Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#18526 Re: Re: Re: Tieto lisää tuskaa, vähentääkö tietämättömyys sitä?

05.08.2013 18:29

#18497: - Re: Re: Tieto lisää tuskaa, vähentääkö tietämättömyys sitä?

 

Tässä olisi tietysti hyvä kuulla,  minkälaisista historiallisista  ja arkeologisista tutkimuksista on kyse.  Toisin kuin kirjoittaja antaa ymmärtää,  että hänen tarkoittamansa tutkimusmateriaali olisi ainoana pätevää ja  kaikki tieteen kriteerit täyttävää,  on syytä  kriittisesti arvioida niiden objektiivisuutta.
Ne eivät suinkaan lähde puhtaalta pöydältä,  vaan  selkeästi   omista  lähtökohdista ja motiiveista.


Vaikkakaan arkeologiset löydöt eivät suoranaisesti vahvista patriarkkojen olemassaoloa,  eivät pysty millään tavalla myöskään todistamaan,  ettei heitä olisi ollut.


Kaksi  nimistöllistä seikkaa tukee selkeästi patriarkkojen olemassaolon olevan hyvinkin mahdollista.

1.    Muinaisen Eblan ( nyk. Tell Mardikh) savitauluarkisto ajalta 2300 eKr.  Patriarkkojen nimiä muistuttavat henkilönimet. Aabraham, Ismael,  Israel)


2.  Kaakkois-Syyrian Marissa (nyk. Tell Hariri) Eufrat -virran varrella 22 000 nuolenpääkirjoituksella kirjoitetun savitaulun arkisto,  niissä mainitaan Harranin ja Hasorin kaupungit 2000 - luvun alussa,      sekä samankaltaista nimistöä patriarkkojen nimille.



Patriarkkakertomusten viittauksia  kameleihin on pidetty ajoitusvirheinä  eli anakrostisina  (koska useampien arkeologien mukaan kameli kesytettiin vasta 1100 - lla. Kyseessä oli yksikyttyräinen dromedaari l. ns. Arabian kameli.  Todisteita niiden käytöstä ennen 1100-lukua on ollut vähän,     ovathan ne kokonaan asutuksen ulkopuolisia eläimiä,  autiomaan vaeltajia.

Väite kumoutuu kuitenkin lähes 16:lla  löydöllä, -  joitakin esimerkiksi mainitakseni:

Vaunuja vetäviä kameleita esiittäviä figuureja,  Turkmenistan 3000-2600 eKr

Vanhoja babylonialaisia tekstejä kamelin  kesyttämisestä  1800 - 1600 ekr

Kamelia ja ratsastajaa esittävä sinetti Syyriasta  1600 eKr

Kahta ruukkua kantavaakamelia esittävä figuuri Rifeh,  Egypti  1200 eKr


Myös patriarkkakertomusten filistealaisia pidetään joskus anakronistisina,  koska heidät mainitaan  vasta Ramses lll:n yhteydessä vuonna 1180 eKr.

Heidän tiedetään kuitenkin tulleen Aigeian meren saarilta,  joka oli kaupankäynnissä Syyria-Palestiinan kanssa jo  n. 1900 1700 eKr,  sieltä hyvinkin mahdollisesti ovat tulleet  myös Palestiinaan,   Välimeren rannikolle.

Myös Heettiläisistä on ollut ajoiotus ongelmia:  indo-eurooppalainen heettiläisten heimo perusti valtakunnan 1500 eKr Keski Turkkiin,  Anatoliaan.
Ei varmaa tietoa,  mikä oli Anatolian heettiläisten ja Palestiinan heettiläisten yhteys.   I Moos:n kirjan heettiläisten nimet olivat  joka tapauksessa  seemiläisiä.


Egypti-episodi:  Tiedetään,  että Palestiinasta matkusti Egyptin keskivaltakuntaan seemiläisiä kansoja n. 1900 eKr.  Goosenin sijainti  on epävarma,  mutta se oli Niilin suiston itäosaa ja maan  parhaana pidettyä aluetta.   Ramseksen k:gin rauniot on löydetty suistoalueen itäosasta,  nyk:n Qantirin läheltä.  Nimi  Ramses viittaa epäilemättä  Ramses ll:een   (1279 - 1213. 

... voisi jatkaa myöhemmin kenties?

Jerikon lisäksi on löydetty muitakin kaupunkeja,  joiden arkeologiset löydöt kertovat suurista kulttuurin muutoksista ja sopivat Kanaanin maan valloitukseen.

 

Vastaukset


Vieras

#18528 Re: Re: Re: Re: Tieto lisää tuskaa, vähentääkö tietämättömyys sitä?

2013-08-05 18:40:50

#18526: - Re: Re: Re: Tieto lisää tuskaa, vähentääkö tietämättömyys sitä?

 

 

Kannattaa kysyä asiaa kansainvälisesti kuuluilta kristillisiltä arkeologeilta, kuten Eero Junkkaalalta, Juha Ahviolta ja Jouko Piholta.

 

 

 



Vieras

#18536 Re: Re: Re: Re: Tieto lisää tuskaa, vähentääkö tietämättömyys sitä?

2013-08-05 20:42:19

#18526: - Re: Re: Re: Tieto lisää tuskaa, vähentääkö tietämättömyys sitä?

"1.    Muinaisen Eblan ( nyk. Tell Mardikh) savitauluarkisto ajalta 2300 eKr.  Patriarkkojen nimiä muistuttavat henkilönimet. Aabraham, Ismael,  Israel)

2.  Kaakkois-Syyrian Marissa (nyk. Tell Hariri) Eufrat -virran varrella 22 000 nuolenpääkirjoituksella kirjoitetun savitaulun arkisto,  niissä mainitaan Harranin ja Hasorin kaupungit 2000 - luvun alussa,      sekä samankaltaista nimistöä patriarkkojen nimille."...

"Jerikon lisäksi on löydetty muitakin kaupunkeja,  joiden arkeologiset löydöt kertovat suurista kulttuurin muutoksista ja sopivat Kanaanin maan valloitukseen."

Tämäntapainen "voisi sopia ajoitukseen"-ajattelu ei ole kriittistä tieteen tekoa, vaikka ihan kiinnostavaa puuhaa kylläkin. Samantapaista näkee mm. Tapani Kuninkaan ja Erich von Dänikenin ansiokkaassa tutkimustyössä. Tapahtumia on ollut tuona aikana lukemattomia ja ne voivat olla ihan jotain muutakin kuin Raamatun kertomukset. En tällä halua väittää, että ne kaikki patriarkka- ja luvatun maan valloitustarinat olisivat satua, siihen minulla ei ole tietenkään mitään evidenssiä. (En muuten voi myöskään osoittaa tarinaa Knossoksen Minotauruksesta paikkansa pitämättömäksi, olenhan itse asiassa nähnyt hänen asuinpaikkalabyrintinkin). Sen sijaan suuret legendat maailman luomisesta ja vedenpaisumuksesta ovat selkeästi fiktiivistä, niiden tapahtumat kun ovat yksinkertaisesti ristiriidassa kaiken tuolta ajalta saatavan evidenssin kanssa.  Molemmissa vastaan tulevat mm. sekä paleontologia että genetiikka, jotka kertovat eläinten ja elämän synnystä totaalisesti toisenlaisen tarinan.