla, kun kone ja kokonaisuus kuluu ja kärsii nopeampaa jälleenmyyntiarvon laskiessa potentiaalisesti moninkertaisesti jokaisella kaasunkääntämisellä/-polkaisulla.

Myös ihmettelen sitä, jotta mihin mopolla (joka on tarkoitettu pääosin pienten siirtymien suorittamiseen eikä niinkään Lapin reissua tmv. varten) tarvitsee niin isoja teitä ajaa, joilla nuo 80-100km/h rajoitukset vallitsevat? Moottoritiet ja moottoriliikennetiet kun ovat laittomia näille kulkuneuvoille ja Suomen peräkylien tienoilla kulkevat "kinttupolut" 80-60km tuntinopeuksineen ovat niinkin vähäliikenteisiä, ettei autolle tule minkäänlaista haittaa ohittaa puolet hitaampaa kulkevaa mopoa - saati sitten miltei samaa vauhtia kulkevaa pyörää. Tulisiko pyörillekin sallia 80km/h rajoitus ja ajovapaus keskellä tietä - miksei jopa tungettaisi pyöräilijöitä suoraan moottoriteille?

Taajamissa tuskin ketään haittaa yksi kaksi mopoa, 5km/h ero autoilijoihin ei ole edes silminnähtävä jo mittariston heittojen takia. Kaupunkialueiden 40-30km/h aluerajoituksilla tätä ongelmaa ei edes tule.

Ainoan tukkeen tieliikenteeseen aiheuttavat mopoilijaporukat, jotka ajavat vierekkäin keskellä kaistaa, joka tietenkin on laitonta.

Ihminen ei kehity niin nopeasti, että nykynuoren aivotoiminta kykenisi käsittelemään ihmisen luontaisille kyvyille yli kymmenkertaista nopeutta. 45km/h on aivan hyvä eikä näinollen virittäminen ole tarpeellista.

Vastaukset

Killuminati

#69 Re: 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta

2010-06-27 03:47:55

#9: Johann Wolfgang Von Goethe - 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta

oot oikeesti niin kapea näköinen ihminen. Veikkaan että oot opiskellu paljon pienenä ja senjälkeen menny suoraan menestyvään ammattiin ja eläny elämän "hyvin" ja nyt luulet tietäväs jotain tai paljonkin? Ei voin sanoo et oon 19 ja tiiän jo nyt et oon ihan väärässä. Ensinnäkin nykyajan nuori ajaa PaljoN varovaisemmin kuin ennen syitä on monia ja en jaksa edes väitellä/ keskustella siitä.Näin väliin auton tarkoittamasi "tuning" tehdään sentakia että tehdas valmisteiset autot ovat aina paskoja/ tehottomampia kuin viritetyt AinA (siihenkin on ahneet ihmiset syynä mutta etvarmaan pyty sitä ymmärtämään/käsittämään elettyäsi laatikon sisällä koko elmäsi), joten jos et tosiaan halua pulittaa 1000 000 Bugati veyronista niin "tuninki" on ihan suositeltava asia ja mm. turbo kohtuullisin määrin ei tee moottorille mitään haittaa se puhaltaa sinne vain ilmaa. Taajamaassa haittaa sitten se että mopo kun on aina 50cc ja kun 50 cc ei ole tarkoitettu kulkemaan noin hitaasti se siis on kuristettu / rajoitettu(, joka muuten kuluttaa ylimääräistä bensaa.) Mopo ei kiihdy riittävästi ja kerää taakseen autoja ja myös se että vaikka säännöt sanovat saa mennä 50 km/h niin kaikki autoiliat eivät myöskään osaa totella lakia ja siihen päälle heitä häiritsee se 5km/h:n alinopeus joten tarpeeksi tulistuneet kuskit ovat valmiita ohittamaan keltasellaviivalla 30-20 metriä ennen liikenteenjakajaa kunhan vaan pääsee hitaan mopon ohi ja mulle on käyny noin siis. Tavallisesti 50cc kulkee sen 65-85 normaalina (tehdasvalmisteisena, mutta kuristamattomana.)ja huomaa myös että suomi on yksi niistä harvoista maista jossa EI saa tehdä mopoille mitään joten siksi ne kuristetaan AinA tänne tuotaessa. mutta ostappa sama mopo jostain muusta maasta kuristamattomana niin huomaat että toimii ja kulkee paremmin.

 

 

JUST THINK OUTSIDE OF THE BOX.

Vieras

#78 Re: 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta

2010-07-19 21:30:45

#9: Johann Wolfgang Von Goethe - 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta

 ei millään pahalla mutta kun tehtaan päästä tullee mopo sen menee sen 60-80km/h ja kun ne tuodaan suomeen ne kuristetaan ynm. Kyllä mopojen nopeuksista jaksetaan marista että menee liian kovaa mitäs jos vaikka autojen nopeudet laskettaisiin kaikki 45km/h millainen soppa siitä tulisi! on todella mukava ajaa kun autot viihätää ohi ja pelottaa koska joku tulee niskaan

Vieras

#82 Re: 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta

2010-07-22 18:37:15

Keijo Koo

#198 Re: 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta

2012-11-17 18:28:20

#9: Johann Wolfgang Von Goethe - 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta

60-luvulla mopokouluista ei oltu kuultukkaan. Nykyajan nuoret ajavat paljon paremmin kuin 60-luvulla juuri mopokoulujen ansiosta. Kuolleisuutta ei olla saatu alas huippunopeuden rajoittamisella vaan mopokortilla ja kypärillä. Lisäksi nämä rajoittimet joita näihin nykyajan mopoihin asennetaan vaurioittavat mopon mottoria.

mopovesku

#211 Re: 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta

2014-05-11 19:45:52

#9: Johann Wolfgang Von Goethe - 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta

Etkö aatellu sitä et jos asuu tiellä kossa on 100km/h rajoitukset!!   Muutenki toi su romaanis ei oo mikää pätevä ei älä tänne päteee.

minä

#214 Re: 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta

2014-07-22 10:34:36

#9: Johann Wolfgang Von Goethe - 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta

Mopot kulkevat tehtaalta tullessaan tuon 60-80km/h, mutta niihin asennetaan maahantuojalla kuristukset jolloin ne kulkevat rajoitusten mukaan