Yksityisautoilun verotusta kevennettävä huomattavasti

Vaadimme seuraavaa:

1) Yksityisautoilun, sekä auton hankinnan että sen käytön, tulee muuttua huomattavasti edullisemmaksi. Auton hankinnan yhteydessä perittävä suorastaan törkeä vero tulee poistaa ensi tilassa.

2) Henkilöauton verotuksen tulee perustua ainoastaan EU-normien mukaisiin päästömittauksiin eikä auton paino, moottorin iskutilavuus, käyttövoima tai teho saa vaikuttaa veron suuruuteen.

3) Verouudistuksen tulee kannustaa ennen kaikkea entistä turvallisempien autojen hankintaan.

4) Autoilusta perittävät verot on suunnattava suoraan tieverkon kuunnossa pitoon ja laajentamiseen.

Perustelut:

Suomen valtio on riistänyt autoilevia kansalaisiaan nyt jo liian kauan. Suomessa etäisyydet ovat pitkiä ja sääolot hyvin monimuotoiset. Auto on välttämätön jokapäiväinen työkalu lähes kaikille. Tästä huolimatta Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia ja autojen lukumäärään nähden päästöt ovat suuret.

Kuten jo edellä mainittiin, Suomessa sääolot vaihtelevat hyvin paljon. Tämän vuoksi käytettävän auton tulee olla ennen kaikkea turvallinen. Huonosti hoidetuilla teillä lumipyryssä ajettaessa saippuarasian kokoinen auto on suorastaan vaarallinen. Sen sijaan riittävä massa, neliveto ja vääntävä moottori tarjoavat vakautta ja luotettavuutta. Suomessa kuolee liikenteessä vuosittain kymmeniä ihmisiä. Kuinka moni näistäkin uhreista olisi säästynyt jos alla olisi ollut uusi, turvallinen ja auton kokoinen auto?

Maamme etäisyydet ovat suuret. Tämän vuoksi ihmiset ja työpaikat pakkautuvat etelän kasvukeskuksiin ja maaseutu autioituu. Liikenneruuhkat kaupungeissa ja kehäteillä lisääntyvät ja paikallinen ilmanlaatu huononee. Edullisempi liikkuminen edesauttaa väestön tasaisempaa jakautumista ja elämänlaatu paranee.

Yhteiskuntamme rajat määrää nykyisin EU. Olemme jo tovin olleet ns. euroopan kansalaisia. Tämän vuoksi meidän tulisi tukea eurooppalaista autoteollisuutta sekä erinomaista insinöörityötä!

Näin eduskuntavaalien alla päästöt ja ilmastonmuutos ovat kovasti tapetilla. EU-herrojen suuntaan kumarrellaan, mutta samalla se vähemmän kaunis puoli kääntyy kohti Suomen kansaa. Puhuttaessa liikenteen päästöistä Suomessa unohdetaan liian usein se, että vaikka jokainen meistä, vauvasta vaariin, ajelisi työ- ja kauppareissut vaikkapa Pasilla, Tekalla tai muulla PV:n "vähemmän taloudellisella" menopelillä, ei päästöjen lisäys näkyisi edes Euroopan mittakaavassa. Maailmasta nyt puhumattakaan. Lisäksi unohdetaan myös se, että USA:n käydessä laitonta sotaa kymmenien tuhanisen kilometrien päässä valtionsa rajojen ulkopuolella, heidän armeijansa kuluttaa varmaankin alle viikossa sen verran polttoainetta kuin suomalaiset autoilijat vuodessa. Kysynkin nyt teiltä: Miksi meidän pitää kärsiä?

On totta, että tämän mallin mukainen verotus pienentää verotuloja. Autoveron lisäksi autosta maksetaan myös 22% ALV. Koska autojen huomattava hinnanalennus kannustaa ihmisiä ostamaan uuden autonm huomattavan suuri osa "menetetyistä" tuloista korvautuu arvonlisäverosta saatavilla tuloilla. Lisäksi voidaan kysyä, että olisiko jäljelle jäävä erotus jo kerrankin aika ottaa muualta kuin laadukasta liikkumista arvostavilta kansalaisilta.