Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Vieras

#19035 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

15.08.2013 17:39

#19029: Kudonnan malli - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Miks

Katsos. Sinä kaipaisit todisteita. Tässä aivan ystävyydellä vain kysyn sitä, että miksi kaipaat todisteita. Ottaisin pienen esimerkin. Jos olisit vaikkapa ikkunattomassa eristyssellissä vankilassa. Ystävällinen vanginvartija toisi sinulle sapuskaa ja samalla haluaisi piristää sinun päivääsi sanomalla: Ulkona satoi sen ja sen kokoisia rakeita. Täytyisikö sinulle epäilijälle vanginvartijan tuoda rakeet näytille uskoaksesi asian. Epäiletkö siis varmuuden vuoksi kaikkia asioita, joita ei ole kohdallesi sattunut. Siis, meneekö näin, että jos et ole jotain itse kokenut, ei sitä ole voinut kukaan muukaan kokea. Sanoisin, että hiukan omituista.

Uskovana ajattelen siten, että eipä tietenkään voi todistella eikä myös vaatiakaan ketään antamaan todistetta, koska asian luonteen vuoksi se on tietysti mahdotonta.

Jos väittäisit enkelin tuoneen kultalevyt viime yönä; tiedäthän, sitä sanotaan valehtelemiseksi. Onko elämässäsi tapahtunut jotain kamalaa. Tuntuu siltä, että et pysty luottamaan toisiin. Niin, kaikkiin ei tietysti voikaan luottaa. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kehenkään ei voi luottaa.

En täysin ymmärrä tuota periaatetta, että kaikki asiat pitäisi todistaa oikeiksi. En todellakaan ymmärrä. Emmehän tietääkseni ole oikeussalissa tai lakituvassa. Itse ajattelen, että elämä menee kovin hankalaksi noilla ainaisilla todistamisvaatimuksilla. Ehkä koet asiat jotenkin toisin. Rakentavin terveisin minä.

Vastaukset

Ulkopuolelta

#19036 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-08-15 18:10:23

#19035: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

Kun lukee omaa todistustasi herää kysymys kuinka voit väittää että jonkun enkelikultalaatta olisi valehtelemista? Eikä se ole melko absurdia, sinä olet oikeassa mutta toinen valehtelee. Jos näin täytyy esiintyä uskovaisen, ei sillä ole tekemistä mitenkään oikean uskon kanssa.

Vieras

#19038 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-08-15 18:16:39

#19035: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Rakeet eivät ole yliluonnollisia. Sinun yliluonnollisiksi väittämäsi äänet olisivat. Tosin ne eivät ole todellisia, vaan omia kuvitelmiasi.

Vieras

#19039 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-08-15 18:26:44

Jos joku uskoo johonkin, mikä minä olen sitä kiistämään, oli minun mielipiteeni siitä uskomuksesta sitten mikä tahansa.

Jos hän kuitenkin ryhtyy tuon uskon perusteella puuttumaan toisten ihmisten asioihin, hänelle tulee todistamisen taakka siitä, että maailmaa pitäisi muuttaa hänen korviensa välisen uskomuksen mukaiseksi. Jos sitä ei voi tehdä, on parempi pysytellä omassa uskovien joukossaan eikä kiusata muita. Ja todistamiseen ei todellakaan riitä se väite, että minä olen oikeassa ja nuo muut väärässä tai että minulle Jumala puhui ja tuolle toiselle on puhunut joku sielunvihollinen!