SUOMI IRTI EU:STA!

Kommentoitu viesti

Vieras

#179 Re: En todellakaan allekirjoita

23.09.2013 20:27

#178: EU:n puolesta - En todellakaan allekirjoita

Tavaroiden vapaa liikkuminen ? Esimerkiksi maahan tuotavista uusista ja käytetyistä autoista ja moottoripyöristä me maksamme ylimääräistä maahantuonti veroa, jota ei täytynyt olla EU:n alueella ollenkaan.

Ihmisten vapaa liikkuvuus ? Rikolliset käyttävät lakia hyväkseen rajoilla mennen tullen ja varastettu tavara liikkuu myös vapaasti maasta kuten huumeet ja aseet maahamme. Tämä on paljon vakavampaa kuin se, että olisi suhteellisen vaivaton ja vain vähän aikaa vievä passin vilauttaminen rajoilla mennen tullen. Ketään rehellistä ei ollut ennenkään estetty liikkumasta minnekkään.

Yhtenäinen valuutta ? Nykyaikana pankkikortti on "yhteinen valuutta" kaikkialla maailmassa, eikä myöskään rahan vaihto ole ollut ainakaan minulle koskaan ylivoimainen tehtävä vaikka EU:n ulkopuolelle matkustaessa. Eikä ilman omaa valuuttaa 90 luvun lamastakaan oltaisi selvitty, mutta tällä kertaa saattaa lamasta ja valtion veloista selviäminen olakkin huomattavasti vaikeampaa ja jopa mahdotonta juurikin kalliin yhteisen euron takia.

Olisi ollut paljon järkevämpää tehdä vain EU alueen vapaakauppa alue, jossa yritukset olisivat voineet käydä tullivapaasti kauppaa kekenään ja yksityisille. Nyt lisäksi esimerkiksi Virolaiset ja Puolalaiset tekevät Suomen rakennuksilla Suomalaisten työt ja Suomalaiset rakentajat joutuvat olemaan työttöminä. En todellakaan näe EU:ta kaupankäynnin edistäjänä ja helpottajana, vaan päin vastoin, se on tuonut kalliita ja rajoittavia asioita Suomen teollisuudelle sekä maanviljelylle. Kaikki tämä on nostanut vain hintoja ja vaikeuttanut yleisesti asioita.

Vastaukset

EU:n puolesta

#183 Re: Re: En todellakaan allekirjoita

2013-09-24 16:53:33

Tavaroiden vapaa liikkuminen - kyllä, oletko tietoinen, että EU:n sisällä liikkuvasta tavarasta ei tarvitse maksaa tuontitulleja ja yritysten ALV:a?

Ihmisten vapaa liikkuminen - tarkoitin tällä myös esim. työvoiman siirtymistä EU-maasta toiseen ilman esim. hankalia työlupahakemuksia yms.

Yhtenäinen valuutta - ilmeisesti olen 31 vuotiaana hyvinkin "kalkkis", kun itse tykkään jopa käyttää käteistä rahaa. Erityisesti muualla kuin Suomessa ollessani. Tällöin on kätevää, kun ei tarvitse miettiä missä olikaan lähin rahanvaihtopaikka tai missä olisi edullisin vaihtokurssi.

Itse teollisuudessa työskentelevänä ja ulkomaisen sekä EU-kaupan kävijänä olen konkreettisesti nähnyt miten EU on yritysten ulkomaankauppaa helpottanut ja edistänyt.

Ja ei, en todellakaan vieläkään allekirjoita.