Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#17055 Re: Re: Re: Re: Re:

09.07.2013 06:43

#17049: Armo ja Totuus - Re: Re: Re: Re:

Hyvin mielenkiintoinen näkökulma, että Jeesus on luonut helvetin.... Helvetti kun oli olemassa sumerilaisista asti monissa Lähi-Idän kulttuureissa. Juutalaisilla kuolemanjälkeinen elämä ei juuri tekstejä tuottanut, mutta hellenistiset vaikutteet sitten toivat ajatuksen helvetteineen kristinuskoon, Jeesuksen puheitten mukana synoptisissa evankeliumeissa (siis ei edes kaikissa evankeliumeissa!!).

Paavalilla helvettiä ei ole, vaan sen sijalla ikuisen elämän menetys. Asiasta piti sitten aikanaan ihan äänestää, jonka tuloksena helvetti tuli kanonisoidun opin osaksi.

 

p.s.

Tämä skisma on taas hyvä osoitus siitä, että Paavali ei edes tuntenut Jeesus Nasaretilaista ja hänen opetustaan, Paavalin Jeesus on juutalaisen ennustuskirjallisuuden Messias, jonka hän koki tavanneensa Damaskon tiellä.

 

Vastaukset


Vieras

#17057 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-07-09 08:44:25

#17055: - Re: Re: Re: Re: Re:

 

itsemaan eläviä ja kuolleita ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.

Me uskomme Pyhään Henkeen,
Herraan ja eläväksi tekijään,
joka lähtee Isästä ja Pojasta,
jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan
ja joka on puhunut profeettojen kautta.
Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon 
kirkon.
Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,
odotamme kuolleiden ylösnousemusta
ja tulevan maailman elämää.




Vieras

#17063 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-07-09 10:08:27

#17055: - Re: Re: Re: Re: Re:

Raamattu alkaa sanoilla: "Alussa Jumala loi taivaan ja maan". Hepreankielisen alkutekstin mukaan Isä ja Poika tekivät yhdessä taivaan ja maan. Myöhemmin tämä käy ilmi myös suomenkielisestäkin tekstistä, jossa sanotaan: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme ja kaltaiseksemme". Jeesus oli taivaassa Isän Jumalan luona ennen kuin hän syntyi tänne maan päälle.

Jeesus on maailmankaikkeuden luoja ja Jumala. Hän on luonut tämän maan yhdessä Isän Jumalan kanssa. Hän on luonut meidät omaksi kuvakseen. Jeesuksen alkuperästä kerrotaan Snl. 8:22 –31, (otettu psalmien kirjaan todennäköisesti Juudan kuninkaan Hiskian aikana, noin 700 vuotta e.Kr.) joka kuuluu alkuperäisen hepreankielisen tekstin mukaisesti:

Herra (Jumala Jahve) omisti minut jo aikojen alusta lähtien. Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista. Ennen kuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennen kuin oli lähteitä, vedestä rikkaita. Ennen kuin vuodet upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä, kun hän ei ollut vielä tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan. Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle. Kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman, kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset, silloin minä hänen sivullansa tekijänä olin, ihastuksissani päivästä päivään ja iloiten hänen edessänsä alati, iloiten hänen maanpiirinsä päällä, ihastukseni olivat ihmislapset.

http://www.pomarkku.fi/helluntaiseurakunta/leokoukku/raamatun_ennustuksia_jeesuksen_syntymasta.htm