Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

res.matr.

#16482 Re: Re: Käännytysharha

29.06.2013 22:09

to#16479: - Re: Käännytysharha 

 Nuohan ovat vain kristillisyyden muotoseikkoja, samoin kuin tietysti se protestanttien ja katolisten pitkään jatkunut ,vuosisatoja kestänyt keskinäinen vihanpito pohjois-Irlannissa ... Raamattuhan oli joka tapauksessa kuitenkin sama, tästähän me voimme kai olla yhtä mieltä?

Vastaukset


Vieras

#16484 Re: Re: Re: Käännytysharha

2013-06-29 23:09:32

#16482: res.matr. - Re: Re: Käännytysharha

 

Kysyn lähinnä sen takia, että tiedän mistä puhut.  Olen itse miettinyt tuota katolisen kirkon pimeää historiaa. Ja kaikkea sitä tunkkaisen tuntuista uskonnollisuutta,  jota myös oli.  Elävä kristillisyys joutui yhtälailla sen tulilinjalle. Esim katolisessa Itävallassa Raamatun omistaminen oli melkein murhaan rinnastettava rikos.  Joten ei tuo instituutio tainnut olla Nasaretilaisen palveluksessa silloin ollenkaan. Protestanttiseen pitäis syventyä vähän enemmän.  Mutta väkivallan suhteen voi sanoa suoralta kädeltä,  että rauhanruhtinaan hallintavaltaan annettu elämä ei voi olla täytetty väkivallalla.  Isänmaan puolustaminen ja yhteiskunnan "miekan kantaminen" -  esim poliisi, on  erillään tästä.

Tänäpäivänä voi olla toisin katolisessa kirkossakin ainakin paikoitellen.  Edellinen paavi kirjoitti Luterilaistenkin arvostaman teoksen Kr.uskon perusasioista.


Kuinka syvällisiä uskovia Pohjois-Irlannissa osapuolet olivat?  Ehkä yhtä syvää uskovaisuutta kuin meidän maallistuneessa kirkossamme. Silloinhan ei enää puhuta hengen elämästä vaan kulttuurista.
Esim. Anababtistit  (uudelleen kastajat ) kokivat erittäin julmaa kohtelua. Suoranaista inkvisitiota,  ollessaan uskollisia Raamatulle. Kyllä nämä kaikki totalitääriset koneistot ovat aivan muuta valtaa kuin Kristuksen Jeesuksen herrautta,   vaikka niillä olisi uskonnollinen  ulkokuori. 
Sielunvihollinen ei kunnioita kirkon ulko-ovea,  vaan pyrkii sinne sisälle kaikilla mahdollisilla tavoilla,  eksytyksillä (hengellisilläkin),   syntiinlangenneen luonnon ja mielen tuhansilla tunteilla ja asenteilla.
Totuuden säilymiseksi seurakunnan ja yksilöihmisen sisimmässä tarvitaan pysyvä,  horjumaton iankaikkinen sana,  eläväksi tekevä henki ja lihaksi tullut Sana (Kristus Jeesus).