Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Vähän laajemmin (vilpittömästi kaipaa)

#16185 Anteeksi, lähde jäi mainitsematta #16167 -siteerauksesta

24.06.2013 08:27

#16167: - Re: Re: Re: Re:

Lähde: Uimonen Jorma (Amigo), Elämä on nyt! Päivä Osakeyhtiö, Jyväskylä 2007 sivu 21-23: emme ole eksyneinäkään toivottomassa asemassa. Jumalan etsintäpartiot ovat liikkeellä. Maailman suurinta pelastusoperaatiota johtaa itse Jeesus Kristus, Jumalan Poika.  Kuule, mitä Hän sanoo: "Juuri sitä, mikä on kadonnut, Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan" (Luuk. 19:10). Tämä onkin välttämätöntä, sillä omin voimin ei kukaan löydä tietä Jumalan luokse. Muista tämä.  Toisaalta Jumala auttaa yhteyteensä vain sellaisen ihmisen, joka Hänen luokseen vilpittömästi kaipaa. Kukaan ei ajelehdi taivaaseen vahingossa tai vasten tahtoaan. "Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne. Ja niin minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra" (Jer. 29:13-14, vuoden 1933 suomennos).  Monissa muissakin kohdissa Raamattu rohkaisee meitä etsimään Jumalaa. "Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä" (Jaak. 4:8). Kaikille eksyneille Jeesus antaa vuorisaarnassaan ihanan lupauksen: "Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen pyytävä saa ja jokainen etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan" (Matt. 7:7-8). Taivas ei ole kuuro kenenkään avunpyynnöille.  Ylpeys on siis yleensä suurin syy siihen, ettei eksyksissä oleva ihminen antaudu Jumalan löydettäväksi. Haluaisimme kohdata Hänet omalla tavallamme. Sitkeänä kuin rutto elää lause: "Jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi." Jotkut jopa väittävät tällaisen lauseen löytyvän Raamatusta. Karu totuus kuitenkin on, että juuri oma uskomme on johdattanut useimmat meistä eksyksiin. Silti olemme vastahakoisia luopumaan "omasta uskostamme". Siitä huolimatta, ettei siitä olisi ollutkaan meille mitään apua. "Moni luulee omaa tietään oikeaksi, vaikka se on kuoleman tie" (Sananl. 14:12).  Rehellinen ihminen myöntää eksymisensä. Silloin nöyrä avun pyytäminen ei ole arkuutta vaan viisautta. Samoin kysymyksien esittäminen. Raamattu varoittaakin meitä luottamasta liikaa omaan ymmärrykseemme. "Voi niitä, jotka ovat viisaita omissa silmissään ja ymmärtäväisiä omasta mielestänsä!" (Jes. 5:21, vuoden 1933 suomennos).

Vastaukset

(vilpittömästi kaipaa)

#16257 YSTÄVÄLLINEN VAROITUS

2013-06-26 04:23:16

#16185: Vähän laajemmin (vilpittömästi kaipaa) - Anteeksi, lähde jäi mainitsematta #16167 -siteerauksesta

Lähde: Uimonen Jorma (Amigo), Elämä on nyt! Päivä Osakeyhtiö, Jyväskylä 2007 sivu 23: Raamattu varoittaakin meitä luottamasta liikaa omaan ymmärrykseemme. "Voi niitä, jotka ovat viisaita omissa silmissään ja ymmärtäväisiä omasta mielestänsä!" (Jes. 5:21, vuoden 1933 suomennos).  sivu 22: "Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä" (Jaak. 4:8). Lainaus päättyy. Oma kommenttini: Raamattu on todella ihmeellinen kirja. Itse olen yli viisikymppinen ihminen. Usko on tullut minuun 1960-luvun nuorisoherätyksen aikana. Tutustuessani Raamattuun vähitellen vuosikymmenien aikana sen luotettavuus totuuden lähteenä on vain varmistunut entisestään. Suurin ongelma on meidän ihmisten kuvitellessa, että emme tarvitse Raamattua mihinkään. Se on samalla pahin erehdyksemme. Tiede ei kykene löytämään ollenkaan totuutta, koska se alunperin jo sulkee Jumalan mahdollisuuden pois. Se on todella surkuteltavaa. Tuo Raamatun sana: "Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä" on siinä mielessä tosi ja ihmeellinen juttu, että uskis-aikaa aikaisemmin Jumalan vastustaja sai uskon asiat tuntumaan jotenkin hävettäviltä ja vastenmielisiltä. Silloin oli kaikenlaista sokeutta ja vain omaan järkeen ja ymmärrykseen luottamista. Tänä päivänä en yhtään ihmettele Raamatun varoitusta: "Voi niitä, jotka..." Siteeraukset laajemmassa muodossa edellisessä #16185. Muuta en tähän loppuun pysty kykenemään:  h e r ä t k ä ä ! Uskiksetkin kun olemme aikaisemmin olleet ihan samoilla joron jäljillä... Siis, kokemusta on ja siksi mielipiteeni on tämä.