Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#27240 Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

19.01.2014 15:29

#27232: - Orjuuden hyväksyttävyys



Orjuus on toinen Raamatussa esiintyvä ilmiö, joka käsitetään toistuvasti väärin.[16] Mooseksen lain määrittelemä "orjuus" poikkeaa esimerkiksi Yhdysvaltain sisällissotaa edeltäneestä neeke-ri- orjuudesta kuin päivä yöstä. Todelliselle historialliselle orjuudelle tyypillisiä piirteitä ovat mm. seuraavat:


Vaikutin: Vaikuttimena oli eliitin taloudellinen hyöty.

Tapa:       Orjakauppiaat myivät väkisin kaapattuja ihmisiä.

Kohtelu:   Huono ja  rangaistukset olivat äärimmäisen kovia.
Mikään laki ei suojannut orjaa.

Ulospääsy: Orjuus kesti kuolemaan saakka.
.               Orjalla ei ollut mitään ennalta säädettyä keinoa päästä vapauteen.
.                Mikäli omistaja vapautti hänet, orja sai yleisesti lähteä tyhjin taskuin. Vapautuneen kaikki omaisuus jäi isännälle.



Nk. "heprealainen orjuus" oli radikaalisti toisenlainen kuin edellä kuvattu järjestelmä.  
Sitä koskevat säädökset on annettu israelilaisten kokeman, Egyptin aikaisen raskaan orjuuden valossa. Toistuvasti kansaa käsketään muistamaan entinen elämänsä ja kohtelemaan siksi "orjiaan" toisin (5. Moos. 5:13–15, 24:21-22; 15:12-15


"Heprealaisen orjuuden" piirteet poikkesivat täysin muiden kansojen käytännöstä: 


Vaikutin: "Orjuus" oli tarkoitettu palvelemaan köyhien tarpeita. (3. Moos. 25:35–43) Vapaat ihmiset myivät itse itsensä toisen palvelukseen.

Tapa: "Orjaksi" päätyminen oli äärimmäisen vapaaehtoista, ja toisen pakottamisesta orjaksi rangaistiin kuolemalla. (2. Moos. 21:16, 5. Moos. 24:7)

Suunnaton enemmistö tapauksista oli vapaaehtoisia, sillä "orja" myi itse itsensä toisen palvelukseen (3. Moos. 25:39,47, 5. Moos. 15:12).

Vaikka kaikki "orjat" piti vapauttaa joka seitsemäs vuosi, palvelussuhteen jatkaminen oli mahdollista; kuitenkin vain "orjan" tahdosta (2. Moos. 21:5, 5. Moos. 15:16).

Pakko-orjuuteen sai lain mukaan panna ainoastaan   v a r k a a n,    joka ei kyennyt korvaamaan anastettua tavaraa (2. Moos. 22:3). Näinhän nykyäänkin toimitaan: rikoksen voi sovittaa yhdyskuntapalvelulla.

Kohtelu: Raaka kohtelu oli lailla kielletty (3. Moos. 25:43,46,53; 5. Moos. 15:18).

Orjuudesta vapauduttiin joka 7.vuosi  ja riemuvuotena.


Lisää orjuuksista  RAAPUSTUS.NETISSÄ !


 

 

Uuden testamentin ihmiskuva on täysi vastakohta kaikenlaiselle orjuudelle ja orjuuttamiselle.   Siksi yritykset käyttää vaikkapa Luukkaan evankeliumia taloudellisen hyödyn saamiseen,  johtavat Jumalan tuomioon,  jollei tässä,  niin ikuisessa elämässä.
Hengeltään evankeliumista on mahdoton löytää mitään,  mikä puolustaisi orjuutta.
Päinvastoin se on vapautuksen sanoma kaikille,  rotuun,  asemaan,  ikään,  uskontoon, kieleen ja kansallisuuteen katsomatta.

"16  ........... kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille. [1. Kor. 1:18, 1. Kor. 2:5, 1. Kor. 4:20; 1. Tess. 1:5]

Koko Raamatun ihmiskuva,  joka nousee luomistyöstä,  korostaa juuri Jumalan kuvana olevan ihmisen ääretöntä arvoa. Jopa pienen lapsen,  jota noihin aikoihin ei korkealle korotettu,  Jeesus asettaa  esikuvaksi uskonluottamuksesta.

Eritoten ihmiskauppiaat on mainittu luettelossa,  jossa varoitetaan kaikkein vakavimmista synneistä.



Vastaukset


Vieras

#27243 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

2014-01-19 16:01:29

#27240: - Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

Seliseli.... Esimerkkisi eivät millään tavoin osoita, etteivätkö Israelilaiset olisi ottaneet orjaksi ihmisiä vastoin heidän omaa tahtoaan, ainakin muista heimoista. On toinen asia, että osa heistä saattoi todella myydä itsensä orjaksi taloudellisien ongelmiensa takia. Selittelysi ei myöskään mitenkään osoita, että Raamatussa olisi missään vaiheessa kielletty orjien pitoa instituutiona. Ja toki antiikin aikana oli yleisesti ajatuksia siitä,että orjien hyvinvoinnista oli huolehdittava, olivathan he silloin työkykyisempiäkin. Juutalaisten ajattelu ei tässä suhteessa poikennut muista ympäröivistä kulttuureista.

"Hengeltään evankeliumista on mahdoton löytää mitään,  mikä puolustaisi orjuutta."

Ei sieltä myöskään orjuutta kieltävää materiaalia löydy. Sen sijaan suhtautuminen orjuuteen vaihtelee Paavalin melko libreaalista myöhempien kirjoitusten kohdalla. Uuden testamentin arkielämän ohjeissa, ns. huoneentauluissa, orjien yhteiskunnallinen asema isäntiinsä nähden korostuu ja Kristuksessa vallitseva tasa-arvo jää taka-alalle.

http://www.helsinki.fi/teol/pro/ihminen/orjuus/orjuus-10.html

Selittelysi ja venkoilusi on taas yksi esimerkki siitä, kuinka ihmiset, jotka väittävät lukevansa Raamattua suoraan sellaisenaan Pyhän hengen ilmoituksena, tosiasiassa tekevät mielettömiä ajattelun akrobaattitemppuja ja syrjään katsomisia, jotta oma jo valmiiksi oleva asenne saisi tukea äärettömän sekavasta ja ristiriitaisesta tekstistä.