Adressi Vantaan erityisluokkakeskittymien purkamista vastaan

Kommentoitu viesti


Vieras

#115 Re:

04.12.2011 09:30

#34: -

Tässä linkissä perustelut miksi erityiluokat pitää lopettaa.http://areena.yle.fi/video/1322200977745

Vastaukset


Vieras

#116 Tiedote oikaisuvaatimuksesta

2011-12-09 14:32:48

#115: - Re:  

 VANTAA VAIKEUTTAA ERITYISOPPILAIDEN KOULUPOLKUA

Vantaa aloittaa 2012 erityisopetuksen keskittymien alasajon. Suomenkieliset erityisoppilaat siirretään lähikouluihin, joissa he saavat tukea sen verran kuin koulut pystyvät antamaan. Tukea ei järjestetä tarpeista vaan resursseista käsin. Ruotsinkielisille oppilaille tosin taataan erityiskeskittymäpalvelut. Hanke on yhtä mieletön kuin jos purettaisiin kansainväliset luokat ja harrastepainotteiset luokat ja luotaisiin niistä yhdistelmäluokkia lähikouluihin (esim. luokat 3−6) tai integroitaisiin niiden oppilaat yleisluokkiin. Nyt tietenkin vain heikoimmat pakotetaan muutokseen.

Diskriminointi tapahtuu lähivuosina sadoille lapsille. Hankkeen valmistelijat vakuuttivat poliitikoille ja asiasta päättäneelle opetuslautakunnalle, että toimenpide parantaa kouluelämää ja tasa-arvoa. Vakuudeksi todisteltiin, että valtaosa kouluista on uudistuksen takana.

 Paneuduimme koulujen lausuntoihin Perusopetuksen toimenpideohjelman luonnoksesta. Kun lausunnot jaetaan 56 koulu- ja asiantuntijakohtaiseksi kokonaisuudeksi, löytyy myönteisiä lausuntoja noin 8, pääosin kielteisiä lausuntoja 31 ja neutraaleja mutta runsaan kriittisiä lausuntoja 17. Toimenpideohjelman perustelussa lausuntojen sanotaan tukevan päätöstä. Tämä ei ole totta. Lisäksi myönteisiä lausuntoja on kalasteltu kysymällä: ”Mitä hyvää luonnoksen toimenpide-ehdotuksissa on?” Perustelut löytyvätkin tällä kysymyksellä saaduista vastauksista.

 Lausujat suhtautuivat kriittisesti ohjelman toteuttamisedellytyksiin. Lähikouluperiaatetta pidettiin tavoitteiltaan hyvänä, mutta vaadittaviin opetus- ja tilajärjestelyihin ei nähty olevan realistisia resursseja. Kipeimmin toimenpideohjelma osuu erityisoppilaisiin, joiden turvaamiseksi se muka on laadittu. Koulupolun vaikeutuessa erityistä ja jatkuvaa tukea tarvitsevat lapset voivat vain sopeutua. Kaupungilla ei ole varasuunnitelmaa.

 Miksi Vantaa leikkii erityisoppilaiden tulevaisuudella ja kiusaa äärirajoilla eläviä perheitä? Miksi kaupunki tekee päätöksiä, joita Perusopetuslaki ei edellytä? Laadimme päätöksestä  (10 sivuisen) oikaisuvaatimuksen. Tarvitsemme perusteluja, emme puolitotuuksia tai hallinnollista väistelyä.


Vieras

#117 Re: Re:

2011-12-15 14:36:44

#115: - Re:

Kyllähän näitä ideatason ajatuksia löytyy; kunhan löytyisi resursseja lasten auttamiseen niin, ettei tilanne ole lopussa se että erityislasta ja vanhempia syytetään kyvyttömyydestä sopeutua: puhtaimmillaan Saloviidan ajatukset tarkoittavat ilman kunnollista resurssointia laillista heitteillejättöä.

Enkä oikein usko Saloviidan ajatuksiin kaikissa tapauksissa. Ihmisissä on eroja. Pahimmillaan inkluusiohourailu johtaa siihen, että kielletään diagnoosien arvo, järjen käyttö ja se, että kaikkiin ei voida soveltaa ongelmitta samoja metodeja.

Nythän Vantaalla on lisäksi se tilanne, että erityislapsia aletaan diskriminoida: heiltä viedään vastaavat oikeudet ja liikkumavapaus kuin muilta: heille muka tarjotaan vapautena yhtä ainoaa mahdollisuutta eli lähikoulua.

Sinä joka tänne linkkailet, voit ottaa aivot käteen ja miettiä itse ilman höpöproffa Saloviidan ideologiaa asioita ihan käytännön ja ihmisarvoisen kohtelun kannalta. Ei kannata uskoa kaikkea mikä teoriassa kuulostaa hienolta.

Vesa Haapala