Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Vieras

#19829 Re: "Piolookiset" perusteet puntariin...

01.09.2013 08:12

#19746: res.matr. - "Piolookiset" perusteet puntariin...

Annoit ymmärtää kirjoituksessasi, että sanan ´biologia´ oikeinkirjoituksen osaaminen ei vaadi mitään kovin erityistä koulusivistystä! Lisäksi totesit: "Kukaan ei ole sitä ensisijaisesti mistään ´murreympäristöstään´ oppinut vaan koulusta, jossa se on ollut oppiaineena meillä kaikilla, eikö vain?"

Onko sitten kuitenkin niin, että yli 80-vuotias äitini ei kuulukaan tuohon "Kukaan.........vaan koulusta, jossa se on ollut oppiaineena meillä kaikilla, eikö vain?". Kyllähän äitinikin aikoinaan kouluja kävi ja luki muistaakseni jopa vähäsen latinaakin. Tuohon aikaan opiskeltiin vielä luonnontietoa. Vasta minun kouluaikoinani nimi muutettiin nykyaikaisemmaksi, siis biologiaksi.

No, miten on. Kun näyttää siltä, että äitini koulunkäynnistä on kulunut noinkin pitkä aika ja kirjoituksesi mukaan sanan ´biologia´ oikeinkirjoituksen osaaminen ei todellakaan vaadi mitään kovin erityistä koulusivistystä; Äitini on vielä suhteellisen hyväkuntoinen ja muisti pelaa, yrittäisinkö minä opettaa tuota oikeinkirjoitusta hänelle (ei osaa, tiedän sen kokemukseni kautta) vai laitettaisiinko takaisin koulunpenkille nyt kun on muotia tämä kokoaikainen oppiminenkin. Vai kysytäänkö hänen halukkuuttaan. Itse arvelen hänen kirjoittavan sanan ´biologia´ joko näin: piolookinen tai sitten näin: piolookine riippuen ehkä siitäkin minkälainen sana tulee sen jälkeen, esimerkiksi piolookinen juttu.

Vastaukset

Vieras

#19834 Re: Re: "Piolookiset" perusteet puntariin...

2013-09-01 08:38:58

#19829: - Re: "Piolookiset" perusteet puntariin...

Lisäystä: Voihan äitini kirjoittaa myös piolokia. Sehän on täysin hänen asiansa eikä kuulu meille.

Vieras

#19835 Re: Re: "Piolookiset" perusteet puntariin...

2013-09-01 09:04:48

#19829: - Re: "Piolookiset" perusteet puntariin...

No niin,  näin siinä kävi,  että tuo nöyryyttävä kohtelu kohdistui vielä ikäihmiseen kaikenlisäksi.  Olisko anteekspyytämisen ymmärrystä edes nyt?