Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#18497 Re: Re: Tieto lisää tuskaa, vähentääkö tietämättömyys sitä?

05.08.2013 12:55

#18494: very... - Re: Tieto lisää tuskaa, vähentääkö tietämättömyys sitä?

Esittämässäsi listassa ei ole kyse tieteellisestä evidenssistä vaan hurjan uskonnollisen halun vaikutuksesta syntyneistä todisteluketjuista. Todellinen historiatieteeseen ja arkeologiaan perustuva tutkimus on päätynyt aivan toisenlaisiin tuloksiin.

Totta kai israelilaisilla on ollut esi-isänsä, jotka ovat puhuneet jotain heidän kieltään muistuttavaa, eiväthän he tyhjästä putkahtaneet. On myös itsestään selvää, että Israelin kansa ei syntynyt kulttuurillisessa tyhjiössä, vaan sen tarinoissa on yhtymäkohtia muuhun paikalliseen tarustoon, joka oli varhaisessa vaiheessa yhteistä omaisuutta koko alueella. Pieniä paikallisia vedenpaisumuksia on ollut jokien tulviessa ja tsunamien iskiessä, niistä on vaikka vara valita. Raamatun kuvaamasta totaalisesta vedenpaisumuksesta taas olisi jäänyt sedimenttijälkiä, joista ei ole löytynyt mitään vastaavaa kuvatulta aikakaudelta. Israelin kantaisistä kertovat tarinat ovat vailla mitään evidenssiä. Detaljina niistä kiinnittää huomio henkilöiden käsittämättömän pitkiin ikiin. Selitykseksi sille on tarjottu väärää ajanlaskutapaa, jonka korjauksen mukaan päästään vastaavaan määrään kuukausia - ihan kunnioitettavia ikiä nekin tuon ajan mittapuussa.

Koska kansanperinne oli melko yhteistä, on Vanhan testamentin alkupuolellakin viitteitä todellisiin paikkoihin ja ehkä joihinkin tapahtumiinkin. Se, että Baabelin alueella on ollut kerrottua rakennustapaa, ei osoita kielten sekoitustarinan todenperäisyyttä. Egypti-episodista ei ole kiistatonta näyttöä, joka voitaisiin loksauttaa Raamatun viitekehykseen ongelmitta. Jeriko on löydetty ja tuhoutuneeksi todettu, mutta tuhon syystä kiistellään. Daavidin todenperäisyyden tunnustaa vain osa historian tutkijoista. Salomonin kaivaukset eivät ole historiantutkijoiden hyväksymä fakta ja koko Salomon-taru on vailla vakuuttavaa historiallista näyttöä. Kaiken kaikkiaan uskottavin historiallinen viitekehys alkaa suurin piirtein baabelin vankeuden ajasta, jonka jälkeen Palestiinan alueelle palanneet vasta muodostivat nykymielessä hahmotettavan yksijumalaisen juutalaisen uskonnon.

Mitä tuossa historiallis-maantieteellisessä kontekstissa tapahtui, onkin sitten eri asia. Tarinoita syntyy hyvinkin nopeasti... Todistettavasti maan päällä vaeltaneiden Nätti-Jussin ja Kuikka-Koposen kerrottiin jo heidän elinaikanaan tehneen mitä ihmeellisempiä asioita. Ja nämä jututhan olivat aina totta, eikös....?

Vastaukset


Vieras

#18526 Re: Re: Re: Tieto lisää tuskaa, vähentääkö tietämättömyys sitä?

2013-08-05 18:29:33

#18497: - Re: Re: Tieto lisää tuskaa, vähentääkö tietämättömyys sitä?

 

Tässä olisi tietysti hyvä kuulla,  minkälaisista historiallisista  ja arkeologisista tutkimuksista on kyse.  Toisin kuin kirjoittaja antaa ymmärtää,  että hänen tarkoittamansa tutkimusmateriaali olisi ainoana pätevää ja  kaikki tieteen kriteerit täyttävää,  on syytä  kriittisesti arvioida niiden objektiivisuutta.
Ne eivät suinkaan lähde puhtaalta pöydältä,  vaan  selkeästi   omista  lähtökohdista ja motiiveista.


Vaikkakaan arkeologiset löydöt eivät suoranaisesti vahvista patriarkkojen olemassaoloa,  eivät pysty millään tavalla myöskään todistamaan,  ettei heitä olisi ollut.


Kaksi  nimistöllistä seikkaa tukee selkeästi patriarkkojen olemassaolon olevan hyvinkin mahdollista.

1.    Muinaisen Eblan ( nyk. Tell Mardikh) savitauluarkisto ajalta 2300 eKr.  Patriarkkojen nimiä muistuttavat henkilönimet. Aabraham, Ismael,  Israel)


2.  Kaakkois-Syyrian Marissa (nyk. Tell Hariri) Eufrat -virran varrella 22 000 nuolenpääkirjoituksella kirjoitetun savitaulun arkisto,  niissä mainitaan Harranin ja Hasorin kaupungit 2000 - luvun alussa,      sekä samankaltaista nimistöä patriarkkojen nimille.



Patriarkkakertomusten viittauksia  kameleihin on pidetty ajoitusvirheinä  eli anakrostisina  (koska useampien arkeologien mukaan kameli kesytettiin vasta 1100 - lla. Kyseessä oli yksikyttyräinen dromedaari l. ns. Arabian kameli.  Todisteita niiden käytöstä ennen 1100-lukua on ollut vähän,     ovathan ne kokonaan asutuksen ulkopuolisia eläimiä,  autiomaan vaeltajia.

Väite kumoutuu kuitenkin lähes 16:lla  löydöllä, -  joitakin esimerkiksi mainitakseni:

Vaunuja vetäviä kameleita esiittäviä figuureja,  Turkmenistan 3000-2600 eKr

Vanhoja babylonialaisia tekstejä kamelin  kesyttämisestä  1800 - 1600 ekr

Kamelia ja ratsastajaa esittävä sinetti Syyriasta  1600 eKr

Kahta ruukkua kantavaakamelia esittävä figuuri Rifeh,  Egypti  1200 eKr


Myös patriarkkakertomusten filistealaisia pidetään joskus anakronistisina,  koska heidät mainitaan  vasta Ramses lll:n yhteydessä vuonna 1180 eKr.

Heidän tiedetään kuitenkin tulleen Aigeian meren saarilta,  joka oli kaupankäynnissä Syyria-Palestiinan kanssa jo  n. 1900 1700 eKr,  sieltä hyvinkin mahdollisesti ovat tulleet  myös Palestiinaan,   Välimeren rannikolle.

Myös Heettiläisistä on ollut ajoiotus ongelmia:  indo-eurooppalainen heettiläisten heimo perusti valtakunnan 1500 eKr Keski Turkkiin,  Anatoliaan.
Ei varmaa tietoa,  mikä oli Anatolian heettiläisten ja Palestiinan heettiläisten yhteys.   I Moos:n kirjan heettiläisten nimet olivat  joka tapauksessa  seemiläisiä.


Egypti-episodi:  Tiedetään,  että Palestiinasta matkusti Egyptin keskivaltakuntaan seemiläisiä kansoja n. 1900 eKr.  Goosenin sijainti  on epävarma,  mutta se oli Niilin suiston itäosaa ja maan  parhaana pidettyä aluetta.   Ramseksen k:gin rauniot on löydetty suistoalueen itäosasta,  nyk:n Qantirin läheltä.  Nimi  Ramses viittaa epäilemättä  Ramses ll:een   (1279 - 1213. 

... voisi jatkaa myöhemmin kenties?

Jerikon lisäksi on löydetty muitakin kaupunkeja,  joiden arkeologiset löydöt kertovat suurista kulttuurin muutoksista ja sopivat Kanaanin maan valloitukseen.