Nopon koulun säilymisen puolesta

Kommentoitu viesti

Miia Örri

#8 TUTKIMUS KYLÄKOULUSTA

24.11.2013 12:08


Tutkimukseni tulokset osoittavat, että suurin osa kyläkoulujen oppilaista suhtautui kouluihinsa
myönteisesti. Kyläkoulujen suurena vahvuutena painottui koulua ympäröivä lähiluonto, jota hyödynnettiin
runsaasti opetuksessa. Kyläkoulut koettiin turvallisiksi ja viihtyisiksi oppimisympäristöiksi.
Oppilaiden mukaan kyläkouluissa vallitsi vahva ”meidän koulu” – henki. Yhdysluokan tärkeimpänä
vahvuutena pidettiin vuorovaikutusta erilaisten ja eri-ikäisten oppilaiden kanssa. Tutkimukseni
mukaan oppilaat oppivat paremmin yhdysluokassa kuin erillisluokassa.
Oppilaat kuvasivat kyläkoulut kodinomaisiksi ja leppoisiksi, joissa elettiin omaa elämää. Tutkimustuloksetosoittavat, että kyläkouluissa esiintyy vähemmän käyttäytymisongelmia ja kiusaamista kuin isossa koulussa. Siirtyminen kyläkoulusta isoon kouluun ei ole helppoa. Suurin osaoppilaista kuvasi muutosta oudoksi ja pelottavaksi.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että kyläkouluja voidaan pitää laadukkaina oppimis- ja kasvuympäristöinä.
Entiset kyläkoulujen oppilaat arvostavat kyläkouluvuosiaan ja moni pitää kyläkoulua
parempana kouluna kuin isoa koulua. Oppilaat kokivat saaneensa kyläkoulusta merkittäviä
muistoja, jotka kantavat läpi elämän. Kyläkoulut koettiin tarpeellisina ja arvokkaina yksikköinä.

Lähde:
Anne Karvonen
ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO
Filosofinen tiedekunta
Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma
Huhtikuu 2013

Vastaukset


Vieras

#9 Re: TUTKIMUS KYLÄKOULUSTA

2013-11-24 15:33:32