Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#27243 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

19.01.2014 16:01

#27240: - Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

Seliseli.... Esimerkkisi eivät millään tavoin osoita, etteivätkö Israelilaiset olisi ottaneet orjaksi ihmisiä vastoin heidän omaa tahtoaan, ainakin muista heimoista. On toinen asia, että osa heistä saattoi todella myydä itsensä orjaksi taloudellisien ongelmiensa takia. Selittelysi ei myöskään mitenkään osoita, että Raamatussa olisi missään vaiheessa kielletty orjien pitoa instituutiona. Ja toki antiikin aikana oli yleisesti ajatuksia siitä,että orjien hyvinvoinnista oli huolehdittava, olivathan he silloin työkykyisempiäkin. Juutalaisten ajattelu ei tässä suhteessa poikennut muista ympäröivistä kulttuureista.

"Hengeltään evankeliumista on mahdoton löytää mitään,  mikä puolustaisi orjuutta."

Ei sieltä myöskään orjuutta kieltävää materiaalia löydy. Sen sijaan suhtautuminen orjuuteen vaihtelee Paavalin melko libreaalista myöhempien kirjoitusten kohdalla. Uuden testamentin arkielämän ohjeissa, ns. huoneentauluissa, orjien yhteiskunnallinen asema isäntiinsä nähden korostuu ja Kristuksessa vallitseva tasa-arvo jää taka-alalle.

http://www.helsinki.fi/teol/pro/ihminen/orjuus/orjuus-10.html

Selittelysi ja venkoilusi on taas yksi esimerkki siitä, kuinka ihmiset, jotka väittävät lukevansa Raamattua suoraan sellaisenaan Pyhän hengen ilmoituksena, tosiasiassa tekevät mielettömiä ajattelun akrobaattitemppuja ja syrjään katsomisia, jotta oma jo valmiiksi oleva asenne saisi tukea äärettömän sekavasta ja ristiriitaisesta tekstistä.

Vastaukset


Vieras

#27244 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

2014-01-19 16:37:58

#27243: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

Tuon myönnän,  että ulkopuolisilla oli vaikeampi asema,  toisaalta Raamattu voimakkkaasti muistuttaa muukalaisen  huomioonottamisesta:  "Olittehan itsekkin orjina Egyptissä,  ja " Muistattehan itsekkin muukalaisen mielenlaadun!"




" Monet kristityt samoin kuin juutalaisetkin omistivat itse orjia: käytäntö jatkui vielä keisari Konstantinuksen aikana (306-337 jKr.), "

Miten kristillisyys  on tässä määritelty tai ajateltu,  vaikuttaa asiaan varmasti palon.  Mitä Tervahauta tarkoittaa kristityllä tarkkaanottaen?
Onko hän syystä tai toisesta kristilliseen seurakuntaan kuulunut jäsen,  vai niinkutsuttu "uudestisyntynyt ihminen",  joka jatkuvasti peilaa mielensä sisältöä ja asenteita Kristuksen sanan läpivalaisussa,   ja oppii sen perustavanlaatuisen lähimmäisenrakkauden ensisijaisuuden (jota olet itse usein korostanut tärkeimpänä asiana)    ja lähimmäisen kunnioittamisen Jumalan täydellisen rakkauden ja armon kohteena.

Antiikin orjuudesta yleisesti puhuessaan,  Tervahauta kirjoittaa:"Yhteistä kaikille näille yhteiskunnan eri tasoilla toimiville yksilöille oli heidän roolinsa toisen ihmisen omaisuutena."
Tämä piirre erityisesti on jotain,  mihin   kr.usko   ei kenellekkään anna lupaa: Sen ehdoton viesti: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"  ja "rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa,"   Jumalanpelko
tietysti asettaa kaiken orjuuttamisen täyteen mahdottomuuteen. 

Myöskään orjuuden kohteeksi,  toisen hallittavaksi ei ole menemistä:" Isäksenne älkää kutsuko ketään!"  
Yksi on teidän Herranne ja te olette kaikki veljiä! 


Hyvin vähän filosofeja näytti rasittavan epäinhimillinen orjuus.   Syynsä saattoi olla silläkin,  että ruumiillinen työ oli halveksittua  eikä sitä antiikin viisas katsonut arvolleen sopivaksi.  Kristinuskon myötä tuo kohta muuttui.

Kristityn on täysin mahdoton olla 
samaistumatta kaikkein vähimpiin,  kurjiin.  Sellaiseksihan Jeesus itsekkin tuli.  


 


Vieras

#27245 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

2014-01-19 16:46:30

#27243: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

"Uuden testamentin arkielämän ohjeissa, ns. huoneentauluissa, orjien yhteiskunnallinen asema isäntiinsä nähden korostuu ja Kristuksessa vallitseva tasa-arvo jää taka-alalle. "

Jos näilla tarkoitetaan  esim Paavalin kehoituksia kuuliaisuuteen, käsitän kuitenkin ne toisin.   
Evankeliumin voittokulku olisi saanut kyseenalaisia piirteitä,  jos uudet uskoontulleet olisivat öykkäröineet uudesta vapaudestaan vailla sävyisyyttä ja kunnioitusta.  Ulkopuolella olevia kohtaan,  joka saattoi olla myös se orjan  isäntä, oli oltava Kristuksen mieli ja rakkaus.

 


Vieras

#27247 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

2014-01-19 17:00:31

#27243: - Samoin  tulee myös teidän RAKASTAA MUUKALAISTA! 

 

Itselleni oli Vt:hen tutustuessa myönteinen yllätys tämä syvästi inhimillinen ohje,  aivan kuin Hän itsekkin olisi kokenut tuon vierauden kivun!   Ja niin on täytynytkin:


"Älä sorra muukalaista; olettehan itsekin olleet muukalaisina Egyptissä ja tiedätte, mitä on elää vieraassa maassa muukalaisena. [2. Moos. 22:20+]

5. Moos. 10:18 Hän huolehtii leskien ja orpojen oikeuksista, hän rakastaa muukalaista ja ruokkii ja vaatettaa hänet. [Jer. 7:6; Sak. 7:10]

5. Moos. 10:19 Samoin tulee myös teidän rakastaa muukalaista; olettehan itsekin olleet muukalaisina Egyptissä. [2.
Moos. 22:20, 2. Moos. 23:9]


5. Moos. 24:19 "Jos viljasatoa korjatessanne unohdatte pellolle lyhteen, älkää palatko sitä hakemaan, vaan antakaa sen jäädä sinne muukalaista, orpoa ja leskeä varten. Kun näin teette, Herra, teidän Jumalanne, siunaa teitä kaikissa toimissanne.