Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#35346 Re: Re:

24.05.2014 11:05

#35345: - Re:

Taas on tullut luulojen kirjaa lueskeltua....

 

Jeesus ei puhunut homouden tuomitsemisesta, Paavalille se kuitenkin pälähti ainakin jossain merkityksessä mieleen. Ei ole ainoa asia, jossa herrojen ajatukset eroavat toisistaan. Jeesus oli näissä syntiasioissa paljon radikaalimpi. Toisaalta Jeesus (...tai siis Jeesuksen oppien sepittelijä) halusi rajata pelastussanomansa vain juutalaisille (esim. Kaananin nainen-episodi) ja Paavali oli julistuksessaan kosmopoliitti.

Vastaukset


Vieras

#35347 Re: Re: Re:

2014-05-24 15:13:23

#35346: - Re: Re:  

"Jeesus ei puhunut homouden tuomitsemisesta, Paavalille se kuitenkin pälähti ainakin jossain merkityksessä mieleen"

Kaiken mitä apostoli Paavali Raamatussa puhuu ja opettaa, sen hän tekee tällä/tässä auktoriteeti(lla/ssa): 

”Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli” (Ef. 1:1) ”Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,” (Gal. 1:1)

Armo on globaalia

#35348 Re: Re: Re:

2014-05-24 16:01:02

#35346: - Re: Re:

Pelastussanoma on kaikille kansoille tarkoitettu, Jesajan kirjassa on asia mainittu useita kertoja. Esim. Jesaja 2.luku : " Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisinä vuorista,kukkuloista korkeimpana, ja kaikki pakanakansat virtaavat sinne.Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen :"Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle..."  .  Tottakai Jeesus tunsi Vanhan Testamentin kirjoitukset, koska Jeesus on Jumalan Sana. Näin ollen pelastus on globaali.

 

 

 

 

 


Vieras

#35374 Re: Re: Re:

2014-05-25 07:09:54

#35346: - Re: Re:

 

 




"Toisaalta Jeesus (...tai siis Jeesuksen oppien sepittelijä) halusi rajata pelastussanomansa vain juutalaisille (esim. Kaananin nainen-episodi)...."

 

Olet ottanut aika monta   asiaa tähän kirjoitelmaasi.

Kanaanilaisen naisen kohdalla lienee enemmänkin kyse  elämää suuremmasta koetuksesta,
joka hänen eteensä vielä asetettiin,  ja  josta hän menee suuren hätänsä  ja sen tuoman
nöyryyden tähden yli suorin vartaloin,  ja saa avun.

3. Kansat vaeltavat sinun valkeuttasi kohti,
kuninkaat sinun koitteesi kirkkautta kohti.

Jeesus kyllä pysyi tiukasti tässä kuviossaaan,  Daavidin Poikana,  
"joka sovittaa kansansa rikkomukset,  ja on tullut Daavidin huoneen
kadonneiden lampaiden takia,"      Mutta Jumalan suunnitelma oli suurempi:

Jes. 49:6 hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.


"Paavali oli julistuksessaan kosmopoliitti."


Jeesuksella  oli perustuksen lasku koko ajan kesken,   ristilläkin se oli yhä kesken,  kunnes kaikki vanhurskaus oli täytetty ja synnin kantaja perinpohjaisesti tuomittu. Jeesus oli kaikkein syntisin ihminen,  hänellä oli koko maailman synti  harteillaan ja samalla kaikkein puhtain,  pyhin.

Paavali saattoi  tehdyn työn jälkeen ottaa tämän kosmopolitiikon aseman itselleen.
Sillä perustus oli  NYT pelastushistorian käännekohdassa l a s k e t t u   koko maailmaa koskevana sovitustyönä,   niinkuin laulussa sanotaan "kerran Golgatalla." 

Ja että ymmärtäisimme tämän tapahtuneen historiassa,  tarvitsisimme kuulla esim,  Seinäjoella,  Vantaalla tms.  konkreettisessa paikassa ja ajassa.