Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#28678 Re: Re: Uskon juoksu Hepr 12-13

19.02.2014 14:45

#28662: - Re: Uskon juoksu Hepr 12-13


Ei saa jättää kilpailua kesken Hepr 12:12-17

Kristillinen kilpajuoksu ei ole siinä mielessä verrattavissa tavallisiin juoksukilpailuihin, että siinä nimenomaan tulee auttaa lähimmäistä ja tehdä kaikkensa, että hänkin pääsisi maaliin asti. Kilparata, "polku" tulee tehdä suoraksi, ettei ontuva poikkeaisi. Näin kirkkoisät ovat selittäneet jakeen 13. Niitä, joiden on vaikeata kulkea, luottaa uskossa Jeesukseen, tulee kaikin tavoin auttaa, rohkaista ja helpottaa kulkemaan eteenpäin. Katkera mieli on pahimpia juoksun estäjiä. Sille ei saa antaa valtaa kasvaa ja mustata koko elämää.

Juoksun keskeyttämisestä Eesau on varoittavana esimerkkinä. Hän myi esikois- ja perintöoikeutensa yhdestä ateriasta, valiten näin synnin lyhytaikaisen nautinnon (11:25). Ja vaikka hän sitten katui ja halusi saada takaisin hänelle perintönä kuuluvan siunauksen, ei löytänyt tilaa peruutukselle (oikeastaan: ei löytänyt tilaisuutta parannukseen). Parannus ei riipu vain ihmisestä. Oikein lestadiolaiset puhuvat parannuksen armosta. Ellei Jumala suo tilaisuutta parannukseen, ihminen on synteihinsä sidottu.

http://sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Hepr/12-13EL.htm



Vastaukset


Vieras

#28703 Re: Re: Re: Uskon juoksu Hepr 12-13

2014-02-19 17:33:12

#28678: - Re: Re: Uskon juoksu Hepr 12-13


Uuden liiton suurenmoisuus Hepr 12:18-29

Tässä jaksossa kirjoittaja vertaa Siinailla solmittua vanhaa liittoa uuteen liittoon. Siinain vuorella Jumalan antaessa lakinsa kansalle, Herran kirkkaus täytti vuoren niin, että kansa ja Mooses pelästyivät ja vapisivat Jumalan edessä. He olivat kohdanneet Jumalan majesteetin murskaavassa voimassaan ja suuruudessaan. Siinä ihminen tuntee pienuutensa ja mitättömyytensä. Jumalan laki on valtavuudessaan ja ehdottomuudessaan pelottava.

Uudessa liitossa olemme vastaavasti käyneet Siionin, Jerusalemin vuorilinnoituksen luokse, jota Daavidin valloituksen jälkeen kutsuttiin Daavidin kaupungiksi; Salomin aikana se oli temppelialue, Jumalan pyhä vuori. Hepr:n kirjoittajalla Siion kuvaa elävän Jumalan kaupunkia, taivaallista Jerusalemia. Todellisesti se on vain taivaassa, mutta tavallaan se ulottuu tänne maan päällekin, koska täältä sinne käydään.

Uudessa liitossa taivas on tullut näin kuin maan päälle. Jeesus tuli sieltä viedäkseen meidät sinne. Hän on itse avannut tien perille asti. Hän on itse se tie. Jo perille päässeet ovat ikäänkuin samanaikaisesti seuraamassa meidän vaellustamme sinne (12:1, vrt. ehtoollispöydän puoliympyrä; siinä on riemuitsevan ja taistelevan srk:n yhteys). Tähän uuden liiton todellisuuteen kuuluvat kymmenien tuhansien enkelien juhlajoukko, taivaassa kirjoitettujen esikoisten seurakunta (= jo perille päässeet), kaikkien yläpuolella oleva Jumala, joka on tuomari ja välimiehemme Jeesus, jonka veri todistaa meidän pääsystämme sinne.

Vielä kerran kirjoittaja varoittaa epäuskosta. Mooses ilmoitti kansalle Jumalan tahdon maan päällä. Se, joka ei ollut sille kuuliainen, ei voinut päästä pakoon Jumalan tuomiota. Vielä paljon kauheampaa on, jos epäuskossa torjumme luotamme Jeesuksen, joka on tullut taivaasta ilmoittamaan Jumalan hyvän tahdon meitä kohtaan. Ilmoittaessaan lakinsa kansalleen ja astuessaan Siinain vuorelle Jumala vapisutti koko vuorta kovasti (2Moos 19:18). Vastaavasti Jumala vielä kerran liikuttaa maan ja taivaankin (vrt. Haggai 2:6-7). 2 Piet 3:10-13 ja Ilm 20:11, 21:1 kertovat meille kuinka kerran Jumala hävittää tämän maailmankaikkeuden ja luo tilalle uuden taivaan ja uuden maan. Silloin uuden liiton suurenmoisuus on lopullisesti saavutettu, ja me saamme valtakunnan, joka pysyy iankaikkisesti. Olkaamme sitä odottaessamme Jumalalle kiitolliset ja palvelkaamme Häntä ilolla, pyhällä arkuudella ja pelolla.

http://sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Hepr/12-13EL.htm