Vetoomus Nälkälinnan puiston ja kirjastorakennuksen puolesta

Nälkälinnanmäki sijaitsee keskeisellä paikalla Savonlinnan vanhan kaupungin sydämessä.  Vuosisatojen kuluessa mäestä toimintoineen on tullut elimellinen osa savonlinnalaista kulttuurihistoriaa ja kulttuuri-identiteettiä.  Mäki on aina ollut kaupunkilaisten vapaassa käytössä.

1800-luvun lopussa mäen korkeimmalle kohdalle kohosi ravintolarakennus koristeellisine näkötorneineen. Samoihin aikoihin Nälkälinnanmäkeä ruvettiin kaunistamaan puistoksi anniskeluyhtiön varoilla. Saatiin kaupungin ensimmäinen julkinen puisto. 1960-luvun alussa näkötorni-ravintolan paikalle rakennettiin kaupungin uusi kirjasto.

Arkkitehdit Kaisa Harjanne ja Maija Suurla suunnittelivat kirjastorakennuksen suhteessa kulttuurihistorialliseen puistoon ja sieltä avautuviin näkymiin. Vuonna 1964 valmistunut kirjastorakennus tarjosi monelle savonlinnalaiselle ensi kosketuksen moderniin arkkitehtuuriin.  1960- ja 1970-luvuilla rakennus ympäristöineen oli kansainväistä mainetta saanut tutustumiskohde.

Huhtikuussa 2017 lainvoiman saanut matkailukaava mahdollistaa vanhan kirjastorakennuksen purkamisen tai säilyttämisen.

Me adressin allekirjoittaneet vetoamme päättäjiin, että kirjastorakennukselle kehitetään uusiokäyttöä, niin että Nälkälinnanmäen arvokas miljöö puistoineen ja kirjastorakennuksineen voidaan säilyttää kaupungin omistuksessa kaupunkilaisia ja matkailijoitakin varten nyt ja tulevaisuudessa.

Savonlinnassa 4. toukokuuta 2017

Nälkälinnanmäki-Seura ry

Allekirjoita Sinäkin vetoomus tällä sivustolla!